• 0

Prave hleb za kojim su u Srbiji poludeli preko noći, ali to nije jedino što ovo preduzeće radi

Chrono zapošljava pre svega mlade sa određenim stepenom invalidnosti zbog čega im je narušena radna sposobnost. Trenutno ovo preduzeće ima osmoro zaposlenih iz kategorije osoba sa određenim stepenom invaliditeta

  • 0
Chrono Leskovac

Valentina Bogdanović/Foto: Chrono Leskovac

Socijalna preduzeća u Srbiji, osim što pokušavaju da budu deo privrednog kolača, imaju plemenitu stranu, važnu društvenu ulogu, onu koja mami osmeh na lice, ili suze radosnice kada vidite da svi mogu da rade sve poslove.

Njima je sada pomoć najpotrebnija u ovim izazovnim vremenima. Usled smanjenja priliva novca, suočavaju se sa brojnim izazovima.

Socijalno preduzeće Chrono iz Leskovca osnovano je sa namerom da kupcima obezbedi proizvode za jednostavnu pripremu hrono hleba, kao i da zaposli osobe iz teško zapošljivih kategorija. U svom asortimanu ima gotove mešavine za beskvasni hleb, od kojih se brzo i lako uz dodavanje vode dobije zdrav i ukusan hleb u sopstvenoj kuhinji.

Chrono zapošljava pre svega mlade sa određenim stepenom invalidnosti zbog čega im je narušena radna sposobnost. Trenutno ovo preduzeće ima osmoro zaposlenih iz kategorije osoba sa određenim stepenom invaliditeta. Kupovinom svake kesice mešavine kupci pomažu da teško zapošljive grupe ljudi ostvare zaradu, a organizacija Edukacioni centar iz Leskovca dobije podršku za svoj program razvoja sličnih inicijativa socijalnog preduzetništva.

Valentina Bogdanović, vlasnica i direktorka socijalnog preduzeća Chrono govori za Telegraf Biznis o prednostima i izazovima socijalnog preduzetništva, njegovom značaju u podršci ranjivim grupama, kao i o inovacijama u zdravoj ishrani i ulozi malih proizvođača u prehrambenoj industriji.

  • Čime se bavi socijalno preduzeće Chrono i koji proizvodi se nalaze u ponudi?

- Preduzeće za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom „Chrono doo“ iz Leskovca pre svega proizvodi gotove mešavine brašna za beskvasni hleb po originalnim recepturama, kao i mešavine začinskog i aromatičnog bilja, po međunarodno poznatim i priznatim receptima.

U našoj paleti gotovih mešavina brašna za beskvasni hleb imamo ukupno šest mešavina. Tri su od punog zrna, sa dodatkom himalajske soli i sode bikarbone: „Classic“, za integralni crni hleb, „Diet“, za dijetetski hleb bez integralnog pšeničnog brašna i „Gluten Free“, za hleb namenjen osobama osetljivim na gluten. Sledeće tri mešavine su koncipirane kao prethodno navedene, ali sa dodatim aromatičnim biljem: „Hot“ je zapravo „Classic“ sa ljutom paprikom i belim lukom, za ljuti integralni hleb za gurmane, „Mediteraneo“  je „Diet“ sa mediteranskim biljem u čijoj osnovi je rogač i „Aroma“ je „Glutenfree“ sa dodatim aromatičnim biljem.

Chrono Leskovac

Foto: Chrono Leskovac

Proizvodimo meksičku, italijansku, mediteransku i provansalsku mešavinu začina, kao i mešavinu semenja „4Seed“ i roze himalajsku so.

Ponosni smo na činjenicu da se naši proizvodi mogu naći u „Mercator“ prodajnim objektima, kao i „Biošpajzovim“ radnjama zdrave hrane.

  • Kako ste došli na ideju da pokrenete socijalno preduzeće i na taj način pomognete onima kojima je pomoć potrebna? Kako ste to sproveli u delo?

Želeli smo da na tri načina pružimo podršku zajednici u kojoj poslujemo.

