Zaposleni će i u 2021. biti ključ uspeha kompanija: Kakva nas budućnost čeka u Srbiji?
Na kraju 2020. godine, gledajući na iskustva i situacije koje smo prošli, svi smo se pitali šta će nam doneti 2021. godina. Izvesno je da ćemo biti suočeni sa novim poslovnim izazovima, ali zahvaljujući iskustvu i znanjima iz godine koju ispraćamo, šanse za bolju poslovnu godinu čine se ostvarivim.
U prethodnim godinama fokus smo stavljali na planirane poslovne aktivnosti i strategije, dok su se želje za dobro zdravlje podrazumevale. Sada, pak, svi se prvenstveno nadamo da ćemo imati manje neizvesnosti i zebnji kada je reč o zdravlju i da će nam 2021. doneti veću sigurnost i za naše zaposlene i za nas u tom pogledu.
Standardne prakse u poslovanju su se promenile, već živimo i radimo u onome što se najavljivalo kao nova realnost. Pandemija je donela česte promene u poslovanju, posebno u prvim mesecima i naterala je poslovnu zajednicu na brze promene i prilagođavanja. Neke od tih promena, poput ubrzane digitalizacije poslovanja, dobra su tekovina koju ćemo poneti u godinu pred nama.
Može se reći da je nastala mini revolucija u svetu biznisa i potrebno je pametno iskoristiti sve ono dobro što je donela: online sastanke umesto dugih (i skupih) službenih putovanja, veliki potencijal koji nudi e-trgovina, mogućnosti rada od kuće, važnost dobrog kriznog menadžmenta, diversifikacije poslovanja... Spremnost i sposobnost da se nosite sa promenama i da im se prilagođavate i dalje će biti preduslov uspešnog poslovanja. Agilnost i fleksibilnost kompanija kreće od zaposlenih i menadžera i očekivano je da će se kompanije posebno posvetiti ovoj temi i u narednom periodu.
Ono što je posebno važno istaći je da su se potrošači promenili, promenile su se njihove potrebe kao i prioriteti. Kompanije moraju svoju pažnju da usmere na prepoznavanje tih promena, da stave potrošača/pojedinca u centar i da sagledaju kako mogu da zadovolje njegove nove potrebe, ali i kako da zadovolje stare potrebe na novi način.
Dobar primer prilagađavanja su banke koje su uspele da servisiraju svoje klijente, a da pritom vode računa i o njihovoj zdravstvenoj bezbednosti. Sličan primer su i online kupovine sa dostavama na kućnu adresu, online obuke, treninzi i slično.
Mnoge stvari u poslovanju su se promenile, ali zaposleni će ostati ključ uspeha kompanija. Kompanije će nastaviti da ulažu u kadrove, jer bez njihovog profesionalnog razvoja nema ni dugoročnog očuvanja poslovnih procesa ni daljeg razvoja same kompanije. Posebno će biti važno ulaganje u razvijanje veština koje će nositi razvoj kompanija u budućnosti, poput kreativnosti, inovativnosti, strateškog razmišljanja...
Mi u Srpskoj asocijaciji menadžera kraj godine tradicionalno smo obeležili dodelom prestižnog priznanja SAM Godišnje nagrade najboljim menadžerima, poslodavcima i društveno odgovornim kompanijama i to baš pod sloganom ODGOVORNO LIDERSTVO. Pravo liderstvo u biznisu ni ubuduće neće biti moguće bez brige o zaposlenima, solidarnosti i empatije prema kolegama, partnerima, kao i prema društvu u celini.
U svemu što nas čeka u biznisu, menadžeri imaju ključnu ulogu. Njihova mogućnost da brzo reaguju, otvoreno komuniciraju sa zaposlenima, donose hrabre odluke i prave različite scenarije, a da pritom viziju i dugoročnu strategiju kompanije ne gube iz vida i dalje će uticati na uspeh kompanija i brži izlazak iz krize.
Naravno, neće bili isto za sve menadžere i kompanije, mnogi sektori su izuzetno pogođeni i njima će biti mnogo više potrebno da se oporave i vrate na period pre marta.
Pored svih izazova, prošlih i onih koji su pred nama, ne smemo prestati da se trudimo da stvaramo bolji poslovni i društveni ambijent. Svojim ponašanjem na tržištu i odgovornim i etičkim poslovanjem možemo dati primer drugima, a time i motivisati mlade ljude da ostanu u Srbiji ili da se posle boravka u inostranstvu vrate u našu zemlju.
Važno je da budemo zemlja koja će privlačiti mlade ljude da ovde primenjuju svoje znanje i iskustvo i doprinesu daljem razvoju našeg društva i rastu konkurentnosti. To nije lako, ali delovanjem svih nas – biznisa, fakulteta i državnih institucija – to nije i neostvarivo.
I to je najvažniji zadatak pred nama.
(Autor: Dragoljub Damljanović, predsednik Srpske asocijacije menadžera)
Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Zoki
Nikakva...
Podelite komentar
Zeljko
Ocajna...
Podelite komentar
D
Kakva bre empatija o čemu vi govorite? Nagrade se skrivaju iza floskula a menadžeri su naj u neempatiji... smešan izbor
Podelite komentar