• 0

Vreme čitanja: oko 5 min.

Osnovana Facility Management biznis asocijacija Srbije: Ovo su njeni planovi

Vreme čitanja: oko 5 min.

Danas u Srbiji postoji oko 200 kompanija koje pružaju ovu uslugu, ali samo deset odsto može da ponudi kompletan paket usluga

  • 0

Tri vodeće regionalne kompanije koje posluju u segmentu izgradnje i upravljanja nekretnina - Tokata, MPC Properties i Marera Property Management, osnovale su Facility Management Business Association of Serbia (FMBAS), čiji je rad predstavljen danas, u okviru obeležavanja Svetskog dana Facility menadžmenta.

Asocijacija je osnovana je 2023. godine kao nevladina, neprofitna organizacija, sa ciljem da integriše ljude, lokacije, procese i tehnologije unutar izgrađenog okruženja, kako bi se poboljšao kvalitet života ljudi i produktivnost biznisa, a ujedno ostvario pozitivan uticaj na životnu sredinu.

Predsednik asocijacije Danilo Pušanja kaže da žele da uvrste Srbiju u zemlje koje prepoznaju važnost vođenja objekata.

- Tržište FM-a u Srbiji je još uvek u povoju, sa brojnim izazovima uobičajenim za taj stadijum razvoja struke. Ključne barijere predstavljaju siva ekonomija, nepovoljni uslovi rada, upitan kvalitet usluga i improvizacije u pogledu obima i načina realizacije posla, što dovodi do realnih posledica kako po objekte tako i u pogledu razvoja industrije. Mi želimo da unapredimo praksu i zakonodavni okvir, kao i da obučimo ljude u industriji. Cilj nam je da povećamo životni vek ustanova, kao i njihov uticaj na životnu sredinu - kaže on.

Tamara Simić iz kompanije Marera kaže da je ideja asocijacije da se umreže svi stručnjaci koji se bave ovim pitanjima, kao i da se uvedu stručne edukacije za sve koji su zainteresovani da se usavršavaju u ovom segmentu.

FMBAS Foto: FMBAS

- Želimo da bude poboljšana efikasnost svih nekretnina, da samnjimo rizike, finansijske, bezbednosne, materijalne, da dobijemo duži vek objekata, kao i nekretninu koja ima pozitivan uticaj na životnu sredinu. Time dobijamo i povećanu vrednost nekretnine - objašnjava ona.

Danas u Srbiji postoji oko 200 kompanija koje pružaju ovu uslugu, ali samo deset odsto može da ponudi kompletan paket usluga. Ovaj podatak najbolje pokazuje da u Srbiji ima potencijala za razvoj ove industrije.

- Problem je što u našoj zemlji ne postoji formalno obrazovanje za ovaj segment, ali bez formalnog obrazovanja biće prostora da i mi nešto učinimo na tom polju. Zašto je to važno? Zato što svaki čovek provede 85 odsto svog života u zatvorenom, zato je ovaj segment više nego važan za svakoga od nas - kaže Simić.

FMBAS Foto: FMBAS

Kompanija MPC jedan je od osnivača asocijacije, a Jovana Cvetković, direktorka za razvoj, tehničke operacije i inovacije, kaže da kompanija upravlja sa 600.000 kvadrata i da je njihova strategija održivost.

- Polazeći od naše liderske tržišne pozicije u izgradnji i upravljanju modernim šoping i poslovnim centrima i činjenice da upravljamo sa oko 600,000 metara kvadratnih komercijalnog prostora u zemlji, čime imamo i detaljan uvid u realno stanje facility management struke, uvideli smo značaj i neophodnost za pokretanje FM asocijacije u Srbiji.

Ona kaže da su stratešku podršku pronašli u suosnovačima, kompanijama Marera Property Management i Tokata, koje takođe imaju bogata iskustva u ovoj oblasti, kako bi zajedno osnažili struku i doprineli njenoj aktuelizaciji.

