Proveravali smo da li možete da tražite pare nazad ako ste kupili nešto u C&A: Jedan mehanizam u Srbiji koči

Proveravali smo šta možete da uradite kao potrošač, i da li imate pravo na povraćaj novca

Foto: Shutterstock

I dok su prodavnice kompanije "C&A", nad kojom je u Srbiji pokrenut prethodni stečajni postupak, zatvorene u tržnom centru "Ušće" u Beogradu i u Pančevu, a u TC "Delta siti" prodavnica još radi, uverio se Telegraf Biznis. Proveravali smo šta možete da uradite kao potrošač, i da li imate pravo na povraćaj novca ako ste već pazarili robu u ovom modnom lancu.

Nažalost malo toga, jer u Srbiji nedostje mehanizam i mogućnost kolektivne tužbe, za šta se odavno zalažu Udruženja za zaštitu potrošača. Da je već u sistemu, potrošači u našoj zemlji koji su kupovali u radnjama C&A, odeću koja je sumnjivog kvaliteta, imali bi pravo da traže svoj novac nazad.

Dodatno, ne samo da ne postoji ta opcija, već je i zakon definisao da se primena pravila odnosi samo na preduzeća registrovana u našoj zemlji, pa se ni kazne ne mogu pripisati matičnoj kompaniji.

"Ukoliko kompanija C&A ode potpuno u stečaj, za šta trenutno postoji predlog, potražnja može da se vrši po sudskom postupku, odnosno, naplata se vrši iz stečajne mase (nakon što se podmire poverioci). Odnosno, trebalo bi da se jave svi oštećeni potrošači pa se vrše potraživanja. Međutim, kao što i sami znate, kod nas nema mogućnosti kolektivne tužbe. Postoji samo kolektivni interes. Takođe, ne postoji više ni kompanija kao pravno lice, i nema ko praktično da obešteti potrošače", kaže za Telegraf Biznis Marko Dragić, pravni savetnik pri NOPS.

Kako nam objašnjava sagovornik, matična kompanija ostaje zaštićena na neki način, jer se naši zakoni primenjuju isključivo na teritoriji Srbije.

"Da postoji kolektivna tužba, mogao bi da se vrši pritisak, ovako ne može da se vrši primena našeg zakona na kompaniju koja je u ovom slučaju registrovana u Nemačkoj", navodi nam Dragić.

Dodaje da bi u suprotnom, potrošači mogli da dobiju novac u vrednosti robe koju su platili, a osim toga i naknadu štete jer su prevareni, tj, dovedeni u zabludu.

Foto: Shutterstock, Tanjug/AP

Naš sagovornik podseća na još jednu mogućnost, odnosno tužbu koju bi sprovodili advokati na pojedinačnim slučajevima.

- Postoje elementi da se primeni mehanizam koji se koristio u slučaju "dizelgjta" i VW - oštete za tužbe koštale su Folksvagen do sada više od 32 milijarde evra -  podseća on.

Privredni sud, podsetimo, pokrenuo je prethodni stečajni postupak i odredio meru obezbeđenja kako bi se sprečile promene na imovini dužnika "C&A Moda RS" koji za carine i PDV trenutno duguje 596 miliona dinara.

Kompanija C&A Srbija, koja je sama inicirala svoj stečaj, juče je saopštila da su jedan njen poslovni partner i drugi počinioci carinske prevare zbog koje je Uprava carina tereti za utaju šest miliona evra poreza, to delo izvršili van sistema poslovanja C&A Srbije, o čemu je Telegraf Biznis već pisao.

Video: Influenserka pokazala kako sve možete da kombinujete letnje haljine: Vaš stil će biti na višem nivou

(Telegraf Biznis)