Kako nam je bilo pre deset godina, a kako danas? Ovo su razlike krize 2008. i 2020.
Kako su se različiti sektori izborili sa kriznim izazovima?
Prema najnovijim projekcijama MMF-a 10 iz jula ove godine, svetska ekonomija će u 2021. godini ostvariti rast od 6%, a zatim 4,9% u 2022. Iako su ovi rezultati nepromenjeni u odnosu na april, projekcija za grupu razvijenih ekonomija je ažurirana naviše, zahvaljujući poboljšanju epidemiološke situacije i opsežnim merama fiskalne podrške, a za grupu rastućih i ekonomija u razvoju – naniže, pre svega zbog nepovoljne situacije u Aziji.
U razvijenim ekonomijama, gde je u julu broj vakcinisanog stanovništva dostigao blizu 40%, ekonomska situacija se polako normalizuje. U SAD se očekuje rast od 7% u 2021. i 4,9% u 2022. godini (obe projekcije su bolje nego pre tri meseca), baziran na planiranom fiskalnom stimulansu u vidu infrastrukturnih investicija i socijalnog programa iz druge polovine 2021. godine.
Autori novog broja Makroekonomske analize i trendovi, pišu i o razlikama između krize iz 2008. i 2020.
Za razliku od finansijske krize iz 2008. godine, koja je rezultat endogenih neravnoteža, kriza iz 2020. predstavlja egzogeni šok i kao takva, zahteva i drugačije mere za njeno suzbijanje i donosi drugačije posledice realnoj ekonomiji.
Najpre, u periodu od 2000. do 2008., neposredno pre izbijanja krize, polako su se stvarali uslovi koji su poveli globalnu ekonomiju u ambis.
Većina zemalja Evrope dočekala je 2008. godine krizu u situaciji pozitivnog proizvodnog jaza i velikih unutrašnjih neravnoteža, sa ogromnim trgovinskim deficitom i naglašenom platnobilansnom neravnotežom.
Nefinansijski sektor je bio duboko zadužen, bankarski sistem predimenzioniran i opterećen lošim kreditima, a korporativni sektor visokim dugovima. Odmah nakon propasti finansijskog sistema i pucanja balona nekretnina, usledio je i pad cena nekretnina (tj. kolaterala) odnosno korekcija vrednosti imovine, što je i najviše doprinelo pogoršanju finansijske pozicije svih ekonomskih subjekata.
Leveridž13 je višestruko uvećan, likvidnost smanjena, gubici su erodirali vrednost kapitala, a nesolventnost onemogućila poslovanje. Prihodi domaćinstva su drastično smanjeni usled gubitka posla, smanjenih profita i pada vrednosti imovine. Usledio je pad lične potrošnje, investicija i period kontrakcije rasta u celoj Evropi i utrošeno je nekoliko godina za saniranje ove ekonomske štete.
Ovo razdoblje je nazvano period bilansne recesije. U pitanju je fenomen koji se od „obične“ recesije, nastale kao rezultat smenjivanja faza ekonomskog ciklusa, razlikuje po jednoj karakteristici – a to je situacija u kojoj se ogromna većina nefinansijskog sektora razdužuje, odnosno okrenuta je minimiziranju dugova umesto maksimiziranju profita. Razduživanje je nastalo kao logična posledica prekomernog višegodišnjeg zaduživanja koje je naglo zaustavljeno pucanjem balona nekretnina, posle čega su cene imovine opale, a ostale su visoke obaveze.
U to momentu, domaćinstva, firme i ostale ekonomske jedinice bile su prinuđene da povećaju štednju radi isplate dugova, što je smanjilo agregatnu tražnju i uvelo ekonomiju u bilansnu recesiju. Bilansna recesija, kao fenomen dužnika, razlikuje se i od finansijske krize, koja je fenomen kreditora.
Ova distinkcija je bitna je jer naglašava značaj specifičnih ekonomskih mera koje se primenjuju u različitim slučajevima – u finansijskoj krizi mere monetarne politike su opravdane i preporučljive, dok kod bilansne recesije one imaju vrlo slab efekat – tražnja za kreditima opada i pored niskih kamatnih stopa jer je na snazi razduživanje, a i ponuda kredita se smanjuje iz istog razloga.
Nastupa zamka likvidnosti, novčani multiplikator je nula ili čak negativan, i centralna banka gubi instrumente kojima bi podigla ponudu novca i stopu inflacije. Ekonomija upada u deflaciju jer agregatna tražnja konstantno opada, i preti da se razvije u depresiju.
