Ekskluzivno: Iza Login o tome kako napraviti jednoroga i šta planira fond Login5 na ogromnim poljima Vojvodine
U ekskluzivnom intervjuu za Telegraf Biznis Iza Sia Login otkriva detalje kako se dolazi za 7 godina do prodaje od milijardu dolara. Priča nam šta planiraju da rade na poljima u Srbiji
*Voditi preduzeće isključivo zbog novca nikada neće dovesti do ogromnog profita
*U našim krajevima je još uvek veoma prisutan mentalitet da će neko da brine o nama, a mi samo treba da sačekamo tog „nekoga”
Sedam godina, milijarda dolara, bezbroj lekcija i jedan mačak. Kako je dvojac poreklom iz Slovenije napravio kompaniju vrednu milijardu dolara i odlučio da deo investicije prosledi baš ovde - u Srbiju, o tome za naš portal govori jedan od osnivača.
Iza i Samo Login, vlasnici Outfit 7 koja je zaslužna za planetarnu hit aplikaciju Talking Tom, živi su dokaz da je moguće izgraditi jednoroga za kratko vreme ako sledite svoju svrhu. Inspirativni poslovni roman Iza, Samo i jednorog, je upravo dospeo i u naše knjižare.
U ekskluzivnom intervjuu za Telegraf Biznis Iza Sia Login otkriva detalje kako se dolazi za 7 godina do prodaje od milijardu dolara.
Iza Sia posle nekoliko godina od prodaje Kinezima kompanije Outfit7, koja se bavi razvojem mobilnih aplikacija, kroz fondaciju novac ulaže u različite projekte, a jedan od njih je i organska proizvodnja u Srbiji, o čemu je naš portal prvi izvestio. Iza nam i o tome govori.
- Ceo region je čekao ovu knjigu, koliko je realno opisano sve što ste proživeli? Kako biste u dve reči opisali sadašnje osećaje i spoznaju da ste napravili jednoroga?
- Osećaj da smo napravili jednoroga je inspirativan. Priča predstavljena u knjizi „Iza, Samo i jednorog” upravo opisuje ovo putovanje i pokazuje da je uspeh lakše postići kada cilj staviš ispred profita, jer profit tada sledi prirodno.
- Ko je Iza kada nije preduzetnica? Šta volite da radite?
- Volim da slikam, pevam, čitam, družim se sa prijateljima, putujem, kuvam.... Nema dovoljno sati u svakom danu da mogu pored posla da radim sve što želim.
- Prodali ste udeo u kompaniji Kinezima za milijardu evra, epilog je bila najveća prodaja u istoriji Slovenije, imate li savet kako Srbija to da uradi? Mi takođe imamo dosta IT i gejming kompanija?
- Outfit7 je bila britanska kompanija sa sedištem na Kipru, tako da se prodaja ne može smatrati najvećom prodajom u istoriji Slovenije. Ali istina je da smo svi suosnivači rodom iz Slovenije. Uspeh Outfit7 je dokaz da ljudi koji dolaze sa bilo kog mesta na svetu mogu uspešno da naprave jednoroga.
Takmičili smo se sa najvećim kompanijama iz Silicijumske doline i drugih delova sveta. Imali smo plemenitu svrhu i zdravu timsku kulturu, što nam je dalo snagu da svi idemo ka istom cilju i da budemo izuzetno uspešni.
Ovo je dobitna osnova za svakog, ko sedi bilo gde u svetu, pa i u Srbiji. U današnje vreme digitalizacije naša geografska lokacija ili nacionalnost ni na koji način ne bi trebalo da budu prepreka.
- Kada je pravi trenutak za prodaju ideje u startap svetu?
- Mi smo se za prodaju odlučili na osnovu intuicije. Svaki vlasnik se sam odluči, svakako preporučujem vlasnicima da do zadnjeg dana sa svojim preduzećem rade kao da ga nikada neće prodati - jedino takvim radom će sa njim dostići najveću vrednost.
- Gejming i gejmere i dalje na Balkanu tumače kao ljude koji "samo vole igrice", šta je potrebno da bi neko danas bio uspešan gejmer i od toga zarađivao ogromne svote novca?
- I na Balkanu imamo uspešne programere igara, baš u Srbiji posluje Nordeus, kompanija koja je veoma uspešna u razvoju igara na svetskom nivou. Voditi preduzeće isključivo zbog novca nikada neće dovesti do ogromnog profita. To su već dokazali i drugi svetski uspešni preduzetnici.
Bil Gejts nije radio prvenstveno zbog novca, ni Stiv Džobs, ni Mark Zukerberg. Važna je čista svrha, velika vizija i beskrajna strast prema proizvodu koji razvijate. Uz jaku kulturu, tim može da ostvari postavljene ciljeve.
