"Konkurencija je veoma pozitivna sila jer vas čini boljim": Atanas Rajkov o magiji koju stvara Rakuten Viber
Rajkov je u timu Vibera od 2015. godine, a upravo tada je imenovan za direktora za region Centralne i istočne Evrope
Atanas Rajkov od februara prošle godine obavlja funkciju potrpedsednika za globalni marketing i razvoj u kompaniji Rakuten Viber. Ipak, njegovo ime na ovim prostorima poznato je još od 2015. godine, kada je imenovan za direktora za region Centralne i Istočne Evrope. U tih 9 godina stalo je mnogo ostvarenih ciljeva, saradnji sa kompanijama, a danas aplikacija može da se pohvali sa prisustvom na 97% pametnih telefona u zemlji.
Uz pomoć čega će doći do tih 3 odsto koji nedostaju, kako gledaju na konkurenciju i šta je u srži Viberovog uspeha, koji ga čini jednom od vodećih aplikacija u oblasti komunikacija na svetu, možete saznati u intervjuu koji je Rajkov dao za Telegraf Biznis.
- Od direktora Vibera za region Centralne i Istočne Evrope do potpredsednika za globalni marketing i razvoj. Šta je sve stalo u tih 9 godina Atanasa Rajkova, kako ih opisujete?
Ako moram da upotrebim jednu reč, bila bi to avantura, veoma uzbudljiva avantura. Davne 2015. godine bio sam prva osoba koja radi za Viber u celom regionu Centralno-istočne Evrope. Od tada smo izgradili veoma jak tim, uz značajan rast našeg tržišnog prisustva i poslovanja. Uspeli smo da ostvarimo brojne uspehe i veoma smo ponosni na to. Viber je i dalje broj jedan servis za razmenu poruka i zapravo povećava svoju prednost na više tržišta u regionu, uključujući i Srbiju. Rekao bih da je to bilo, veoma sardžajno i uzbudljivo putovanje. Mnogo toga smo pokrenuli, mnogo sjajnih ljudi smo uspeli da privučemo. Kancelarija našeg regionalnog tima trenutno je jedna od najvećih u svetu. Takođe, Centralno-istočna Evropa je jedan od najvažnijih regiona za Viber sa važnom ulogom na mapi i Srbijom kao ključnim tržištem.
- Kada pričate o našem tržištu, koliko smo zajedno porasli?
- Kada sam počeo sa radom u Viberu, Viber je već bio popularno ime u Srbiji i sa preko 90% penetracije tržišta. Danas zapravo možemo reći da smo obuhvatili 97% tržišta pametnih telefona u zemlji, tako da praktično svaka osoba sa pametnim telefonom u Srbiji ima Viber i veoma aktivno koristi aplikaciju.
Ono što mogu da kažem je da ne samo da dostižemo skoro apsolutno tržišno prisustvo, već se i učestalost u smislu broja sesija i broja dana u mesecu u kojima ovi korisnici koriste aplikaciju značajno povećala i dostiže jedan od najviših nivoa na svetu.
- Kako ćete doći do još tih 3% koji nedostaju?
Želimo da izgradimo ekosistem koji spaja sve vrste usluga, koje su čak i izvan čiste komunikacije, ali su joj veoma bliske. U to spadaju slanje novca, primanje novca, obavljanje transakcija, ponuda novog sadržaja koja se već veoma brzo razvija, pristup komunalnim uslugama, razne vrste podrške i pomoći korisnicima - kao i integracija veštačke inteligencije (AI). Dakle, želimo da spojimo sve ovo zajedno i onda mislim da će ponuda vrednosti biti toliko dobra da će ovih 3% želeti da nam se pridruži.
- Danas imamo telefon sa jednom aplikacijom koja može da snima, pravi snimke sa filterom, slika, šalje nalepnica i sve ostalo. Šta je sledeća stvar za Viber?
Smatram da će u bliskoj budućnosti, ono na čemu veoma aktivno radimo, učiniti komunikaciju još lakšom tako da će korisnicima biti potrebno manje vremena i truda da to urade. Dakle, u osnovi to znači da, ako pogledate nominalnu vrednost, kucanje poruke traje duže nego diktiranje iste poruke na svom telefonu, kao što je duže i od slanja glasovne poruke. Dakle, postoji mnogo različitih alata koji zapravo mogu pretvoriti glas u tekst, a ako korisnici više vole da Viber to radi umesto njih, mi ćemo ih edukovati u tome. Uveli smo takvu funkciju u našu Viber premium pretplatu gde sve glasovne poruke koje primite možete zapravo pretvoriti u tekst jer je slanje putem glasa brže - odnosno iščitavanje je brže od slušanja. Kako već postoji ova vrsta razlika u komunikaciji - želja nam je da neprimetno spojimo najbrže načine za primanje i slanje informacija među ljudima. U cilju toga, koristimo neke od najboljih AI alata i AI platformi i jezičkih modela.