- Prva linija podrške je usmerena na one koji iz zdravstvenih razloga moraju da koriste dijetetski hleb i na one koji žele da se zdravo hrane. Nemogućnost da se u prodaji nađe hleb koji je sigurno proizveden od 100% prirodnih sirovina, bez pojačivača i aditiva, kao i potreba da se u uslovima užurbanog života nađe osnovna životna namirnica – hleb koji zadovoljava zdravstvene i energetske potrebe modernog čoveka, rezultirala je recepturom za gotovu mešavinu brašna od punog zrna. Od ove mešavine se za samo nekoliko minuta, uz prosto dodavanje vode i pečenje, dobije zdrav hleb, ujednačenog kvaliteta i ukusa, koji pozitivno utiče na zdravlje ljudi, a time i na kvalitet života zajednice.

Kada je reč o zapošljavanju osoba sa invaliditetom, u tome nam je pomoglo iskustvo našeg tima iz oblasti podrške teško zapošljivim kategorijama stanovništva, kao i već definisan model za njihovo zapošljavanje. Nakon celogodišnje pripreme pre godinu dana, a osam meseci nakon registrovanja preduzeća, preregistrovani smo u preduzeće za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom.

Trenutno imamo osmoro zaposlenih i osim mene kao vlasnice i direktorke, sedmoro koleginica i kolega su ljudi iz socijalno isključenih grupa, sa određenom vrstom invaliditeta.

Treći aspekt podrške zajednici je i nabavka sirovina od lokalnih proizvođača žitarica i berača lekovitog i aromatičnog bilja iz ruralnih sredina, za sada indirektno, preko lokalnih mlinova i otkupnih stanica.

  • Koje sve poslove osobe iz ranjivih društvenih grupa obavljaju u vašem preduzeću? Šta za njih znači ova mogućnost zaposlenja?

- Osobe sa invaliditetom u našoj maloj firmi učestvuju u svim poslovnim procesima. Radnici u proizvodnji, njih petoro, su angažovani u više segmenata proizvodnje, u skladu sa svojim mogućnostima - od upravljanja i kontrole rada automatske pakerice, preko pripreme i odmeravanja sirovina, do pakovanja i ostalih manipulativnih poslova. Dve osobe u administrativnom sektoru realizuju finansijske, marketinške, promotivne i sve ostale tehničke poslove neophodne za normalno, dobro kontrolisano poslovanje.

Chrono Leskovac

Foto: Chrono Leskovac

Nije moguće iskazati rečima šta za sve njih znači mogućnost da rade i zarade za sebe, da imaju odgovornost i znaju da ih neko uvažava i veruje u njihovu sposobnost. Njihova posvećenost poslu i preduzeću se vidi i oseća u svakom razgovoru sa njima, u svakom radnom danu.

  • Koji su izazovi sa kojima se susrećete u svakodnevnom poslovanju i kakva podrška je potrebna da biste ih prevazišli?

- Naš proizvod je potpuno jedinstven na tržištu i ne pravimo kompromise u pogledu kvaliteta ni jednog trenutka. Sa druge strane, niko od nas nije obrazovani trgovac, niti imamo finansijskih sredstava da svoje promotivne aktivnosti podignemo na viši nivo, da edukujemo kupce i da se bolje pozicioniramo na tržištu. Iz ovih razloga najveća podrška potrebna nam je upravo u ovim segmentima. Edukacija kupaca, bolja vidljivost i prepoznatljivost kroz promotivne aktivnosti, dovele bi do boljeg odgovora tržišta, boljeg usmeravanja, dostizanja samoodrživosti i na kraju do većeg obima prodaje, što je i krajnji cilj svakog preduzeća.

  • Koji su budući planovi za poslovanje? Da li će virus Covid -19 uticati na planove?

- Bolje pozicioniranje, prepoznatljivost i povećanje prodaje su rezultati koji slede nakon dugog procesa, te je trenutno među prvim planovima na čijoj realizaciji radimo diverzifikacija proizvodnje, to jest povezivanje sa trećim licima kojima je potrebno uslužno pakovanje ili pokretanje proizvodnog segmenta komercijalnih proizvoda iz kategorije zdrave hrane.

Najveći problem nastao u vreme vanrednog stanja je nedostatak sirovina.

Akcenat je stavljen na belo brašno jer je do integralnog i brašna od punog zrna bilo prosto nemoguće doći, što je dovelo do zaustavljanja proizvodnje. Cilj svih aktivnosti koje planiramo da u budućnosti sprovedemo je da izbegnemo ovakve situacije i nastavimo nesmetanu proizvodnju.

Video: Na seoskom imanju u Bogatiću posao za ugrožene grupe

(V.B.)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke