• 0

Dovoljno iskusni, dovoljno mladi, energičniji i spremni za nova poslovna poglavlja - 20 godina Representa

Povodom 20 godina jubileja i poslovanja agencije za integrisane komunikacije Represent Communications Beograd, generalna direktorka Tamara Jokanović govorila je o izazovima koji su obeležili dve decenije rada, novim trendovima ali i planovima za budućnost agencije

  • 0
Tamara Jokanović - Telegraf intervju Foto: Vladimir Nešić
  • Nakon 20 godina poslovanja, što je veliki jubilej i zavidan uspeh, pogotovu za nekog ko se bavi komunikacijskim uslugama i kreativnom industrijom, možete li nam reći šta se promenilo?

Ponoviću ono što je Heraklit davno rekao, a mnogo puta je već i izrečeno od strane veoma uspešnih menadžera današnjice, a to je da je promena jedina konstanta. Za ovih 20 godina mnogo puta smo prošli velike i male promene, bolje i lošije socio-ekonomsko okruženje, razvoj tehnološke i digitalne pismenosti, različite zahteve tržišta, razvoj usluga i proizvoda naših klijenata i industrija, preobražaje medijskog funkcionisanja, promene navika i potreba ljudi, promene uslova rada i poslovnog okruženja...Dakle, nije postojao životni i poslovni segment koji nije dotakla promena. Prihvatiti je i naučiti kako njome da upravljate i nosite se sa posledicama iste, bile one dobre ili loše, je stvar znanja, umeća i prilagodljivosti. Otuda neke kompanije i deklarišemo kao uspešne, kao i one druge kao neuspešne.

I mi smo se promenili. Od prvobitne i izvorno PR agencije, po čijim uslugama smo i dalje prepoznati kao lideri u regionu, danas se bavimo integrisanim komunikacijama, te smo tako izrasli u agenciju koja, osim klasičnog PR-a i komunikacije sa ciljnim javnostima, dela i u oblasti performans marketinga, kreative, video produkcije, BTLa i digitalnog marketinga.

  • Da li su po vama tržišni uslovi bili bolji i/ili lakši kada ste počinjali pre 20 godina? Šta je najveći izazov za narednih 20 godina, ukoliko možete da ga predvidite u ovom trenutku?

Ne mogu reći da li su uslovi bili bolji i lakši, jer je svaki period imao svoje prednosti i svoje poteškoće. Konkurencija kakvu danas poznajemo nije postojala. Danas se agencije ne bore samo sa sebi ravnopravnim igračima. Više nema jasno i striktno definisanih usluga kojima se jedna agencija bavi, te tako imate PR, kreativne, BTL i digitalne agencije, pa čak i medije koji pokrivaju širok spektar istovetnih usluga i "bore se" za iste budžete koji su daleko manji od onih koje smo imali na raspolaganju pre 20 i 10 godina. Posebna kategorija su freelancer-i koji rade damping cena na tržištu, a nemate jasno uređene tržišne uslove niti jaku organizaciju i asocijaciju koja se time bavi, te tako nemate ni fair-play, jer klijenti upoređuju cene na jako šarenolikom i nejednakom tržištu. To će svakako biti jedan od izazova koji nas očekuju, kao i uslovi pod kojim pičiramo i izlazimo na tendere. Konkurencija motiviše da budeš bolji nego što jesi u datom trenutku, ali samo postavljena na zdravim poslovno-etičkim temeljima poslovanja.

Drugi izazov, koji se ne odnosi samo na našu industriju, jeste najveći izazov današnjice i biće bar narednih pet do deset godina, a to je odliv kadrova, odnosno kako zadržati i motivisati ljude da ostanu u vašem radnom okruženju i na koji način privući interesantne i potrebne profile da se pridruže vašoj kompaniji. To je nešto na čemu intenzivno radimo i za sebe i za naše klijente. Kompanije istovremeno žele i iskustvo i znanje koje posedujete kao neko ko je 20 godina prisutan na tržištu ali žele da vide i mladalačku energiju, poletnost i kreativnost koja će dati pogled iz jednog drugog, svežijeg ugla i neophodna je za dalji razvoj. Svi su komforniji da rade sa istim i dugogodišnjim timom sa naše strane, a istovremeno se u kompanijskim timovima ljudi menjaju skoro pa preko noći. Za agencije i medije, kako je rekao jedan naš klijent, to je normalno, bez bilo kakve uvrede, ali je za kompanije to nešto novo sa čim se susreću.