Ne mogu sad da vam prenesem detalje o tome na čemu radimo, ali vrlo brzo će postojati neke dodatne funkcije zasnovane na najnovijim dostignućima AI. Zaista želimo da zauzmemo veoma praktičan pristup upotrebom AI, gde ne nudimo samo nešto veoma komplikovano za šta morate biti veoma visokotehnološki obrazovani, da biste ga razumeli. Želimo da to izgradimo u posve besprekorno iskustvo, koje će praktično svakom korisniku učiniti život boljim. Uz to što će ovaj koncept biti zasnovan na ličnoj komunikaciji, takođe želimo da ga proširimo i na komunikaciju između poslovnih korisnika.
- Imate odličnu saradnju sa kompanijama u Srbiji, da li možete da navedete neke koje su zaista bile od pomoći za, mogu reći, nastavak rasta Vibera u Srbiji?
- Ne bi bilo odgovarajuće da ovom prilikom spomenem samo jednu ili dve kompanije, ali su Comtrade i Telegraf svakako naš vodeći dugogodišnji partneri na mnogim frontovima. Naravno, veliki telekomi su bili instrumentalni u našim operacijama u zemlji. Radimo i sa većinom vodećih banaka na tržištu.
Druga veoma važna grupa partnera su, rekao bih, državne institucije i udruženja. Među njima je i Privredna komora Srbije, koja nam je takođe strateški partner. To je ceo ekosistem sa mnogo učesnika u njemu.
- Prethodne godine nisu bile tako dobre za tehnološke kompanije. Kako je Rakuten Viber to rešio? Da li je bilo otpuštanja?
- Ako izuzmemo neke krize izazvane ponajviše spoljnim uticajem, poput ratova u Ukrajini i nekih drugih sukoba širom sveta, osnovna kretanja na tržištu su bila prilično pozitivna za Viber, jer ceo svet i cela industrija oglašavanja i komunikacija ide u pravcu u kome smo oduvek verovali da je dobro određen i uvek smo imali veoma jake ponude.
Mogu reći da su strateška vrednost i prednosti naših aktivnosti ublažile neke od direktnih uticaja na nekim od naših najvećih tržišta u svetu, koja su bila veoma pogođena ovim sukobima. I kao rezultat toga, ove dve stvari su se skoro izjednačile i mi smo zapravo načinili vrlo malo promena u našoj strukturi i našim timovima, dok je Viber ostao veoma sličan onome što je bio pre nekoliko godina.
Bili smo veoma pažljivi na to kako širimo operacije i menjamo odgovornosti i određene članove tima. Rekao bih da smo se oporavili u smislu veličine tima, a takođe i u pogledu našeg poslovanja i naših osnova. Viber se nalazi na mnogo boljem mestu nego što je bio na početku ovih previranja.
- Pandemija nam je takođe donela rad od kuće. Da li ste ponovo počeli da radite iz kancelarije? Šta mislite o konceptu četvorodnevne radne nedelje o kojoj sada svi pričaju?
To je dobro pitanje. Trenutno je naša politika ,,povratak u kancelariju", odnosno tri dana u kancelariji, dva dana rad od kuće. Smatramo da je ovo zdrava ravnoteža između ta dva načina. Verujemo u fleksibilnost, pa ponekad kada postoje objektivne potrebe za određenim članovima ili timovima u određenom periodu - u poziciji smo da pružimo veću fleksibilnost timovima ili njihovim članovima. Dakle, rad od kuće ili sa drugih lokacija će biti omogućen u našem trajnom modelu.
Mislim da su ta zbivanja promenila ceo poslovni ambijent, ali rad iz kancelarije i lični sastanci su takođe veoma važni. Definitivno osećam koliko je drugačija veza kada upoznam ljude licem u lice i radim sa ljudima na daljinu u drugim zemljama. Smatram da prilagođavanja tome treba sprovoditi oprezno, na zdrav način i u uslovima gde je to dogovoreno između zaposlenih i kompanije.
Pitanje o četvorodnevnoj radnoj nedelji je komplikovanije i ne bih rekao da smo mi kao kompanija interno vodili razgovore o tome. Još uvek je nismo primenili jer različiti podaci i različiti eksperimenti pružaju oprečne pokazatelje na tu temu. Jedna od stvari koja bi mogla biti posledica toga, po zaključcima iz mojih analiza, jeste da bi u nekim slučajevima bilo gore imati četvordnevnu radnu nedelju. To je opet 40 sati, odnosno četiri veoma duga i veoma stresna dana umesto pet, koji su malo manje stresni i podnošljiviji.
