Biznis isplativ, dobavljači digli cenu: Šta je s kuririma i je li online u Srbiji "put bez povratka"
"Kuriri su jedini u lancu e- trgovine s kojima se kupac susreće. Ne percipiraju ga kao nekog iz neke dostavne kompanije, već kao vezu s prodavcem"
Onlajn trgovina u Srbiji doživela je bum, i iznedrila nove biznise, zbog toga su povećane investicije u pojedine oblasti, a određni radnici dobili su dodatni posao.
S druge strane, ostaje pitanje može li onlajn trgovina da nadmaši konvencionalnu, da li ćemo zadržati navike, i da li postoji rešenje da se dostava ubrza.
Desile su se i promene i u fazama testiranja proizvoda što kupci sada prate onlajn takođe, ali kada dođe do prodaje, desi se i dalje zastoj jer nema kontakta s ljudima. Kako nastaviti trend e -kupovine i posle pandemije, da li će naši sugrađani zaista promeniti navike?
Naši sagovornici su uvereni da će nove navike ostati, i da će ovaj segment industrije nastavti da se razvija.
- Poslednje dobro iskustvo u e-trgovini navešće na sledeće i tako dalje. Imamo i kapacitet i znanja, i ne verujem da ćemo se vratiti unazad. Pratimo svet u razvoju elektronske trgovine, a ovo je prilika da analiziramo podatke koje imamo. Podaci nam govore o investicijama, konverzijama, šta treba da unapredimo... Sa moje tačke gledišta, ovo je put bez povratka - rekao je Mihailo Ponjavić, predstavnik "eКomerc Asocijacije Srbije" odgovarajući na pitanje Telegraf Biznisa.
Kakoje istakao, ukupna investicija u potrošnji je 400 miliona evra, a svi pokazatelji zajedno ukazuju da će ovaj segment da raste i da se razvija.
Šta piše u vodiču za e-trgovce?
Ministarstvo trgovine turizma i telekomunikacija, napravilo je i vodič za e-trgovce nastao u saradnji sa USAID-ovim Projektom saradnje za ekonomski razvoj, koji je upravo predstavljen na online prezentaciji. Cilj Vodiča koji će biti objavljen na sajtu ministarstva jeste da poslovnoj javnosti pruži relevantne informacije, smernice i primere o tome kako početi i razvijati elektronsku trgovinu.
Ministarka Tatjana Matić kaže da je cilj tog vodiča da se trgovci još više motivišu da koriste onlajn prodaju koja je tokom pandemije, ukazuje, pokazala velike prednosti. Matić ističe da će e-trgovina nastaviti da živi i nakon pandemije i dodala da i kod nas, a i u svetu, sve više kompanija prelazi na takav vid prodaje.
Pored toga, Matić je istakla i da je u Srbiji broj elektronskih transakcija porastao sa sedam miliona u 2019. godini na 14,3 miliona u 2020. godini, dok je vrednost tih transakcija sa 17,8 milijardi dinara porasla na 32,8 milijardi dinara.
Takođe, ukazuje da je i broj virtuelnih prodajnih mesta porastao i da je na kraju 2019. iznosio 1.139, a na kraju 2020. bio 2.013. Ističe da je e-trgovina svetski trend koji je započeo mnogo pre pandemije, a da je pandemija zapravo doprinela da mnogi maloprodajni trgovinski lanci u svetu masovno prelaze na taj vid prodaje.
Veće investicije u logistiku
Prebrz rast online trgovine doneo je i određene izazove, a najvidljiviji su bili probijanje rokova i broj porudžbina koji je prevazilazio logističke kapacitete.
I dalje je u praksi jurnjava s kuririma i taj problem naročito u poslednje vreme muči naše građane. Da li može da se unapredi dostava, da li može strateški da se radi na tome, i kako?
- Kuriri su jedini u lancu e- trgovine s kojima se kupac susreće. Ne percipiraju ga kao nekog iz neke dostavne kompanije, već kao vezu s prodavcem. Moraju zato da postoje jasna pravila. Dolazi do kašnjenja jer sam sistem ima dosta narudžbina. Mora da se posveti pažnja kuririma, da se obuče, edukuju, da se radi sa njima. Da se organizuju treninzi kako treba da se komunicra - rekao je Dragan Stojković, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu na naše pitanje.
Prema njegovim rečima, nastavak jačanja više e-trgovaca dodatno će privući kurirske kompanije i logistiku koje posledično moraju da poboljšaju svoje usluge.
- I ranije je bilo žalbi, ali kovid je ubrzao rast, i zato je postalo vidljivije kašnjenje isporuka. Povećaće se investicije u kuirske kompanije jer će to biti biznis koji će biti poželjan. Treba raditi sa njima, pomoći im u strateškom razvoju - naveo nam je on.
Istakao je da je porasla ne samo prodaja preko interneta nego i kompletne usluge, i da su zbog toga i dobavljači podigli cene. Uveren je međutim, da će tržište uskoro da se stabilizuje.
- Normalno je bilo očekivati da podignu cene, a ne bi trebalo koristiti ovu situaciju. Sve određuje zakon ponude i tražnje. Vrlo brzo se ta cena vrati na optimalni nivo, jer ako bi ostala, više njih bi ušlo u biznis s dostavom, a konkurnecija smanjuje onda cenu. Prisutne su kratkotrajne distrozije i već sada ima mnogo manje takvih kompanija nego na početku jer su se uključile usluge brze dostave, širi se broj dostavljača... Ta priča će se sama srediti - napominje on.
Prema njegovim rečima, apsolutni pobednici u prethodnom periodu bili su ritejl objekti, odnosno prodaja poljske opreme, a zatim i tehničke, odnosno malih kućnih aparata.
(Telegraf Biznis)