Marija je htela CV, a u zamenu je dobila niz mesečnih naplata: Kad je videla šta se dešava, već je bilo kasno?
Da li je automatsko obnavljanje naplate (ne)prijatelj korisnika?
Beograđanka Marija trebalo je da napravi odličan rezime (CV), za kratko vreme, pa je pomoć potražila na jednom sajtu koji joj je ponudio probni period za pravljenje dokumenata za par evra. Međutim, nakon nekoliko meseci shvatila je da joj sajt uredno skida mnogo veća novčana sredstva sa računa. Šta je moglo da pođe"po sredi"?
Potraga za poslom je dovoljno stresna i svakome znači dodatna sigurnost koju pruža dobro sastavljen i uređen rezime. Cena na sajtu je bila veoma pristupačna i tih prvih četrnaest promotivnih dana koje je platila je bilo više nego dovoljno da se sastavi odličan rezime.
Ono na šta Marija nije računala je automatsko obnavljanje naplate po dva puta većoj ceni od one na koju je pristala.
Automatsko obnavljanje pretplate je mehanizam koji je koristan kako onima koji pružaju uslugu tako i onima koji je koriste. Ovaj sistem se koristi kao jednostavan način da se zadrži klijentela bez mnogo dodatnog posla. Korisnici koji se registruju na platformu koja pruža neku uslugu, proces registracije prolaze jednom i potom mogu da uživaju uslugu koja se nudi bez nezgodnih prekida.
Potencijalni problem kod neiskusnih korisnika obično nastaje tokom probnog perioda. Većina platformi koje koriste sistem mesečne odnosno godišnje pretplate nude besplatni ili veoma pristupačan probni period.
Koraci su obično svuda slični - registracija podrazumeva ostavljanje ličnih podataka, e-mail adrese i informacija sa platne kartice.
Uz obaveštenje o tome koliko traje probni period obično stoji i obaveštenje kada će se desiti prva naplata u slučaju da ne isključimo automatsku naplatu.
Ako je korisnik u žurbi da napravi nalog, da dođe do željenog sadržaja što pre, često se dešava da se datum prve naplate previdi. Iako su informacije navedene na svim platformama, obično su neupečatljive - napisane sitnim slovima u neutralnoj boji.
Većina ljudi u Srbiji ima opciju da dobije obaveštenje putem SMS-a svaki put kada se izvrši naplata na njihovom računu.
Šta potom?
Međutim, šta se dešava ako korisnici ne dobijaju te poruke ili ih previde?
U slučaju da korisnik zaboravi da je negde ostavio podatke svoje platne kartice kao i da se obavezao na pretplatu posle probnog perioda, automatske naplate mogu trajati mesecima, nekada i godinama sve do trenutka kada korisnik konačno uoči naplatu. Kompanije nisu u obavezi da prekinu automatsku naplatu sve dok sam potrošač to ne uradi ili ne zatraži.
Potom se ulazi u prepisku sa korisničkom službom, tvrdnje korisnika da nije koristio uslugu ili da je koristio mnogo kraće od perioda tokom kojeg je imao naplate i konačno se sve završava odlukom kompanije da li će i koliko novca biti voljna da vrati korisniku.
Korisnik može da kontaktira i svoju banku gde može da blokira buduće naplate od strane sporne platforme.
Iako je sistem automatske naplate koristan za one koji često ako ne i svakodnevno koriste usluge platforme na koju su se pretplatili veoma je bitno da se vodi računa gde se sve ostavljaju podaci platne kartice kao i da se pročitaju uslovi korišćenja gde su naznačeni uslovi povraćaja novca, način da se prekine pretplata kao i ostala prava i obaveze korisnika.
Može biti korisno da platforme sa kojima korisnik nema iskustva proveri na sajtovima poput Better Business Bureau (Biro za bolje poslovanje), Yelp ili Trustpilot.
(Telegraf Biznis)