Za Crni petak kupujete preko interneta? Na ove stvari obratite pažnju da vam šoping ne bi preseo

Lažne akcije, lažni trgovci i lažne pošiljke samo su neki od problema kod onlajn kupovine

Novi vid aukcije / Foto: Gerd Altmann/Pixabay

Popuste za ovogodišnji Crni petak mnogi će iskoristiti prilikom onlajn kupovine, kako bi izbegli duže zadržavanje u zatvorenom prostoru zbog povećanja broja obolelih od Kovida 19. Ovo je najbolji način da se zaštitimo od virusa koji hara celim svetom, ali treba biti obazriv, jer na ovaj način postajemo potencijalne žrtve brojnih prevara.

Ono osnovno sada već svi znaju – izbegavajte stranice koje u gornjem levom uglu ne počinju sa „https“ i ne ostavljajte suvišne podatke na nepoznatim sajtovima.

Upoređujte cene

Kada su u pitanju internet stranice poznatih trgovaca, nema mnogo bojazni da može da dođe do krađe identiteta, ali, kao što nam u radnji nude lažne akcije i popuste, tako se to dešava i u onlajn svetu. Nije retka situacija da se na sajtu neke prodavnice kao stara cena stavi cena viša od one koja je u radnji, a da se kao sniženje reklamira redovna cena. Ovakve prevare lako se otkriju prostom pretragom cene tog proizvoda na drugim sajtovima koji gaprodaju.

Kupujte na registrovanim sajtovima

Važno je kupovati na poznatim, registrovanim sajtovima, jer samo u tom slučaju za potrošače važe zakonom zagarantovana prava. Legalni trgovci moraju da ostave poslovne podatke, odnosno podatke o svojoj delatnosti, poslovno ime, adresu, telefon, PIB, propisane formulare. Kada ti podaci ne postoje, već se pojavljuje samo mogućnost da se roba naruči preko telefona, potrošač bi trebalo da posumnja da se radi o neregistrovanom trgovcu.

Pažljivo sa kupovinom preko Fejsbuka, Foto: Unsplash

Pažljivo sa Fejsbuk i Instagram trgovcima

Popuste za Crni petak nude i prodavci sa društvenih mreža koji rade u sivoj zoni. Posteljina, odeća, obuća, igračke i hrana samo su neke stvari koje možemo da naručimo preko društvenih mreža od prodavaca od kojih nećemo dobiti ni mogućnost reklamacije, ni povraćaja novca u slučaju da dobijeni proizvod ne odgovara onom sa slike. Ovi trgovci često idu i korak dalje, pa na svojim stranicama ističu da ne vraćaju novac nezadovoljnim kupcima, što se potpuno kosi sa pravima koje imamo.

Imate 14 dana da proizvod vratite

Trgovac preko interneta je dužan da u trenutku zaključenja ugovora, a najkasnije prilikom isporuke robe, preda potrošaču u pisanoj formi: obrazac za odustanak od ugovora, uputstvo za odustanak od ugovora, kao i primerak potpisanog ugovora o prodaji robe na daljinu. Potrošač ima 14 dana da odustane od kupovine bez ikakvog objašnjenja.

Proizvod možete da vratite bez objašnjenja u roku od 14 dana, Foto: Shutterstock

Pazite na falsifikate

Takođe, ako vidite da neki proizvod vrhunskog kvaliteta ima isuviše nisku cenu, zapitajte se zašto je to tako. Preko interneta ne možemo proizvod da pogledamo, da ga opipamo i da vidimo da li je u pitanju falsifikat, ili original, pa možemo da dođemo u situaciju da smo, misleći da smo dobro prošli, nešto debelo preplatili.

Proverite paket pred poštarom

Kako su sad već legendarni primeri stvari koje su ljudi naručili preko interneta i onih koje su stvarno dobili, da vam se to ne bi desilo postoji mogućnost da potrošač, kada je to dogovorio prodavac sa operatorom, prilikom prijema robe u prisustvu poštara pošiljku otvori i uveri se da li je to zaista ono što je naručio.

VIDEO: Ludilo crnog petka: Otela detetu proizvod, a onda ju je dohvatila njegova majka

(G.A.)