Ovde se takođe postavlja i pitanje produktivnosti. Dakle, ako imamo vrhunskog izvođača koji može da uradi stvari za polovinu vremena, verovatno ćemo im platiti dva puta da bismo imali dužu radnu nedelju i na kraju se možda našli negde na sredini.
Ovako bi izgledao dugačak odgovor, dok bi onaj kraći bio ,,možda jednog dana ako budemo imali jasnije dokaze o rezultatima tako organizovanog rada''.
- Da li među zaposlenima u Viberu ima ljudi iz Srbije? Da li planirate otvaranje kancelarije u našoj zemlji?
Imamo kolege koje su rođene u Srbiji, ali trenutno ne žive u vašoj zemlji, odnosno pripadnike srpske dijaspore koji rade za Viber i veoma smo zadovoljni njihovim učinkom. Oni su veoma važni i izuzetno edukovani i sposobni članovi našeg tima. Što se tiče otvaranja kancelarije, to je nešto što stalno preispitujemo i ostajemo otvoreni za ovu ideju. Međutim, još uvek ne možemo da kažemo da smo došli do prave kombinacije faktora da bismo preduzeli ovaj korak.
- Da li na svom telefonu imate i Whatsapp, kako gledate na konkurenciju?
Imam sve glavne aplikacije za komunikaciju na svom telefonu. Veoma dobro pratimo šta rade na svim tržištima jer ono što je danas karakteristično u Srbiji je možda drugačije od kombinacija koje dobijate na drugim mestima. Dakle, konkurencija je veoma pozitivna sila jer vas čini boljim. To vas drži "na prstima", čak i ako ste uspešni širom sveta.
Kao što je Pikaso rekao, neke od najgenijalnijih kreacija su deo krađe nečije ideje i njenog sprovođenja na bolji način. Mi smo u takvoj industriji u kojoj se vrlo malo stvari može zaštititi patentima, što je dobra stvar. Dakle, ako neko smisli dobru funkciju koja može koristiti milionima korisnika, ona se zapravo kopira i implementira prilično brzo. A neke od stvari koje je Viber implementirao po prvi put u svetu kasnije su implementirane na drugim platformama, kao na primer, naknadno ispravljanje poruke ili nestajuće poruke, kao i enkripcija sa kraja-na-kraj. Pokrenuli smo je skoro istovremeno sa Vocapom. Onda je to postao industrijski standard i mnogi drugi su nas sledili. Ima toliko koristi i toliko pozitivnih stvari i mi na to gledamo kao na sport, kao na takmičenje, gde uvek moraš da budeš bolji, da treniraš više, da gledaš ka cilju - – što za nas predstavlja bolje korisničko iskustvo i još mnogo zadovoljnih korisnika. Ako uspete da povežete sve te važne tačke, uskladite pripremu sa pravcem u kom želite da trčite, naravno, možete biti uspešni.
Što se specifično tiče naše konkurencije, iako možda njih nema puno - u pitanju su neke od najvećih i najuspešnijih kompanija na svetu. Imamo puno poštovanja prema onome što rade, posebno na tehničkoj strani i na strani inovacija. I zato je, naravno, biti deo ovog ekskluzivnog kluba na jednoj strani - očigledno pohvala za naše napore - a sa druge strane, i velika odgovornost jer smo ponekad možda bolji u određenim stvarima.
Mislimo da smo mnogo bolji u pogledu privatnosti i bezbednosti, što predstavlja veliku odgovornost za nas. Ako ne uspemo u ostvarenju ovog cilja, možda će biti teže popuniti prazninu ovakve ponude i ostvariti našu jedinstvenu misiju na tržištima na kojima uslove diktiraju drugi veliki igrači.
- Spomenuli da biste želeli da imate super aplikaciju, ako pitate korisnike, mislilim da bi se usaglasili da Viber to već jeste. Koji su sledeći koraci za vašu kompaniju?
- U suštini kada govorimo o super aplikaciji, nije najvažnije da funkcije samo "nabacate" na isto mesto, već je magija povezati ih da rade besprekorno zajedno.
Potrebno je, na primer, korisniku omogućiti da sa mnogo manje truda, manje klikova, koraka u procesu nešto naruči i plati. Ako to uradite na istom, odnosno unutar iste aplikacije, gde stoji sačuvana vaša kartica i naznačene su vaša lokacija, izbor i slično - i da to besprekorno funkcioniše, onda je to ta magija kojoj stremimo. Moći računati na pametna programerska rešenja koja povezuju sve funkcionalnosti u integrisanu celinu i omogućiti besprekorno korisničko iskustvo, i dati svoj doprinos tome je, kao što je rekao Stiv Džobs: nalik stvaranju magije!
(Telegraf Biznis)