Lažna nada: "Poslovi duhovi" su oglasi na koje se kandidati uporno prijavljuju, a nikada ne dobiju odgovor
Tržište rada ume da bude nepredvidivo i ponekad može biti teško da se pronađe novi posao. Ipak, poslovi postoje – ili se barem čini tako. Internet platforme za zapošljavanje kao što su LinkedIn i Indeed nastavljaju da oglašavaju otvorena radna mesta, a radnici aktivno podnose svoje prijave. Međutim, uprkos prilivu visokokvalifikovanih kandidata, mnoštvo poželjnih oglasa za posao stoji na digitalnim platformama sa poznatom oznakom: "Objavljeno pre 30+ dana".
Iako su ovi oglasi možda stari, oni koji traže posao i dalje pretpostavljaju da kompanije aktivno zapošljavaju za te pozicije. Istina je malo komplikovanija.
Neki od ovih su jednostavno još neuklonjeni oglasi za radna mesta koja su već popunjena a neki radna mesta uopšte nisu trebala biti popunjena. To su takozvani "poslovi duhovi" i postaju sve češća i problematičnija prepreka za one koji traže posao.
Neke verzije ovih "poslova duhova" odavno su deo tržišta rada. Neki sajmovi poslova, na primer, imaju reputaciju da privlače kompanije koje postavljaju štandove samo da bi služile kao njihovi promotivni alati ili za masovno prikupljanje rezimea bez jasne uloge koju bi popunili.
Problem se pogoršao u digitalnoj eri, usprkos tehnologiji koja bi teoretski trebala poboljšati proces traženja posla za sve strane, posebno jer je sam broj kandidata za svaku ulogu naglo porastao širom svijeta u poslednjih nekoliko godina.
Ipak, uprkos prilivu kandidata, neverovatan broj oglasa ne rezultira zapošljavanjem. Revelio Labs, američka kompanija za istraživanje radne snage, pokazala je da je odnos zapošljavanja po oglasu za posao pao ispod 0,5 u 2023. godini, što znači da više od polovine oglasa nije rezultiralo zapošljavanjem.
Njujorkška kompanija Klerifaj Kapital ispitala je 1000 menadžera za zapošljavanje i otkrila da gotovo sedam od 10 radnih mesta ostaje otvoreno duže od 30 dana, sa 10 dsto nepopunjenih duže od pola godine. Polovina ispitanika izjavila je da drže oglase za poslove otvorenima na neodređeno vreme jer su "uvek otvoreni za nove ljude".
Više od jednog od tri ispitanika reklo je da drže oglase aktivnim kako bi izgradili bazu kandidata u slučaju promene – ne zato što se uloga mora popuniti u određenom vremenskom periodu.
Objavljeni oglasi su više od pukog vakuuma za talente koji usisava rezimee kandidata. Oni su takođe alat za oblikovanje percepcije unutar i izvan kompanije.
Više od 40 odsto menadžera za zapošljavanje reklo je da objavljuju oglase za poslove koje ne pokušavaju aktivno da popune kako bi ostavili utisak da kompanija raste. Sličan procenat menadžera rekao je da su oglasi za posao napravljeni kako bi se zaposleni motivisali, dok je 34 odsto reklo da su poslovi objavljeni kako bi se umirilo prezaposleno osoblje koje se možda nada dodatnoj pomoći.
- "Poslovi duhovi" su svuda. Otkrili smo broj od 1,7 miliona potencijalnih lažnih radnih mesta na LinkedInu samo u SAD -kaže Džefri Skot, menadžer za zapošljavanje u Rezime Genius, američkoj kompaniji koja pomaže radnicima u pisanju rezimea.
U Ujedinjenom Kraljevstvu, StandAut CV, kompanija za razvoj karijera sa sedištem u Londonu, otkrila je da su više od trećine oglasa za posao u 2023. godini bilo "poslovi duhovi", definisani kao oglasi objavljeni pre duže od 30 dana.
Stručnjaci upozoravaju da nije svaka objava koja izgleda kao "posao duh " zapravo takav oglas.
- Ne mislim da je raširena praksa da kompanije objavljuju poslove koje ne nameravaju popuniti - kaže Anet Garstek, američka savetnica za karijeru.
Umesto toga, nedostatak resursa za zapošljavanje i neverovatan broj kandidata po radnom mestu može značiti da zapošljavanje ne može brzo napredovati – i kao posledica toga, regruteri ne mogu odgovoriti na svaku prijavu.
Ipak, bez obzira na to jesu li ti oglasi "poslovi duhovi" – ili jednostavno izgledaju se poput njih – rezultat je sličan. Oni koji su u potrazi za poslom na kraju budu obeshrabreni.
- Ovakvi oglasi za posao su veliki gubitak vremena za one koji traže posao. Ispunjavanje jedne prijave za posao može potrajati nekoliko sati, budući da će ozbiljnom kandidatu trebati vremena da istraži kompaniju, personalizuje svoj rezime i propratno pismo, a zatim skače kroz obruče poput popisivanja svih poslova koje je ikada imao i odgovaranja na probna pitanja- kaže Skot.
Ova vrsta oglasa za posao može poslodavcima pružiti priliku da poboljšaju svoj imidž i kratkoročno izgrade bazu rezimea, ali korist može biti kratkog veka. Ako se potencijalni zaposleni oseća opečenim zbog kompanije od koje se nikad nije čuo, možda će zazirati od prijave za buduće prilike u toj komapniji, prenosi Bi-Bi-Si.
(Telegraf Biznis)
Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.