• 0
 ≫ 

Ovo je kriza koja se ne propušta: Brendovi imaju šansu veka

 ≫ 

Šta rade brendovi kada je teško?

  • 0
Business coach, biznis trener

Foto: Shutterstock

Možda neće odmah doći do promene ekonomskog modela, ali je krah postojećeg konzumerističkog dugoročno evidentan. Kako se sada brendovi budu pokazali, ulazi u podsvest, a memorija ostaje za ceo život, poručili su učesnici četvrtog po redu DIRECT TALKS From Home webinara

Brendovi koji se (ne) prave mrtvi

- Biznis je zajednica ljudi, a brend kao predstavnik tog biznisa, mora da zaštiti zajednicu u kriznoj situaciji, i kupce i dobavljače i lokalnu zajednicu. Ako biznis ostane samo interesna zajednica, bez ljudskosti, onda nije otporan na ovakve krize - ocenjuje Miša Lukić. Prema njegovim rečima, istraživanja u Americi pokazuju da se oko 25% kompanija „pravilo mrtvo“ u prvom talasu korona virusa, 80% je smanjilo komunikaciju, a pojedini brendovi počeli su proaktivno da komuniciraju, gde su potrošači bili blagonakloni prema ovima poslednjima.

Apatinska pivara je u prvim danima od izbijanja pandemije u Srbiji pokrenula kampanju „Ostani gajbi“ koja poziva potrošače na odgovorno ponašanje.

- Naravno da smo mogli da se „pravimo mrtvi“ ali smo smatrali da to nije pravi put. Kreirali smo komnikaciju koja se obraća mlađim ljudima i dali joj šmek urbanog slenga. Najbolje što možemo da uradimo sada kada ljudima nije prijatno u novoj realnosti je da im bude za nijansu lakše kada vide svoj brend. Posle će to pamtiti, jer se u krizama stvara nova veza između brendova i potrošača. Ako se ne iskoristi na pravi način sada, posle će biti kasno - kaže Olivera Nikodijević.

Mikrobrend „Anđeli“ je, prema rečima Milivoja Čalije, postavio precizno etos i vrednosti koje živi što im je pomoglo u prvim trenucima krize. - Ispostavilo se da nam se to sada vratilo. Ljudi su počeli da nas doživljavaju kao neku vrstu pribežišta u teškim trenucima. E-trgovina nam nikad nije bila strana, ali naša dostava trenutno mnogo bolje radi nego prodavnica kada je bila otvorena, a zatvorili smo je u pandemiji. Ne može se reći da ne lomi promet, ali nam se vraća kroz set emocija i vrednosti, sa kojima se naši potrošači sada u velikoj meri poistovećuju - kaže Milivoje.

Prema rečima Miše Lukića, izuzetno je bitno da uradite nešto što je hrabro, autentično i odgovorno, jer u  ovakvim trenucima memorija ostaje za ceo zivot.

Postoje primeri storydoinga gde je Ferarri počeo da pravi respiratore, Christian Dior maske…to je veći napor koji ljudi znaju da cene, kaže Miša navodeći i primer supermarketa koji je povećavanjem cene za svaku narednu bočicu sredstva za dezinfekciju pokazao dobar goodwill za tržište, kao i proizvođača nameštaja koji je napravio idealni Zoom background od sopstvenog nameštaja. - Treći deo priče je storybeing, a to je ono što ste vi kada ne stavljate profit na prvo mesto. Mislim da brendovi ovo moraju da iskoriste kao šansu veka - kaže Miša Lukić.

- Ovo je katarzičan momenat. Ništa neće biti isto, razmišljanja i vrednosti su nam se promenile, brend mora da bude iskren - kaže Olivera Nikodijević. Prema njenim rečima, ono što nas čeka je vraćanje snažnije emotivne crte. - Kinezi su ustanovili da najveći deo komunikacije online sada ide na neke male životne stvari umesto konzumerističkih priča. Isto tako, ljudi kupuju jeftinije. U Engleskoj se recimo šiftuju na srednji nivo cena. Kada imaju dva proizvoda na polici, u tom izboru neće birati onog koji kaže ja sam najlepši i najboliji, već onog koji komunicira iskreno - kaže Olivera navodeći da će brendovi morati da počnu prilagodjavanje sada, kako bi stigli na vreme.

Posle Covid19 dolazi Ecovid20

 

Berza, pad berze, korona virus

Foto: Shutterstock

Prema rečima Milivoja Čalije, ovo je istorijski trenutak, jer imamo privilegiju da učestvujemo u procesu menjanja paradigme funkcionisanja svetske ekonomije odnosno promene sadašnje koja je bila zasnovana na konzumerizmu.

- Godinama se nalazimo u situaciji devastacije prirodnih resursa. Ovaj događaj sa virusom se poklopa sa tim da aktuelan model poslovanja nije održiv. Nalazimo se u čudnoj krizi gde je čovečanstvo rešilo da zaustavi svetsku ekonomiju, napravi ozbiljnu paralizu, gde su industrije koje cvetaju one bazične, a svaka nadogradnja se ostavlja za neki bolji period u životu - kaže Milivoje.

