Ovo su 4 goruća problema koje Mask mora da "popravi" ako misli da X opstane

Vreme čitanja: oko 3 min.

"Postoji stvarnost i postoji fantazija. A realnost je da Tviter umire i treba ga spasiti", kaže jedan od investitora, Ros Gerber

Foto: Meir Chaimowitz/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia

Pre godinu dana, odmah pošto je kupio Tviter (današnji X), Ilon Mask je krenuo da uvodi radikalne promene, koje su, vremenom, sve više uzimale maha.

Kao da se vodio mišlju: Neka brod potone. U trenu je otpustio veliki deo osoblja, i to je bila prva u nizu gorkih promena koje je američki milijarder uveo. Potom je nastao 12-mesečni vrtlog nestalnih dešavanja.

Među poslednjim promenama je, svakako, rebrendiranje, odnosno promena naziva kompanije: iz "Tviter" u "X". Čini se da je to bila kap koja je prelila čašu za mnoge korisnike, ljubitelje ove mreže, ali i biznismene/ulagače, sponzore.

S obzirom na to da su brendovi sve oprezniji po pitanja oglašavanja na X-u, BBC piše o 4 goruća problema koja Ilon Mask treba da reši, ako želi da kompanija opstane.

Izazovi

Teško je precizno izračunati koliko ljudi koristi X, jer kompanija ne objavljuje te brojke. Ali, na osnovu podataka nekoliko analitičkih firmi, X se ne koristi u meri u kojoj je ranije, kada je bio Tviter (i nije bio "pod palicom" Ilona Maska). Dejvid Kar, iz firme "SimilarWeb", kaže da je sve u padu na godišnjem nivou, a Ros Gerber, investitor u X-u i glasni kritičar pravca kojim je krenuo Mask, kaže da ova platforma "umire".

- Postoji stvarnost i postoji fantazija. A realnost je da Tviter umire i treba ga spasiti - kaže on. Ono što sigurno znamo je da je mnogo velikih imena napustilo platformu tokom prošle godine, uključujući Eltona Džona i Điđi Hadid.

Bivša novinarka Medlin Dan, koja sada radi za agenciju za digitalni marketing "Story Shop", rekla je da je manje-više prestala da koristi platformu X, jer joj je plaćanje za verifikaciju (plava kvačica) otežalo saznanje o tome kome da veruje.

Foto: Hadrian / Shutterstock.com

Pretplate naspram oglašavanja

Veliki izazov za X, odnosno i za Tviter pre, jeste pitanje kako zaraditi novac. U potrazi za tim ciljem, Mask je radikalno smanjio troškove time što je masovno otpuštao ljude. Tviter se, naime, ranije oduvek oslanjao na novac od reklama, ali Mask je pokušao da to potkrepi posebnim tokovima prihoda - zasnovanim na pretplati, gde korisnici plaćaju plavu kvačicu i druge funkcije. Nedavno je najavio da će postojati dva nova nivoa premijum pretplata.

Međutim, te inovacije nisu zaista promenile stvari - X se i dalje u velikoj meri oslanja na prihod od reklama, a za Mask je zabrinjavajuće da se taj pad nastavlja. Prema podacima trećih strana, mesečni prihod od reklama je na X-u, u SAD, opao za najmanje 55% u odnosu na prethodnu godinu, svakog meseca sve više - otkako je Mask kupio kompaniju.

"Aplikacija za sve"

Imenovanje 'superžene' Linde Jakarino za izvršnog direktora kompanije, koja je ranije bila šefica oglašavanja u NBCUniversal-u, protumačeno je kao pozitivna prekretnica za X, jer je naizgled stvorena distanca između Maska i platforme. Ali, nisu svi uvereni da je gospođi Jakarino "dat prostor potreban za inovacije".

Maskov dugoročni plan za X je daleko veći od "obične" društvene mreže. On želi da X bude "aplikacija za sve", piše BBC, na osnovu komentara pojedinih analitičara. Prethodno je najavljeno i da će X pokretati veštačka inteligencija (AI), te da će nas ova mreža povezati na razne načine - koje tek počinjemo da zamišljamo.

Amerikanac se nada da bi X mogao da se takmiči sa aplikacijama kao što je Twitch. Nedavno je, naime, pokrenuta i nova usluga audio i video poziva koja radi bez telefonskog broja. Nekoliko korisnika na platformi je primilo obaveštenje prilikom otvaranja aplikacije, u kome se navodi: "Audio i video pozivi su ovde!".

Takođe, Mask ima i planove vezane za bankarstvo: X je trebalo da donese 15 miliona dolara od platnog posla 2023. – što će porasti na oko 1,3 milijarde dolara do 2028, navodi se.

Sporan sadržaj

Filtriranje ekstremnog sadržaja čini se kao stalni problem za X. Istraživanje Centra za suzbijanje digitalne mržnje pokazalo je da je X nastavio da "gosti" skoro 86% od 300 postova "obojenih" mržnjom, i prikupljenih nedelju dana nakon što su prijavljeni moderatorima.

Objave su uključivale one koji promovišu antisemitizam, rasizam i nadmoć belaca.

(Telegraf Biznis)