Da li je šef dužan da prizna menstrualno odsustvo? U ovim zemljama imaju najviše "sluha" za to

 
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

O ovoj temi se ne priča mnogo, ali odustvo sa posla - zbog menstruacije - postoji decenijama unazad u nekim delovima sveta.

Nedavno smo pisali i o tome da je Španija prva u Evropi usvojila zakon koji dozvoljava ''menstrualno odsustvo'' s posla. Naime, prema tom zakonu, imate pravo na trodnevno menstrualno odsustvo uz mogućnost produženja za još dva dana.

Po nekom opštem načelu, radno mesto vam obezbeđuje ovo odsustvo, pored standardnog bolovanja. Ono što je problemtika u vezi sa ovim pitanjem, jeste prilika da se situacija zloupotrebi.

Shodno tome, i ne postoji određena definicija ili određeni broj dana kada osoba može da ode. Dalje, takvo odsustvo može biti plaćeno na nekim mestima, a neplaćeno na nekim drugim.

Recimo, postoje poslodavci koji mogu dozvoliti ženama "fleksibilne opcije", kao što je mogućnost rada od kuće, umesto uzimanja slobodnog dana.

Zanimljivo je da je odsustvo zbog menstruacije krenulo pre nekoliko decenija u zemljama poput Rusije i Kine, sa ciljem "zaštite" nivoa plodnosti.

Da li su šefovi dužni da uvaže ovo odsustvo?

Odgovor je da nisu dužni, ali mogu imati dobru volju. Recimo, takvi poslodavci se najpre pronalaze u Japanu, Indoneziji i Meksiku, dok su retki u SAD.

U zemljama u kojima to pitanje nije regulisano zakonom, poput Velike Britanije i Australije, neki poslodavci su uveli svoje norme; recimo, nude jedan plaćeni dan u mesecu, za koji je potrebno prethodno dobiti potpis od menadžera.

Drugi daju zaposlenima izbor: uzeti dan odmora, raditi od kuće ili se privremeno "preseliti u udobniji deo kancelarije".

Nekoliko poslodavaca u SAD je dosad sledilo sličan put. Softverska kompanija Nuvento dozvoljava radnicama da uzmu jedan plaćeni dan mesečno, a astrološka kompanija Chani nudi "neograničeno odsustvo za žene".

Ali, trenutno ne postoji zakon na saveznom nivou koji zahteva od poslodavca da obezbedi plaćeno bolovanje, a kamoli plaćeno odsustvo. Ipak, potražnja za tim se potencijalno povećava.

Istraživanje iz 2019, koje je uključivalo 600 ljudi, pokazalo je da bi 45% podržalo menstrualno odsustvo u SAD.

Video: Jedna žena na godišnjem nivou izdvoji do 2.000 evra za higijenske proizvode za menstrualni ciklus

(Telegraf Biznis)

Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>