- Jednorozi se često vezuju za IT kompanije, može li Srbija ili Slovenija da iznedri nekog iz neke druge oblasti? Kakva su vaša predviđanja? Šta to investitori danas traže?
- Svakako je moguće da izraste jednorog u oblasti koja nije IT, ali je takođe činjenica da su razvojni ciklusi u IT oblasti obično kratki i poslovni uspeh stoga može biti brži.
Investitori traže kompanije koje odgovaraju stvarnim potrebama vremena i prostora, jer to znači da tržište treba i traži takva rešenja. Mnogo razvoja danas je posvećeno pronalaženju rešenja za borbu protiv klimatske krize, a investitori su toga svesni i ulažu u kompanije sa takvim namerama.
- Koliko je važna podrška države u svemu tome?
- Svako ko krene na put preduzetništva posluje na određenom prostoru, a nacionalni propisi su samo jedan od faktora koje preduzetnici moraju poznavati i uzeti u obzir. Na nekim mestima su više, a negde manje naklonjeni startapima. Veoma je važno da svaki preduzetnik bude u stanju da preuzme odgovornost za svoj uspeh ili neuspeh.
Oslanjanje ili čekanje da se neki spoljni faktor promeni u nečiju korist je izbegavanje odgovornosti.
Neophodno je razumeti gde radite i da li je to okruženje optimalno za vas. U našim krajevima je još uvek veoma prisutan mentalitet da će neko da brine o nama, a mi samo treba da sačekamo tog „nekoga”.
Jedna od ključnih vrednosti u Outfit7, koju smo još dodatno razvili u okviru Login5 fondacije, je „Own your s#it“. Ta vrednost govori baš o preuzimanju odgovornosti za sebe i za druge i pronalaženju konstruktivnih inovativnih rešenja zajedno sa širim timom.
- Kupili ste hektare zemlje u Vojvodini, možete li nam otkriti šta će primarno biti vaš posao na tim poljima?
- Razvoj tehnologija održive poljoprivrede. Zaista se nadam da će za 15 godina sva proizvodnja biti organska, jer je poljoprivreda najveći razlog za smanjenje biodiverziteta i tu smo najviše prešli granicu održivosti naše planete.
Malo ljudi zna da je poljoprivreda najveći zagađivač od svih industrija. Koliko godina u Zrenjaninu nema vode za piće i zašto? Samo zbog poljoprivrede.
Naš cilj je da pronađemo način koji neće štetiti Zemlji a omogućavaće poljoprivrednicima da proizvode dovoljno zdrave hrane za sve stanovnike naše planete u nedogled.
Naša svrha je „Zdrava hrana za sve“ i stoga nam je cilj da obezbedimo tehnologiju koja će omogućiti poljoprivrednicima da proizvode organski po istoj ceni kao i konvencionalni poljoprivrednici, da obezbedimo osnovne sirovine za isti novac. Kasnije dolaze na red povrtarstvo i voćarstvo.
Ne želimo da se bavimo stočarstvom, jer je baš stočarstvo razlog zašto je poljoprivreda najveći zagađivač od svih industrija. Naš najvažniji proizvod je znanje. I svo znanje ćemo podeliti sa svima besplatno.
- Da li je ovo šansa da se krupni kapital preseli u poljoprivredu, gde vidite prilike i koja to oblast može da povrati investiciju?
- Sve je moguće, ako postoji interes. U demokratiji, vlade rade prema volji većine svojih građana. Da bi uložile u potrebna rešenja, potrebno je da narod bude osvešćen i da bude svestan da će biti neophodno uvesti promene navika, koje će nam kao čovečanstvu omogućiti da uopšte opstanemo.
- Šta najviše volite u Srbiji, a šta u Sloveniji? Kakva ih poslovna kultura deli, a kakva spaja?
- Slovenija i Srbija nisu nezavisne države tako dugo vremena da bi došlo do značajnih promena u poslovnoj kulturi.
U Srbiji češće primećujemo strogu piramidalnu strukturu u kompanijama, a u LoginEKO konstantno radimo na tome da podstaknemo naše kolege da sa nama podele svoja mišljenja i iskustva i na taj način zajedno sa nama grade uspeh za budućnost.
Naše kolege u Srbiji su izuzetno radni i vredni. Pravi su timski igrači koji su uvek spremni pomoći jedni drugima.
Veoma smo srećni što su naše kolege u LoginEKO-u izuzetno ponosni da su deo naše razvojne priče. Razumeju svrhu projekta i svesni su njene važnosti.
(Telegraf Biznis)