5 stvari koji niste znali o Boingu 747: "Kraljica neba" zvanično otišla u istoriju
Poslednji proizvedeni avion Boing 747 danas je isporučen teretnom prevozniku "Atlas Er", čime je okončana jedna era u istoriji letenja, prenosi Tajms.
Boing 747, često nazivan i "kraljica neba" i "džambo džet", bio je prvi avion sa širokim trupom, a koristio se za putnički i teretni saobraćaj.
- To je bio avion kojoj je američkoj srednjoj klasi omogućio da leti. Pre Boinga 747, prosečna američka porodica nije mogla da sebi priušti letove iz SAD u Evropu - izjavio je Ben Smit, šef Er Frans-KLM.
Kompanija Boing je još 2020. odlučila da prekine proizvodnju modela 747 zbog toga što je konkurencija uspela da napravi avione istih dimenzija i kapaciteta po nižoj ceni.
Poslednja verzija ovog Boinga, 747-8, još nekoliko godina će leteti nebom, pre svega u teretnom saobraćaju. U pripremi je model Boing 777X, koji treba da zameni slavni 747, ali on se neće pojaviti na tržištu još najmanje dve godine.
Da li znate za koliko je meseci napravljen prvi Boing, koliko vredi jedan i koliko letačkih sati ima u svojoj istoriji?
Neverovatni
Boing 747 bio je rezultat rada 50.000 ljudi nazvanih "Neverovatni". Među njima su se našli građevinski radnici, mehaničari, inženjeri, sekretari i administratori koji su napravili istoriju vazduhoplovstva izgradnjom čuveni "džambo džet" za otprilike 16 meseci tokom kasnih 60ih navodi se na sajtu Boinga.
Prvi komercijalni let imao je 9. februara 1969. godine.
Koliko ih je napravljeno?
Do kraja 1971. godine, internacionalne avio-kompanije poput "Air Canada", "Air India" i "Air Japan" koristile su Boing 747.
U 54 godine postojanja, napravljeno je ukupno 1.574 ovih aviona.
Koliko vredi jedan Boing?
Tokom 1968. godine cena programa je već iznosila milijardu dolara. Danas bi troškovi Boinga 747 bili jednaki približno 7,61 milijardi dolara.
Povratni let između Njujorka i Londona koštao je 70ih otprilike 550 dolara. To je vrednost od 5.350 dolara sa inflacijom. Dakle, veći poslovni troškovi su bili podržani višim cenama karata za balansiranje operacija piše simpleflying.com.
Pošto je menadžment Pan Ama bio u velikoj meri uključen u pokretanje projekta, prevoznik je, naravno, postao prvi koji je predstavio avion.
U aprilu 1966. Pan Am je naručio 25 Boinga 747-100. Ukupna cena ove porudžbine bila je 525 miliona dolara današnjih 4 milijarde dolara.
Dakle, Boing je već bio na pola puta da uskladi cenu programa samo sa ovom fakturom. Svaka jedinica bi koštala oko 21 miliona dolara (160 miliona dolara danas).
Koliko tipova Boinga postoji?
Prva varijanta Boinga je bio Boing 747-100. Dizajniran je da nosi 366 putnika u tri klase, 32 putnika u prvoj klasi, 74 u poslovnoj i 260 u ekonomskoj.
Postojale su dve podvarijante: Boing 747 100 SP i 747 100 SR.
Sa sjajnim uspehom, Boing je izgradio novu generaciju aviona 747-200. Ovaj je bio veći, mogao je da leti duže i da poveže više mesta na planeti u odnosu na svog prethodnika.
Izgrađeno je četiri verzije Boinga 747-200: 747-200B za komercijalne letove, 747-200F za teret, 747-200C koji je bio kabriolet i 747-200M kombi.
Boing 747-300 je nekako "zaboravljeno dete" porodice 747. Naime, postojao je samo dve godine pre nego što ga je zamenio Boing 747-400.
Boing 747-400 je doneo veliku promenu za avio-kompanije i industriju u celini.
Na primer, broj posade u kokpitu smanjen je sa tri na dve. Avion ne samo da je prevozio više tereta i putnika, već je imao i toliki domet da je to bio kraj za dopunjavanje goriva na aerodromima poput Enkoridža.
Poslednja verzija 747-8 je razvijena 2005. godine korišćenjem tehnologija iz novog u to vreme programa 787 Dreamliner.
Bio je duži od bilo kog 747 pre (i bilo kog drugog komercijalnog aviona) i omogućio je avionu da nosi 16% više korisnog tereta.
Detaljnije informacije o svakom tipu možete pročitati na simpleflying.com.
Koliko Boing 747 može da leti u vazduhu?
Prema podacima sajta Jetlinemarvel, Boing 747 može da leti preko 100.000 sati pre nego što se povuče iz upotrebe.
Podsetimo, kompanija za održavanje aviona JAT tehnika započela je prošle nedelje konverziju širokotrupnih putničkih aviona Boing i Erbas u teretne.
Takođe, Boing je u septembru prošle godine kažnjen sa 200 miliona dolara zbog pogrešnog uveravanja kompanije o sigurnosti njihovih 737 MAX aviona posle dve smrtonosne nesreće, objavili su regulatori.
Video: Novi avion Er Srbije Mihajlo Pupin
(Telegraf Biznis)
Video: Vučić na otvaranju deonice Moravskog koridora: "Ovo je najbolji put u Srbiji, pišemo istoriju"
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.