Fabrike ostaju! Radnički sindikat i Folksvagen postigli dogovor
Folksvage je postigao dogovor sa sindikatom IG Metall koji će sprečiti zatvaranje fabrika u Nemačkoj i na taj način izbeći obavezne otkaze. Međutim, strane su se dogovorile da smanje više od 35.000 radnih mesta širom zemlje na "socijalno odgovoran način" do 2030. godine, kako bi uštedile oko 15 milijardi evra.
Najveći nemački proizvođač automobila je ranije upozorio da bi mogao da zatvori fabrike u zemlji u cilju smanjenja troškova.
Nakon dugotrajnih pregovora koji su počeli još u septembru, sindikat je u petak saopštio da su dve strane "uspele da pronađu rešenje" koje osigurava radna mesta i omogućava buduće investicije.
VW je razmatrao zatvaranje do tri fabrike u Nemačkoj i pozivao radnu snagu da prihvati smanjenje plate od 10 odsto. Sindikat je tada zahtevao povećanje od 7 odsto.
Iako će dogovor uključiti i smanjenje proizvodnih kapaciteta u njegovim fabrikama, lideri sindikata su njime zadovoljni.
- Nijedna fabrika neće biti zatvorena, niko neće biti otpušten iz operativnih razloga i naš kolektivni ugovor o platama biće obezbeđen na duži rok - izjavila je predsednica radničkog saveta IG Metala Daniela Kavalo.
- Postigli smo čvrsto rešenje u najtežim ekonomskim uslovima - dodala je.
Očekuje se da će smanjenje od 35.000 radnih mesta do 2030. godine biti ostvareno kroz različita rešenja, kao što je prevremeno penzionisanje onima koji žele.
Prema dogovoru, povećanje plata od 5 odsto koje je prethodno dogovoreno biće suspendovano 2025. i 2026. godine.
Sindikati su izjavili da će ovo pomoći u "podršci transformaciji" u kompaniji.
Takođe, broj pripravničkih pozicija koje će biti ponuđene svake godine u Nemačkoj biće smanjen sa 1.400 na 600 od 2026. godine, a razmatraće se premestanje dela proizvodnje u Meksiko.
Takođe se razmatraju alternativne opcije za fabrike u Drezdenu i Osnabriku.
Međutim, Oliver Blume, generalni direktor VW grupe, izjavio je u saopštenju da je ovaj dogovor "važan signal za buduću održivost brenda Folksvagen".
Zatvaranje fabrika u Nemačkoj bilo bi bez presedana u istoriji proizvođača.
VW, kao i drugi nemački proizvođači automobila, ozbiljno je pogođen opadanjima potražnje za njihovim automobilima u Kini, koja je prethodno bila profitabilno tržište.
Istovremeno, kineski brendovi su počeli da ulaze na evropsko tržište, čime je konkurencija za prodaju porasla.
Tokom pregovora, oko 100.000 radnika učestvovalo je u kratkim, takozvanim "štrajkovima upozorenja! u fabrikama širom zemlje kako bi vršili pritisak na menadžment kompanije.
Najnoviji krug pregovora započeo je u ponedeljak, a pregovarači su očigledno bili odlučni da reše pitanje pre Božića, piše Bi-Bi-Si (BBC).
Nemački kancelar Olaf Šolc takođe je pozdravio dogov, opisujući ga kao "dobro, društveno prihvatljivo rešenje".
(Telegraf Biznis)
Video: Usvojen budžet, republička kasa za sledeću godinu teška 2.346,2 milijarde dinara
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.