Srpkinja upravlja svetski poznatim brendom: "Imitacija je neprijatelj kreativnosti, tu domaći greše"
*Vrednoća i samopouzdanje razlikuje uspešene od neuspešnih *Što bolje nekoga poznajemo, bolji odnos sa njima imamo. Isto važi i za brendove *Top 5 kompanija u svetu trenutno su Tesla, Amazon, Tik Tok, Netflix i Hermes
Čuveni brend Banana Republic imenovao je novog marketinškog maga da bude šef brenda. Ova vest postaje značajnija kada čujete da je taj novi Chief Brand Officer - Ana Anđelić.
Ana je jedna od najticajnijih CMO (direktor marketinga) na Forbsovoj listi u svetu. Doktorka je nauka iz oblasti sociologije sa petnaestogodišnjim iskustvom u vrhunskim svetskim advertajzing agencijama i vođenju luksuznih brendova. Objavila je mnogo autorskih tekstova, javno nastupa i piše kolumne.
Kaže da voli da gradi moderna preduzeća s fokusom na brend.
A u intervjuu za Telegraf Biznis govori o tome kakvu dizajn igra ulogu u načinu na koji potrošači donose odluke, koje su to lekcije iz marketinga i kako zadržati kupca.
Sa Anom smo razgovarali u trenutku kada većina prestaje da nosi poslovnu odeću, što je pitanje za svakog trgovca odeće - kako da odgovori na taj izazov.
Upravo, matična kompanija njenog novog poslodaca radiće na tome da racionalizuje i reformiše globlabno poslovanje. A ona će, između ostalog, pomagati da se kreira portfelj novih proizvoda i proširi na nove kategorije.
- Da li možete da nam zbrojite šta sve radite, odnosno, koliko funkcija obavljate?
- Moja uloga je Chief Brand Officer i obuhvata implementaciju kreativne i strateške vizije Banana Republic brenda. Direktne funkcije koje su za to zadužene su kreativni pristup, marketinške operacije, customer insights, visual merchandising, public relations i brend komunikacija.
- Koja vam je najdraža, odnosno najlakša, a koja najteža od funkcija koje obavljate trenutno?
- Ne mogu da izaberem! Ideja je da su sve te funkcije povezane, i da se nadovezuju jedna na drugu.
- Kažu, da bi uspeo moraš da odeš, šta mislite, da li je u Srbiji vreme i za obrnut proces, kako vi to gledate sa strane?
- Nisam sigurna da sam ja prava osoba da odgovori na to pitanje jer nisam profesionalno upoznata sa događajima u Srbiji u pogledu kreativnosti i marketinga.
- Vi ste zapravo naučnik u svom poslu, gde je u svetu posao koji biste želeli da radite, a niste probali zašto?
- Radim upravo posao koji želim - to je uvek bio slučaj tokom cele moje karijere do sada.
- Žene su na ovim prostorima često u nezavidnoj situaciji, kako ih podržati, kako im pomoći da istraju u biznisu?
- Najbolje je kad se žene udruže da pomognu jedne drugima. Svaki individualni uspeh nikad nije zaista individualan pošto zavisi od svih onih koji su nam u tome pomogli. To je dobra početna tačka u razmišljanju.
- Marketing je danas oblast u kojoj je poželjno raditi. U vreme korone dobio je poseban značaj i zadatak, kako biste vi opisali posao u marketingu u ovom trenutku?
- Kako uticati na kulturu i uspostaviti dijalog sa kulturom, i kako uspostaviti pozitivne vrednosti kao nove statusne simbole.
- Brendovi kažu da stavljaju kupca uvek na prvo mesto, ali da li je tako?
- U nekim slučajevima apsolutno jeste, kao npr. IKEA, Patagonia, Glossier i mnogo novih modernih brendova, kao Atoms Shoes, Allbirds, Ruby, Girlfriend Collective ...
- Gde se najčešće greši kada je reč o domaćim brendovima u Srbiji?
- Imitacija je neprijatelj kreativnosti.
- Koliko je važna uloga društvenih mreža i interkacija sa publikom kada je reč o kompanijama i krajnjim kupcima?
- Što je odnos između brendova i kupaca bliži, time je i precizniji i dugoročniji. Što bolje nekoga poznajemo, bolji odnos sa njima imamo. Isto važi i za brendove.
- Kako zapravo kupac donosi odluku, na osnovu čega? Amazon je može se reći, stvorio nauku o tome, šta vi mislite?
- Kupac donosi odluku na osnovu konteksta u kome se odluka donosi (dizajn), mišljenja drugih ljudi (social influence), svog prethodnog ponašanja i navika, trenutnih potreba (materijanih, drustvenih, kulturnih), impulsa …
- Ranije ste govorili da postoji 5 razloga zašto je moderan marketing vodeća snaga poslovne transformacije, možete li nam reći kako je to danas?
- To i danas stoji, u razvijenijem obliku i u skladu sa povećanjem kompleksnosti odnosa između brenda i potrošača, kao i načina na koji se taj odnos održava - kroz društvene mreže, content, community, collaborations i curation.
- Kod nas, posebno se stavlja akcenat u svim agendama na digitalizaciju, koliko marketing u tome ima ulogu?
- Posao marketinga je da bude tamo gde kupci provode vreme.
- Šta je za popularnost i imidž brenda danas važno - logo, dizajn, talenat, ime?
- Najvažnije je razumevanje kulture i sposobnost da se pročita razpoloženje u društvu i na njega nadoveže, interpretira, i filtrira kroz vrednosti brenda. Logo, ime, itd. nisu brand, to su načini komunikacije brenda.
- Kada govorimo o produktvnosti nas kao pojedinaca, kako se motivisati, kako postaviti ciljeve za radni dan, nedelju ili mesec?
- Dosta toga ostavljam otvorenim, ne postoje rigidni planovi ali postoji harmonija u haosu.
- Šta je u tom smislu ono što razlikuje uspešnog radnika/preduzetnika od neuspešnog?
- Vrednoća i samopouzdanje.
- Koliko je važno baviti se i ličnim zdravljem i šta primećujete da li kompanije više posvećuju pažnju zdravlju svojih zaposlenih?
- Da, ova godina je za sve kompanije godina u kojoj se više obraća pažnja na to kako se zaposleni osećaju, šta i kako rade i koju vrstu kulture kompanije žele da imaju. Teme kao što je jednakost, diversity, mental health, burnout and leadership su u centru pažnje, što je odlično.
- Plata ili funkcija? Šta pre birati?
- Ako postoji mogućnost izbora, najbolja je kombinacija. Ukoliko to nije moguće, odgovor zavisi od životnih prilika, ličnih ambicija, konteksta i mogućnosti na raspolaganju. Odgovor je mnogo složeniji nego što bismo mi voleli.
- Korporacija ili porodična kompanija?
- Korporacija.
- Top 5 kompanija u svetu trenutno, (kada se zaokruži njihov identitet i imidž), prema vašem mišljenju?
- Tesla, Amazon, Tik Tok, Netflix, Hermes.
- Šta je za vas uspešan, produktivan dan?
- Dan u kome me sve što radim zanima.
(Telegraf Biznis)