Domaći startap ima najbolji proizvod na svetu: Direktor nam otkriva ključan razlog gde naše kompanije greše
U svetu startapa ne postoje granice, a i ne moraš da napustiš Srbiju da bi uspeo u svetu - možeš da napraviš jednoroga i u Beogradu. Ovako je za naš portal govorio čovek koji je učestvovao u prikupljanju finansiranja za jedan domaći startap.
Taj startap, LeadDelta, upravo je privukao pažnju investitora širom sveta, ali je odabrao isključivo naše.
Vedran Rašić, CEO, i jedan od glavnih osnivača kompanije, u intervjuu za Telegraf Biznis govori o tome kako je postignut ovakav uspeh uprkos globalnoj ekonomskoj krizi.
LeadDelta je inovativna startap kompanija koja je uspešno je zatvorila svoju najraniju fazu finansiranja, prikupljanjem kapitala koji iznosi više od 800.000 dolara. Njena glavna prednost u odnosu na konkurenciju, koja je u isto vreme tragala za privlačenjem investicija, bio je brži razvoj i rast broja korisnika, kao i njihovo zadovoljstvo uslugom. U obezbeđivanju finansija učestvovali su isključivo domaći „anđeli“ investitori. Pored ovog uspeha, LeadDelta je nedavno proglašena za najbolji SaaS proizvod na svetu od strane prestižne američke platforme Product Hunt.
- Šta nudi to LeadDelta a što je rešenje vredno ogromne investicije?
- Softver kao usluga (SaaS) je industrija koja godišnje raste 20 odsto i mnogi kažu da je prezasićena, ali upravo nova rešenja, zasnovana na novim tehnologijama imaju priliku da preuzmu tržište, kao i da ga prošire. Mi smo to prepoznali i pozicionirali softver koji je prvenstveno bio rešenje za problem s kojim su se susreli svi članovi našeg tima - kako doći do prave osobe u pravo vreme, bilo iz oblasti prodaje, marketinga, zapošljavanja ili obezbeđivanja finansijskih sredstava.
Dakle, naš proizvod LeadDelta omogućava B2B timovima da iskoriste svoju poslovnu umreženost i tako unaprede svoju prodaju, zapošljavanje i marketing. Takođe, omogućuje korisnicima da na jednostavan način uspostavljaju kvalitetne odnose sa svojim onlajn kontaktima, bez nepotrebnih poruka, oglasa i drugih smetnji koje često prate ovu vrstu komunikacije. Pored toga, LeadDelta pojednostavljuje proces uvoza i organizacije kontakata, pružajući bezbolno iskustvo njihovim upravljanjem.
- Šta vas je izdvojilo od konkurencije?
- Tržište na kojem poslujemo se u poslednje vreme širi i raste, samim tim i broj konkurenata sa kojima se suočavamo. Mi smo na vreme prepoznali potencijal ovog tržišta i ponudili rešenje koje je lako za korišćenje, štedi vreme i uklapa se u proces i navike korisnika.
Samim tim imali smo brži razvoj i rast broja korisnika, kao i njihovo zadovoljstvo uslugom.
Još jedan dokaz našeg kvaliteta je i to što smo nedavno proglašeni za najbolji SaaS proizvod na svetu od strane prestižne američke platforme Product Hunt. Na ovom takmičenju je glasalo više od pola miliona ljudi, a mi smo pokazali da je jedan mali tim iz Srbije uspeo da dobije znatnu količinu tih glasova, zajedno sa gigantima kao sto su ChatGPT, Notion, Canva, Make, Miro.
- Koliki je značaj danas anđela investitora?
- U startapima koji su u ranoj fazi, podrška anđela investitora je ključna. Upravo su oni ti koji svojim predlozima, iskustvima, kontaktima i umrežavanjem daju vetar u leđa razvoju startapa. Pored toga što smo se za ovu investiciju opredelili za njih, bitno je napomenuti da je ona bila podržana isključivo srpskim kapitalom, i to u iznosu od 800.000 dolara.
A zašto smo se opredelili baš za domaći kapital?
Kao kreatori LeadDelte, mi istinski verujemo da sve počinje od sopstvene mreže kontakata. Upravo ta mreža srpskih preduzetnika i serijskih pronalazača sa naših prostora, ispostavila se kao dovoljno velika da bismo uspeli da sprovedemo ovaj projekat prikupljanja kapitala u rekordnom roku.
Takođe, naš vodeći investitor je Tihomir Bajic, koji je ujedno osnivač globalne organizacije “Serbian Entrepreneurs,” čiji sam deo. Zajedno smo razmišljali kako možemo da doprinesemo lokalnoj zajednici, kroz jedan veoma globalan projekat kao što je LeadDelta. Shvatili smo da biti deo nečega u ovako ranoj fazi menja živote hiljadama i šalje pozitivan efekat talasanja u celu zajednicu, kroz znanje, iskustvo i kapital.