- Jedan od ciljeva nam je i da povećamo vrednost naših investicija. Takođe, trenutno imamo sve objekte koji su zeleno sertifikovani. Prepoznali smo pravi trenutak da pokrenemo ovu asocijaciju sa glavim fokusom na izdizanje struke na novi nivo - kaže ona.

Marija Drakulić Šebez, direktorka marketinga Marera Property ističe da njena kompanija pruža usluge upravljanja objektima, na bazi holističke platforme.

- To znači da pokrivamo sve faze razvoja jednog objekta, od nacrta do upravljanja. Upravljamo sa preko 350 objekata, ukupne površine od milion kvadrata - kaže ona.

Tamara Obradović objašnjava da kompanija Tokata upravlja sa preko 50 kompanija koje se prostiru na 50.000 kvadrata.

- Saradnjom sa Moxy hotelima kompanija je ušla u najzahtevniji segment - segment hotelijerstva koji zahteva dobru organizaciju, planiranje, kao i ad hok reagovanje - kaže ona.

Govoreći o značaju beuzbednosti na radu, Biljana Suslov, konsultant kompanije Biro Veritas objašnjava da je cilj primene ISO standarda sistematičnost, fokus na klijenta, upravljanje rizikom i poboljšanje kvaliteta usluge.

- ISO stadradi su osnove kojima se poslovanje postavlja na zdrave noge. To se sprovodi tako što se standard primeni na poslovanje koje se usklađuje sa ovim pravilima dobre prakse. Neke organizacije samo primenjuju standard, a ne sertifikuju ga. Sertifikuje ih inače nezavisna organizacija, sertifikaciono telo koje firme same biraju. Standard za upravljanje objektima je 41001. Benefit od primene ovog standarda je povezanost sa svim zainteresovanim stranama u okruženju, unapređenje kvaliteta usluge, poboljšanje produktivnosti radne snage, kvalitet radne sredine, poboljšanje efikasnosti, smanjenje troškova…- objašnjava ona.

Aleksandar Kurkanović, direktor prodaje kompanije First Facility kaže da su sertifikati opredeljenja firme da unapređuje svoje poslovanje iz dana u dan. - Svakodnevno se susrećemo sa nedostatkom dobro obučenih kadrova, od najniže kvalifikovanih do najvise kvalifikovanih. Tu se i kriju svi rizici, nedovoljno obučena radna snaga, neinformisanost, neadekvatna kontrola. On ističe i problem korišćenja hemijskih sredstava sa kojima se susreću.

- Trgovci ih daju po damping cenama, a šta je unutra niko ne zna. Bilo je raznih reakcija, alergija. Moramo da znamo sa čime poslujemo. Trudimo se da radimo sa proverenim dostavljačima - kaže Kurkanović.

Marina Gutić iz kompanije Secut objašnjava da ova kompanija ide korak ispred. - Mi imamo određeni broj robota koji su zamenili ljude koji rade i trećoj smeni. Došli smo do računice da sa robotima smanjujemo troškove na duge staze, smanjuje se broj povreda na radu, sa ekološkog aspekta su bolji, čuvaju hemiju, produktivniji su…- kaže ona.

Energetska efikasnost istaknuta je kao aktuelno svetsko pitanje, budući da 40 odsto ukupne proizvedene električne energije koriste postojeći objekti. Primenom adekvatnih facility menadžment rešenja mogu se ostvariti uštede i do 30 odsto na svakoj pojedinačnoj nekretnini, uz dodatni efekat smanjenja CO2.

- Postoje jednostavne mere za uštedu električne energije, poput edukacije pojedinaca o odgovornoj potrošnji i optimizacije postojećih sistema grejanja i hlađenja, koje imaju značajan doprinos a da pri tome ne iziskuju ulaganja. Po potrebi, može se izvršiti sanacija objekta u energetskom smislu, od zamene stolarije do unapređenja termo izolacije, ali i primeniti neka od savremenih rešenja poput korišćenja obnovljivih izvora energije,“ izjavio je Željko Zečević, konsultant saradnik kompanije Marera Green - Eneplus.

(Telegraf Biznis)

Video: Mile Jelić Business development manager Comtrade-a

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>