• 1
 ≫ 

Mogu li ugostitelji da zamene radnu snagu robotima? Ne traže platu i pauzu, ali evo gde sve greše

 ≫ 

U maloprodaji, oblasti brze hrane i isporuka, roboti kao što su Rokso, Rita i Skaut, dali su mešovite rezultate koji se firmama baš i nisu dopali

  • 1
robot konobar Foto: Shutterstock

Roboti su budućnost. Da, ali kako za koga. U određenim sektorima, njihova dominacija neće doći uskoro - ako se uopšte ikada i desi.

Kompanije isprobavaju automate za posluživanje hrane u restoranima, dostavu na kućnu adresu ili obavljanje poslova u prodavnicama, delimično u nadi da će time ublažiti nedostatak radnika. Ali, neki od tih robota - okrenutih ka potrošačima - ne prolaze "probni test".

Među razočaranima je i svetski poznati FedEx, koji je prošlog meseca rekao da isključuje svog robota po imenu Rokso (Roxo), kako bi dao prioritet nekim drugim opcijama. Takođe u oktobru, Amazon je rekao da završava terenska testiranja Skauta (Scout), svog robota za kućnu dostavu, nakon što je saznao da neki aspekti njegovog "jedinstvenog iskustva isporuke ne zadovoljavaju potrebe kupaca", rekla je portparolka kompanije.

Prema pisanju WSJ, DoorDash je tokom leta naveo da gasi svoj biznis Chowbotics - najpoznatiji po Saliju (Sally), robotu koji pravi salate. Posao je ugašen nakon 18 meseci od kupovine Salija.

- Iako smo stekli dragocene uvide u to kako da bolje služimo ovom tržištu, zaključili smo da naš trenutni pristup ne ispunjava naše veoma visoke pragove za nastavak ulaganja - rekao je portparol DoorDash-a.

Ipak, kada je reč o upotrebi robota na tržištu rada, slika nije crna ili bela, već su iskustva i mišljenja dosta podeljena. Mnogo toga zavisi od same branše.

Dok se neke firme nadaju da bi sve veći broj robota mogao da im pomogne, ne samo da prebrode nedostatak radnika, već i da ubrzaju radne zadatke, poboljšaju korisničku podršku i pozicioniraju svoje brendove kao inovativne i napredne, neke druge firme ne vide iste benefite, već se zaustavljaju i vraćaju na "manje naprednu" tehnologiju, koja im je često i isplativija.

roboti - posao Foto: Shutterstock

Trend uvođenja mašina u posao je posebno primetan u ugostiteljstvu, međutim, neki restorani - poput lanca brze hrane BurgerFi - shvatili su da im se robot-konobar ne isplati na duže staze. Imali su mašinu Peti (Patty), koja je oduševljavala goste, ali je njena primena na 120 lokacija bila preskupa. Dodatno, ispostavilo se da Peti nije dovoljno ubrzala stvari da bi se "zadržala".

Ipak, uprkos mešovitim recenzijama, prošle godine je prodato oko 120.000 robota u uslužnom sektoru za obavljanje zadataka od transporta preko usluživanja pa do usisavanja, izvestilo je Međunarodno udruženje robotike.

Ima, naravno, i dosta zadovoljnih. Među njima je White Castle koji ima robota Flipija (Flippy 2), zaduženog za prženje hrane. Flipi radi u 4 kuhinje, a lanac ima više od 350 restorana brze hrane, i plan je da bude zaposleno još ovakvih mašina - na 100 dodatnih lokacija. Osim pomfrita, Flipi pravi i kolutiće luka.

Prodavnica ShopRite je takođe uvrstila robota među svoje "osoblje", a ovaj regionalni lanac prehrambenih proizvoda koristi robota Talija (Tally) na svojih 20 lokacija, čiji je zadatak da "putuje" hodnicima i skenira zalihe proizvoda, prazne police ili artikle stavljene na pogrešno mesto.

Ima tu još dosta posla

Kompanija Chili’s Grill & Bar je imala pomagača po imenu Rita, koji je raspoređivao goste, služio hranu, premeštao stolove i čak pevao rođendansku pesmu. Ali...

Nakon samo četiri meseca otkako je restoran uvrstio Ritu sa 10 probnih lokacija na još 51 mesto, doneta je odluka da se njena pomoć ukine. Jednostavno, rešili su da novac preusmere na neke druge stvari, kao što je ulaganje u kuhinjsku opremu koja treba da smanji vreme kuvanja.

Takođe, odlučili su da više investiraju u sajt za naručivanje hrane. Chili’s Grill & Bar se nadao da će Rita smanjiti opterećenje koje osećaju konobari, ali je otkrio da su roboti, zapravo, isuviše spori da bi pratili tok usluge.

Portparolka kompanije je rekla da su "mašine i dalje sklone da zabrljaju osnovne zadatke", te da im je često potreban nadzor u okruženjima gde ima mnogo ljudi: tu se misli na prodavnice, ali i ulice/trotoare.

WSJ dalje piše da je njihov uspeh u javnom okruženju, uglavnom, još uvek ograničen na preduzeća kao što su hoteli (usluga u luks sobama) ili barovi (pravljenje koktela).

Dakle, uprkos "korporativnom entuzijazmu" za robote - na račun toga što mogu da rade neograničeno, bez bolovanja i pauza i bez plate ili gubitka snage/sposobnosti - kupci nisu nužno srećniji kada vide mašinu umesto osobe. Neki čak kažu da je vreme da se prestane s "eliminacijom ljudi".

Skoro 60% anketiranih posetilaca Chili’s Grill & Bar-a reklo je da Rita nije poboljšala njihovo opšte iskustvo u restoranu.

A evo i još jedne mane: robot Servi kojeg koristi restoran Rachel’s Kitchen iz Las Vegasa ne može da izađe napolje jer sunce ometa njegov navigacioni sistem. Dakle, ne može da se primeni na lokacijama na otvorenom. Osim toga, jeste pomogao osoblju oko prenošenja hrane do stolova, ali je i grešio: nije dobar u vraćanju prljavih poslužavnika u sudoperu, niti može da otvori vrata.

Video: Probali smo Starlink u Srbiji, Maskov sistem za besplatan internet o kojem trenutno svet bruji

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Fredy

    7. novembar 2022 | 21:41

    Ja ludjaka braco mila, nemogu konobara platit jos da skupe robote kupe.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>