- Alati i rešenja su danas uglavnom oblasti gde investitori ulažu, šta vi vidite kao potencijalni sledeći veliki adut koji će investitori da gledaju?
- Moramo da razdvojimo investitore na institucionalizovane organizacije rizičnog kapitala (Venture Capital / VC), i anđeo investitore (angel investors) koji investiraju ili kao deo sindikata više anđela ili individualno. Zatim, moramo i da razdvojimo razvijena tržišta kapitala poput američkog i, recimo, našeg centralno-istočno evropskog koji je u razvoju.
Investiranje ovog tipa je rizično, u najmanju ruku, jer ulažete u nešto što je u začetku, ali isto tako potencijalan povrat na uloženo gotovo da nema limit.
Na osnovu trenutnog tržišta, mislim da će dobar portfolio jednog anđela investitora uključivati praktične alate iz B2B SaaS poput LeadDelte koje imaju jasan put ka profitabilnosti, rešenja iz oblasti sfere onlajn trgovine, zatim rešenja bazirana na veštačkoj inteligenciji, sajber bezbednost, kvantni kompjuting, robotiku i bio-tehnologija.
- Srbija je već neko vreme visoko pozicionirana na listi zemalja čiji je startup ekosistem prepoznat na globalnom nivou, ali većina mladih srpskih kompanija uglavnom se još uvek nalazi u ranim fazama razvoja, a sa tim i investiranja, tzv. pre-seed i seed fazama. Šta je vaš savet, kako prevazići ovaj korak?
- Kako bi se prevazišla ova rana faza razvoja, bitno je shvatiti da je 90 odsto posla pronaći fit između proizvoda i tržišta. To znači da proizvod treba da bude na tržištu ma koliko nesavršen u tom trenutku bio. Tržište je tu da mu sudi i da vas usmeri, a na vama je da uvek slušate, pratite i pravite poteze.
Brzina i agilnost je vaša jedina prednost u odnosu na već postojeće kompanije koje su tu znatno duže od vas. Upravo ta brzina aktivnog slušanja korisnika i implementiranje funkcionalnosti koje mogu doneti prihod je krucijalna.
Sve vreme, jedan od vaših glavnih zadataka je i izgradnja tima kvalitetnih ljudi, od inženjera, prodavaca, do marketing stručnjaka. Za sam kraj, veoma je važno da startap preduzetnici znaju kako da prodaju svoju ideju i proizvod. Kada postanemo bolji u aktivnom slušanju povratnih informacija, implementaciji, organizaciji i prodaji, prevazići ćemo i rane faze inkubacije i aktuelizacije ideje.
- Koja je razlika između globalnih i domaćih startapa?
- Rekao bih da je u Srbiji sve veći broj kreatora i ljudi sa preduzetničkim duhom. Međutim, ono što sam primetio nakon dugogodišnjeg iskustva u ovoj industriji i saradnje sa startapima iz Bosne, Hrvatske, Srbije, Kanade i Amerike, jeste da između domaćih startapa i zapadnih postoji jedna ključna razlika. A koja?
Razlika je u tome što većina domaćih starapa razmišlja lokalno, a severnoameričkih globalno. To je možda i glavni razlog zašto su zapadni startapi uspešniji. Zato savetujem da, gde god se nalazili u trenutku kada pokrećete startap, nudite rešenje koje rešava globalni problem za milione korisnika, jer će ono imati znatno veći uspeh od onog koje rešava specifičan problem u Beogradu za par hiljada korisnika.
Sa druge strane, pre nekoliko meseci sam sa par kolega predstavljao domaće startape u najstarijem njujorškom akceleratoru. Znate šta? Imali smo značajno bolju prezentaciju i više korisnika po startapu.
- Šta je prema vašem mišljenju ključno od ideje do realizacije?
- Nije moguće izgraditi uspešan startap ako sedite i čekate da se savršen plan realizuje. Potrebno je preduzeti akciju, napraviti greške i brzo učiti iz njih. Treba ostati fokusiran na ideju i biti okružen kvalitetnim ljudima koji su tu da vam pruže podršku, ali i da vam ukažu na kratkovidost.
Još jednom bih naglasio da preduzetnici treba da prihvate neizvesnost koje preduzetništvo nosi sa sobom i da se prepuste eksperimentisanju sa različitim pristupima. Za kraj, savetujem im da se brzo kreću i budu agilni kako bi pobedili.
(Telegraf Biznis)
Video: Šta je pokazao startap skener, kakva je naša scena?
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.