Da li u digitalnoj eri ima emocija?
Emocije su presudan pokretač naših akcija, pa je logično da je tako i u digitalnom okruženju
Najnovija istraživanja iz oblasti psihologije i lingvistike, ustanovila su kako su se u prethodnom periodu načini na koje komuniciramo drastično izmenili pod uticajem novih tehnologija. Takva promena nužno prati transformaciju na polju naših navika, otvara izazove za nove vidove kulturoloških, socijalnih i emocionalnih promena u društvu.
Do informacija se danas, u digitalnoj eri, dolazi lakše i brže. Neprestano se uvećava broj medija kojima komuniciramo. Stiče se utisak da mobilni uređaji koji staju u naše džepove imaju gotovo neograničene mogućnosti prenosa podataka, u toj meri da imaju moć da istovremeno dosegnu sve osobe koje smo ikada upoznali.
Nabrojaćemo samo neke od principa koji karakterišu šta su imperativi digitalne komunikacije danas, čije enormne potencijale stalno iznova otkrivamo.
Prvi princip kojem se teži u novim načinima komunikacije, a koji je vrlo očigledan je brzina. Konstantno se teži što bržem i ažurnijem prenosu poruke, vesti, utiska. Da bi poruka bila brza, ona mora biti i svedena, jasna, lako razumljiva i lepo uobličena.
Drugi princip je dosezanje što bolje viralnosti, tj. atraktivnosti na društvenim mrežama i platformama i veliki broj reakcija na vašu poruku. Da bi ovaj princip bio ispoštovan, uvek treba imati na umu kojoj se publici obraćamo, šta nju interesuje i u kom trenutku se poruka šalje. Razume se da je lepa uobličenost i egzaktnost poruke i ovde od velikog značaja.
Treći princip nam govori o tome da se danas sve više „govori u slici“, bilo statičnoj, bilo pokretnoj. Emotikon, gif, kratak video, sve ove forme postale su učinkovita zamena za izgovorenu ili napisanu reč. Ovakvo izražavanje je mnogima naprosto jednostavnije. Iza slika se uvek kriju jasno definisani pojmovi. Prenećete vašu poentu brže i kraćim putem. Koristi se manje reči. Ne morate se zamarati odabirom pravih reči, posebno ako tome niste vični, niti paziti na pravopis.
Na domaćem tržištu se nedavno pojavila interesantna platforma koja ima za cilj da digitalnu komunikaciju stavi u službu naših emocija, bliskosti, druženja i povezivanja. U pitanju su Digitalne emocije – digitalneemocije.com, sajt koji pruža olakšan način slanja personalizovanih video poruka. Za sve važne datume, događaje, praznike, možete odabrati neki od pripremljenih šablona i dodati svoj potpis ili neku ličnu poruku onom kome želite da pošaljete. Platforma je otvorena za sve spoljne saradnike, autore, koji žele da ponude svoje video poruke.
Mada kod nas ovaj projekat jeste pionirski, ovakvi proizvodi nisu novost u svetu. U pitanju je široko rasprostranjeni trend koji odgovara s jedne strane novim izazovima komunikacije u digitalnoj eri, s druge strane potrebi ljudi za emocionalnim izražavanjem i povezivanjem. Primera radi, u novogodišnjem prazničnom periodu personalizovane video poruke, u formi video čestitke od Deda Mraza, postali su veliki hit na internetu. Tema prednosti i podobnosti ovakvog vida emocionalnog izražavanja i komuniciranja u periodu epidemije koronavirusa je posebno očigledna, mada i cela jedna tema za sebe.
Personalizacija je bitna. Personalizacija je jako bitna. Čitav koncept marketinga je istumban naopačke u poslednjem periodu. Princip da kompanija marketingom šalje poruku šta vama treba je već prevaziđena. Sada svako postaje akter u marketingu i govori šta su mu interesovanja, želje i potrebe. Svakom se prikazuje baš ona reklama koja je za njega.
Jedno istraživanje pokazalo je da je za 80% kupaca verovatnije da će kupiti proizvode i usluge brendova koji nude personalizovana iskustva.
Ovaj trend se definitvno nastavlja i širi na druge domene komunikacije u digitalnoj eri. Emocije su presudan pokretač naših akcija, pa je logično da je tako i u digitalnom okruženju. Nezavisno od platforme za komunikaciju, brzinu poruke i ažurnost, sadržaj nastavljate da kreirate sami, samo svakim danom sve lakše.
(Autor: Aleksandar Banjanac, marketinški stručnjak, bloger, event menadžer)