Prema rečima Jovana Stojanovića, za izlazak iz krize komunikacijska industrija moraće mnogo jasnije da komunicira svoju važnu ulogu, a agencije da promene način rada.

- Svakako ćemo prisustvovati značajnim ekonomskim turbulencijama, a ono što je neophodnost je da se zadrži kontinuitet poslovanja, jer zadržavanje procesa moze napraviti veliku štetu za sve. Mi smo neko ko pomaže brendovima da svoju uslugu i proizvode marketiraju i oni koji itekako utiču na razvoj cele ekonomije. I zbog toga je važno da bolje nego do sada komuniciramo našu ulogu, a da brendovi nastave da komuniciraju, jer je to najznačajniji oblik društvene odgovornosti prema celoj zajednici. Pre svega toga, mi kao agencije smo u obavezi da naše strategije za tri meseca ne budu iste kao pre pandemije - kaže Jovan Stojanović.

- Ovo je kriza koju brendovi ne smeju da propuste, jer posle Covid19 dolazi Ecovid20 ili ekonomski Covid. Ako niste uspeli da iskoristete ovu krizu, dolazi mogo veća i duža, upozorava Miša Lukić. Prema njegovim rečima, kriza se koristi tako što donosite vrednosti oko sebe, gde su brendovi zbog brzine odlučivanja i naučenosti ipak u prilici da reaguju dobro, a to se posebno odnosi na celu našu zemlju koja može da počne da izvozi krizni leadership.

- Kada smo počeli da razvijamo biznis i brend metodologiju i filozofiju Business Sapiensa, a sada planiramo da pokrenemo i akademiju koja će se baviti tom temom, negde smo predvideli da će sve počivati na odnosu u kojem biznis i brend moraju postati humaniji - ocenjuje Miša Lukić.

Podrška privredi

 

Prema rečima Jovana Stojanovića, imaćemo novi ekonomski balon posle pandemije, gde će tek onaj sledeći ekonomski ciklus koji neće doći tako brzo redefinisati svetsku ekonomiju. U svemu tome moramo da sačuvamo domaću privredu.

- Siguran sam da će u Americi krenuti ozbiljna „made in USA“ kampanja da se kupuje domaće“ - ocenjuje Jovan Stojanović navodeći da bi to bio spas i za naša tržišta. - Svako se za ovih mesec dana našao u situaciji da nema besomučne kupovine, a svest o podršci lokalnom mora da postoji kod svih u cilju pokretanja ekonomije - kaže Stojanović.

Pokrenuta je inicijativa Facebook grupe „Glas preduzetnika“ da se od države obećanih sto evra iskoristi za kupovinu domaćih proizvoda, što je potreban apel, iako zvuči izolacionistički - kaže Milivoje Čalija dodajući da se sada postavlja pitanje kako će se ponašati kupac, jer će i on biti u problemu zvanom cash flow u narednih 3 do 5 meseci.

- Odlučivaće se najpre za egzistencijalne proizvode, a naredni će biti oni sa kojima će se on pronalaziti na ličnom i etičkom nivou. Ko se bavio pozicioniranjem brenda na nivou vrednosti imaće više koristi - kaže Čalija i navodi primer kompanije Patagonija koja se bavi sportskom opremom i opremom za treking i koja godinama ubedjuje ljude da im pošalju jakne da ih zakrpe.-

- Prodaja je eksplodirala, jer ljudi žele da budu deo priče, čije vrednosti dele -  kaže Milivoje.

- Strah koji se javio u ovoj situaciji kod ljudi, veći je od straha prema samoj zarazi. Kako pobediti taj strah je pitanje svih pitanja, ali ključ je u komunikaciji - ocenjuje Olivera Nikodijević iz Apatinske pivare.

- Na Maslovljevoj piramidi smo se definitivno vratili na osnovne nivoe. Istaživanja za Evropu govore da će se ljudi okrenuti više lokalnim brendovima. Zatvorene su granice i pitanje poverenja i vredosti gura potrošače u tom smeru. Kada je naš brend u pitanju, sada ulazimo u drugi talas komunikacije, analizirajući kanale koji su trenutno aktuelni i pokušavajući da pretpostavimo da li će se to održati i nakon krize. U svakom slučaju proaktivni -  poručuje Olivera Nikodijević.

Ceo webinar pogledajte ovde:

Učesnici četvrtog po redu DIRECT TALKS From Home webinara:

Miša Lukić, Founder & Chief Business Designer, New Startegy

Olivera Nikodijevic, Marketing Director, Apatinska pivara

Milivoje Čalija, Owner, Calija&Calija

Jovan Stojanović, CEO, Direct Media United Solutions

Razgovor vodio Mirko Bunčić, Creative Strategist, Direct Media United Solutions

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>