S druge strane, 2019. godine većina firmi i domaćinstava dočekuje epidemiju sa relativno zdravim finansijama, što je rezultat spomenutog desetogodišnjeg procesa razduživanja. Pad cena nekretnina zabeležen u prvom kvartalu 2020. godine bio je samo prolaznog karaktera, što je obezbedilo zadržavanje finansijskog zdravlja kako nefinansijskog, tako i bankarskog sektora.
Poslovni prihodi su u drugom kvartalu 2020. drastično smanjeni, a bruto dodata vrednost firmi u Evrozoni smanjena za 16% u odnosu na isti period prethodne godine, što je skoro duplo više nego za vreme krize iz 2008. Međutim, ključnu ulogu u zadržavanju otpornosti nefinansijskog sektora odigrala je, do sad neviđenih razmera, fiskalna podrška države koja je amortizovala ogromnu potencijalnu štetu.
Dakle, i pored (prolaznog) smanjenja prihoda od 13 Leveridž je odnos ukupnog duga i ukupne imovine. Kada opadne vrednost imovine, kao što je bio slučaj 2008. godine, leveridž se povećava, a sa njim i rizik od nesolventnosti i bankrota.
U jeku pandemije, tj. u drugom kvartalu 2020, zarade su smanjene za svega 7%, a raspoloživi dohodak za svega 2,5%, budući da su efektivno aktivirani automatski stabilizatori paralelno sa merama državne intervencije.
Zbog restrikcija kretanja i zatvaranja ekonomija, ali i zbog neizvesnosti u pogledu budućih kretanja, lična potrošnja je drastično opala, a štednja se skoro pa udvostručila u odnosu na isti period prethodne godine. Istovremeno, odluka o moratorijumu na otplatu dugova obezbedila je očuvanje likvidnosti.
Države su, u zavisnosti od dizajna programa za spašavanje ekonomije, uglavnom preduzimale sledeće korake:
∙ finansiranje zarada i šema skraćenog radnog vremena, čime su firme delimično rasterećene od isplata troškova rada
∙ davanje naknade za nezaposlene i drugih oblika socijalne pomoći, čime je pružena finansijska potpora domaćinstvima
∙ oslobađanje od poreza, čime je pružena podrška likvidnosti,
∙ moratorijumi, snižavanje kamatnih stopa i programi otkupa aktive, zaštitili su sistem od dublje recesije ali i omogućili glatko premošćavanje perioda najvećeg pada aktivnosti
Dakle, zbog preuzimanja tereta zdravstvene krize, i opsežne fiskalne potrošnje u kombinaciji sa monetarnom ekspanzijom, bilans države je u ovom periodu znatno pogoršan, što je najpre vidljivo u kretanju javnog duga u odnosu na BDP, čiji medijalni rast u EU iznosi 4,3% BDP-a. Ovakve mere u doba krize iz 2008. godine ne bi bile izvodljive, budući da su njeni uzročnici bile neravnoteže u dubini realne ekonomije, pa bi podrška ove vrste samo odložila neophodne rebalanse i konsolidacije.
Za vreme pandemije je imalo smisla sanirati tranzitorne šokove i apsorbovati kratkotrajne gubitke, koji bi, u protivnom, naneli trajnu štetu ekonomiji. U akutnoj fazi epidemije, državna intervencija se pokazala smislenom i korisnom, budući da je osigurala finansijski položaj brojnim firmama i domaćinstvima, bez akumulacije duga i samim tim bez pojave bilansne recesije. Jedini ožiljak epidemijske krize biće visok javni dug i fiskalni deficit, čije će saniranje biti determinisano raspoloživim fiskalnim prostorom.
Video: Opet traže stjuardese, a ovo su uslovi za zaposlenje
(Telegraf Biznis)
Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Cc
Ali su od 2010.godine cene kod nas skocile za 50% meso je bilo 300 din cigare 100 ne moze to da se poredi. Sad je meso od 600-800 a cigarete nemaju ispod 280 din ulje je bilo 90 a sad jedva se nadje za 180 din i sta mi vredi sto imam 15.000 vecu platu kada su povecali cene za isto toliko
Podelite komentar
123
Isto, a biće nam bolje samo ako odemo u neku uređenu zemlju gde se poštuje i plaća rad a ne ne rad kao ovde.
Podelite komentar
Vlada
2008 godine sam za litar benzina mogao da kupim 3,1plina, sada 1,65 litara. Reatest za bocu i plinski uredjaj skinut sa 10 na 5 godina. Druge cene (hrana, komunalije) su u haosu, a nama se servira prica o ekonomskom tigru. Prosečna plata nije merilo već ono sta se za nju može kupiti.
Podelite komentar