Fizički poslovi i rad od 9 do 5 ne dolaze u obzir: Generacija Z ima svoja pravila - ovo je MODERNI RADNIK

V. K.
Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto-kolaž: Shutterstock

Pripadnici generacije Z sve češće zaobilaze određene početne poslove, nezadovoljni niskim platama i fiksnim radnim vremenom koje su nekada smatrali uobičajenim. Prema rečima poslovne stručnjakinje Ebigelj Rajt, ova generacija, koja obuhvata mlade od 13 do 28 godina, ima potpuno drugačiji pogled na karijeru i radne uslove u poređenju sa prethodnim generacijama.

Zašto je to važno?

Nedavna Gallpova anketa pokazala je da je angažovanost zaposlenih u SAD-u pala na najniži nivo u poslednjoj deceniji, pri čemu je samo 31 odsto radnika aktivno uključeno u svoj posao.

Najveći pad zabeležen je među mlađima od 35 godina, a generacija Z pokazuje sve manju spremnost da prihvata poslove koje su starije generacije smatrale neophodnim korakom na početku karijere.

Poslovi na crnoj listi

Rajt navodi nekoliko kategorija poslova koje generacija Z uglavnom izbegava. Među njima su poslovi u maloprodaji i ugostiteljstvu, rad u pozivnim centrima i korisničkoj podršci, fizički poslovi u skladištima, kao i "krute" korporativne uloge sa radnim vremenom od 9 do 17 sati.

Na listi su i prodajni poslovi sa isključivim plaćanjem po proviziji, kao i neplaćene prakse. Prema Wright, mnogi od ovih poslova generacija Z smatra nedovoljno plaćenim, prezahttevnim ili im nedostaje dostojanstvo.

Redefinisanje "dobrog posla"

Visoka stopa izgaranja zbog posla i fizički napor dodatno odbijaju mlade od rada u skladištima ili pozivnim centrima, dok se tradicionalni kancelarijski poslovi napuštaju u korist fleksibilnijih aranžmana i rada na daljinu.

Foto: Shutterstock

- Generacija Z redefiniše šta znači "dobar posao" i, iskreno, to se odavno trebalo desiti. Mnoge uloge koje su milenijalci ili generacija X tolerisali sada se nazivaju onim što jesu: nedovoljno plaćene, previše zahtevne i mentalno iscrpljujuće - izjavila je Rajt.

Promena je pokrenuta i novim finansijskim realnostima.

- Ti poslovi možda funkcionišu kada tek završite fakultet - mali dug, deljenje stanarine sa prijateljima i dovoljno za preživljavanje. Ali kada stanarina skoči, dugovi su se nagomilaju jednostavno ne možete da priuštite nisko plaćene poslove - rekao je Kevin Tomson, izvršni direktor 9i Capital Group.

"Generacija Z postavlja granice"

- Generacija Z naučila je da postavlja granice u poređenju sa milenijalcima. Postavljaju pitanja koja prethodne generacije nisu: Zašto bih ostao na nisko plaćenom, visoko stresnom poslu bez fleksibilnosti kada mogu raditi kao freelancer, imati sporedni posao ili razvijati karijeru na daljinu? - kaže Rajt.

- Istina je da stari način više ne funkcioniše: 'Radi naporno, stekni diplomu i bićeš nagrađen'. Generacija Z je prozrela to lažno obećanje. Nisu spremni da pristanu na bilo šta, i u mnogim slučajevima radije bi potpuno odustali nego prihvatili manje od onoga što smatraju poštenim - dodaje Tomson.

Foto: Shutterstock

- Mislim da je generacija Z pametna. Videli su da početni poslovi nisu uvek odskočna daska za napredovanje, kako im je obećavano. Videli su svoje roditelje i starije generacije kako rade od 9 do 17 sati u kancelariji, samo da bi bili odbačeni - sloio se Dru Rauers, osnivač Powers Financial Group.

Dodaje da mlađe generacije više cene životno iskustvo nego novčanu dobit, pa ne žele da budu zarobljene u nisko plaćenim poslovima i niskim dostojanstvom.

- Neki stariji to nazivaju lenjošću, ali ja to vidim kao jednostavno poznavanje svoje vrednosti - dodaje Dru.

Šta donosi budućnost?

Stručnjaci se slažu da će radna mesta koja nude fleksibilnost i prioritet mentalnom zdravlju i dalje privlačiti najbolje talente iz generacije Z. Sa druge strane, kompanije koje nisu transparentne oko plata i odbijaju da ispune očekivanja mlađih radnika mogle bi se suočiti sa visokom fluktuacijom ili potpunim nedostatkom zaposlenih.

- Kompanije koje će napredovati u narednih 5–10 godina su one koje su spremne da se susretnu sa ovom generacijom tamo gde jesu. To znači ponuditi poštovanje, fleksibilnost i pravednu naknadu – vrednosti koje ne privlače samo generaciju Z, već svakog modernog radnika. - zaključila je Rajt..

(Telegraf Biznis/Index)