• 8

Čuvajte se prazničnih krađa i prevara na internetu!

Decembar je oduvek bilo omiljeno praznično doba, kada se ljudi raduju kupovini poklona i porodičnim okupljanjima. Zbog uzbuđenja i emotivnog stanja u kom se nalazimo kada „kupujemo poklone“, svima je pažnja smanjena

  • 8
cyber criminals sajber kriminal, internet pljačka prevara Foto: Shutterstock

To koriste i razni prevaranti, kojima je decembar takođe omiljeno doba. Dok zamišljeno razgledate stvari po prodavnicama ili ako se nalazite  gužvi u prevozu, ako ne držite torbice ili rančeve ispred sebe, postoji mogućnost da vas lopovi odžepare. Ukoliko vaša pažnja popusti tokom internet kupovine, isto vam se može dogoditi. Zbog prelaska mnogih biznisa na online poslovanje, kao i potrebe svih nas da što više stvari završimo onlajn kako bismo izbegli gužve i rizik od virusa, ove godine treba posebno obratiti pažnju da ne postanemo žrtve „onlajn džeparoša“ i prevaranata.

Da li ste čuli za fišing (phishing eng. pecanje)?

Fišing je jedna vrsta Internet prevare u kojem se u osnovi radi o krađi identiteta i podataka. Ukoliko ovih dana dobijete na mail poruku o poklonu „samo za vas“, ne otvarajte – verovatno vam šalju virus koji će da zarazi vaš računar. Kako to tačno izgleda?

Na primer, dobijete mejl (sms, poziv, whatsup ili viber poruku…) u kome „banka“ traži da, iz navodno bezbednosnih razloga, ukucate ponovo svoje korisničko ime i šifru ili broj kartice. Link koji otvarate ima logo, boje i izgled na koji ste navikli – ako se ne udubite, nije lako „provaliti“ da je stranica lažna. Klik na link, takođe, može pokrenuti instalaciju virusa na računar ili neki drugi uređaj.

Pogotovo ne otvarajte obaveštenja od „banke“ da imate devizni priliv, osim ako niste 100% sigurni da ovakav mail treba da vam stigne. Ne otvarajte poruku da vidite o čemu se radi, jer ako kliknete na link ili prilog u tom mailu, mogli biste im dati pristup svojim računima, broju kreditne kartice, lične podatke tj. sve one informacije koje bi dobio i lopov kada bi ukrao vašu torbu ili novčanik.

Drugi savet je da ne verujete „neverovatnim ponudama“, jer - ako zvuči previše dobro da bi bilo istina, verovatno i nije istina. Na primer, ako negde pronađete traženu igračku ili poklon mnogo jeftinije od uobičajene cene tog proizvoda, možda ga nikada nećete ni dobiti. Ili, ako ipak poručite, mogli biste da dobijete falsifikovani predmet odnosno bledu kopiju onoga što ste želeli.

Online plaćanje Foto: Pexel

Savet: uvek proverite URL da biste se uverili da ste na legitimnoj i bezbednoj veb lokaciji. Nekome može biti vrlo lako da postavi briljantnu veb stranicu koja je dizajnirana za prevaru kupaca. Veb lokacija sa koje kupujete treba da ima https: u svojoj veb adresi, a ukoliko je nema – ne unostite svoje podatke na taj veb sajt. I uvek uzmite broj za praćenje predmeta koje kupujete na mreži, tako da možete da se uverite da su isporučeni i da pratite postupak isporuke.

Bob Živković za platformu #ErsteZnali Foto: Bob Živković za platformu #ErsteZnali

Prevare na drušvenim mrežama

Važno je da budete sigurni i na društvenim mrežama. To je drugo mesto na kojem biste mogli da naiđete na sumnjive linkove, čak i ako izgleda kao da je reč o objavi prijatelja ili oglasima sa ponudama koje su previše dobre da bi bile istinite.

Na primer, postoje lažne stranice brendova koje navodno daju kupone za kupovinu sa popustom ili organizuju nagradnu igru, a od vas zahtevaju da pošaljete lične podatke i slike dokumenata. Ne nasedajte na ove prevare! Ukoliko zaista želite da učestvujete u nekoj nagradnoj igri organizovanoj na društvenim mrežama, obavezno prvo proverite sve informacije na zvaničnom veb sajtu ili pozovite kontakt centar.

Najbolji način da se zaštitite na mreži je da nikada ne kliknete na nešto nepoznato ili ono što niste očekivali. Dakle, ako vam kompanija za koju nikada niste čuli šalje link ili prilog (attachment), nemojte kliknuti direktno na poslatu vezu. Ako znate URL te kompanije, unesite ga ručno da biste posetili njihovu veb lokaciju. Budite posebno oprezni ako vas kompanija zatraži da ažurirate lozinku ili informacije o nalogu. Potražite broj telefona kompanije sami i pozovite kompaniju.

Ukoliko pomislite da ste prevareni, odmah pozovite banku kod koje imate račun i blokirajte kreditnu karticu. Promenite lozinke na svim nalozima i prijavite prevaru odeljenju za visokotehnološki kriminal MUP-a Srbije.

Sa malo pažnje i edukacije, možete bezbedno da uživate u prednostima i čarima internet kupovine. Srećni praznici!

(Telegraf.rs/PR)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Smokvica

    8. decembar 2020 | 18:25

    Narucila sam preko interneta t.j instagrama original ugg cizmice.Koje su kostale 5.000 din...Toliko je gospodja bila ljubazna ispisala bas dug tekst da srcima i smajlima.Da su to original cizmice koje kostaju 21.000 u radnji...da su 10.000 ovako ali su kod nje 5.000 do ponoci na popustu zato sto ne placaju radnike i lokal..Poslali su mi cizmice od 3 000 din i to ne original i ne premocive.Sta da radim?Pisala i pisala ne odgovaraju..pretila sam.Da ih zaobidjete u sirokom luku...Kao posaljite cizmice da onda ni para ni cizmica..Na tel.se ne javljaju.Na poruke ne odgovaraju.Imate neki predlog?Ocigledno da su prevaranti.

  • Kvazi englez na srpskom

    8. decembar 2020 | 16:39

    A sta cemo sa lokalnim postarima, koji dodatno naplacuju iako je postarina i sve placena?

  • Lejla

    8. decembar 2020 | 15:19

    Samo da me on ne prevari...

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>