U našoj branši smo već godinama poznati kao "rasadnik kadrova, talenata" i zaista se ponosimo time, jer oslikava upravo ono čemu težimo u svakodnevnom radu a to je da ljudi uvek nauče nešto novo, razvijaju se, rade na sebi i tržište ih/nas prepoznaje kao sjajne i tražene profesionalce. S druge strane to nam nameće ogroman izazov, a to je da uvek iznova gradimo nove ljude i generacije koje dolaze. S tim u vezi, naš moto je da ljude ne menjemo rečima, menjamo ih tako što menjamo sebe. Promenom načina razmišljanja, menjamo obrasce ponašanja i stvaramo nova iskustva i znanja, jer biznis ne može da raste ukoliko ne rastu ljudi koji ga čine. Kako je Bil Gejts rekao: "Ovo je fantastično vreme da se uđe u poslovni svet, jer će se poslovanje više promeniti u narednih 10 godina nego u prethodnih 50!" Zato smo posvećeni kontinuiranom rastu znanja i kreativnosti, stabilnosti u kvalitetu usluga i agilnosti i fleksibilnosti u poslovanju i potrebama klijenata, ali i potrebi naših ljudi.

  • Šta su vam planovi za budućnost, ako ih uopšte imate u vremenu kada se sve menja?

Svedoci smo toga da su i promene danas relativitet kompanijama i njihovim strateškim opredeljenjima i potrebama. Imate primere da se nekim kompanijama promena oslikava upravo u povratku na staro, odnosno "back to basic" principima. S druge strane imamo ekspanziju IT kompanija i industrija i njihovih potreba, porast interesovanja za Blockchain, NFT, Crypto i berzu...

Imajući u vidu dijametralno suprotne zahteve tržišta, spremno dočekujemo i jedno i drugo i imamo način kako da pomirimo potrebe naših klijenata da budu istovremeno moderni, digitalizovani i idu u korak sa vremenom, a da i dalje ostanu odgovorni poslodavci i ostave svoj zeleni otisak u okruženju u kom posluju i žive. O održivosti će pričati samo kompanije koje uspeju da objedine ove dve komponente, a mi imamo dovoljno iskustva, dovoljno znanja i dovoljno mladalačke energije i kreativnosti da ih podržimo u tome! To je put kojim smo krenuli i nećemo se zaustaviti.

Aktivno razmišljamo i vredno radimo na putu održivosti za narednih bar 20 godina. Neke od planova i projekata ćete, nadamo se, moći uskoro i sami da primetite jer će se sprovoditi na potpuno drugačijim ciljnim grupama i sa potpuno drugačijim strateškim pristupima, alatima i operacionalizacijom a opet će biti, svaki za sebe, dovoljno inovativni da zadovolje i ostvare potrebe targetiranih javnosti i postavljenih ciljeva. S jedne strane radićemo u potpuno tradicionalnom okruženju i industriji i pokušati da napravimo ozbiljan iskorak u neočekivanim domenima, a na drugom projektu radićemo u najtraženijem okruženju današnjice. Trenutno ne mogu više od toga da kažem, ali ću rado pričati o tome kada dođe vreme.

  • Imate li nešto da poručite postojećim klijentima, budućim klijentima, zaposlenima, partnerima?

Dobra komunikacija pomaže, a loša stvara dodatne probleme, bez obzira na kom "kanalu" i u kom formatu je vodili. Komunikacijom se upravlja, ne dozvolite da bude obrnuto, a nije da nismo to osetili i na sopstvenom primeru tokom ovih 20 godina. To je važna poslovna veština koju svaki dobar menadžer današnjice treba da poseduje, u svakom segmentu jedne organizacije (interno i eksterno), i koja je izložena javnosti više nego ikada.

(Telegraf.rs/PR)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>