Telenor testno 5G okruženje okuplja startape, firme i naučnike koji razvijaju proizvode za budućnost

  • 0

Koliko je danas internet bezbedno mesto za decu, koliku odgovornost ima kompanija za usluge koju pruža, kakav je njen odnos prema partnerima a kakva briga prema zaposlenima i šta nam donosi taj čuveni 5G razgovarali smo na marginama Kopaonik biznis foruma sa Đorđem Popovićem, izvršnim direktorom Korporativnih poslova u Telenoru

  • Na Kopaonik biznis forumu dosta se govorilo o 5G mreži, međutim na vašem panelu se pomenuo i 6G... Da li smo, zaista, spremni za 5G?

- Imali smo sreću da prvi u Srbiji postavimo 5G testno okruženje u Naučno-tehnološkom parku Beograd. U okviru tog okruženja sarađujemo sa domaćim i stranim kompanijama, startapima, studentima i svima koji su  u mogućnosti da razvijaju svoje projekte uz pomoć 5G tehnologije. Imali smo, na primer, eksluzivitet da razvijamo sposobnosti drona za nadgledanje povezanog na 5G signal. To testiranje urađeno je nedelju dana pre nego što je to bilo moguće u Njujorku.

To je jedan od prvih gotovih proizvoda na svetu koji radi na 5G mreži i može mnogo da doprinese efikasnijem spašavanju ljudi pri radu vatrogasnih službi, na primer. Dalje, 5G tehnologija može imati primenu u robotici, medicini, samovozećim automobilima gde takođe očekujemo različite mogućnosti primene.

  • Da li nam je mrežna infrastruktura potrebna za budućnost, šta ona znači za korisnika?

Apsolutno. Naša infrastruktura, odnosno naša mreža je platforma za koju verujemo da je ključna za budućnost,  i u koju ulažemo jer smatramo da šira zajednica, ekonomija i krajnji korisnici mogu da imaju višestruke koristi.  Međutim, primena novih tehnologija kroz nju prvenstveno se očekuje u industrijskom i poslovnom segmentu.   

  • Posledično, to ima uticaj i na privredni rast?

- Ima, i te kako. Uspešnost čitave privrede jedne zemlje može zavisiti od nje. Ne samo kroz razvoj same mreže koja će zahtevati dugoročne investicije, što opet znači zapošljavanje resursa, kadrova, razvijanje odnosa sa postojećim partnerima, već i kroz potpuno nove proizvode na tržištu koji sa jedne strane omogućuju efikasnije procese i pružanje usluga a s druge razvoj novih podoblasti privrede.

  • Telenor je poznat kao kompanija koja dosta ulaže i koja se zalaže za društveno odgovorno i održivo poslovanje, to je trend koji usvajaju druge kompanije kod nas. Šta vi radite na tom polju?

- To nam je jedan od prioriteta, znamo da samo davanjem zajednici i ulaganjem u prave projekte, utičete na njen razvoj. Postoje neke vrednosti koje delimo i od kojih ne odstupamo, a tu je i odgovornost koju osećamo jer smo mi ti koji pružaju usluge interneta.

Naš pristup je mnogostruk i ulažemo u projekte koji unapređuju društvo pa čak i kada ne donose direktnu komercijalnu korist, poput bezbednosti na internetu. Na primer, sa UNICEF-om radimo na projektu „Bezbedan internet za celu porodicu“ u kome je edukovano više od 4000 dece. I ne samo deca, obuku su prošli i vaspitači i roditelji.

Radimo i sa Fondacijom "Tijana Jurić" na projektu „Bezbednost i odgovornost”, kroz koji će biti edukovano više od 5.000 dece.

Đordje Popović Foto: Telenor
  • Drugi aspekt je briga prema zaposlenima, na forumu se i o tome govori ...

- Taj segment je izuzetno važan i Telenor neguje dobar odnos prema zaposlenima dugi niz godina. To je posebno značajno u ovom osetljivom trenutku po pitanju radne snage i migracije. Sa svoje strane, odnosno poslovnog i društvenog interesa, imamo pojačan fokus da motivišemo najbolje kadrove i posebno kritične kompetence da ostanu kod nas i profesionalno se razvijaju, i ono što se trudimo da pružimo je kako mogućnost za usavršavanje i napredovanje tako i izuzetno fleksibilno radno okruženje.

Znamo da je fleksibilnost ono što uzrokuje efikasnost a ne formalna rigidnost, jer na kraju vrednuje se učinak. Takođe, izrazito nam je važno da ljudi imaju balans između privatnog i poslovnog života. Imamo dve nedelje plaćenog odsustva za muškog roditelja pri rođenju deteta, zatim slobodan dan za polazak deteta u školu, mogućnosti da se pet dana radi od kuće mesečno i mnogo drugih pogodnosti.

Takođe, postoje vrednosti gde mi uvezujemo ne samo biznis i interes, nego i naš interes da doprinesemo razvoju društva kroz određena sponzorstva i partnerstva.

  • Kao na primer?

- Jedno od takvih je i sponzorstvo Atletskim savezom Srbije sa kojim smo potpisali ugovor u septembru.  Kao deo tog sponzorstva, ušli smo i u društveno- odgovorni projekat "Brzinom do zvezda", u kome su deca u najranijem periodu stimulisana da uče sportske aktivnosti, odnosno atletiku. Taj projekta sprovodi se na nivou cele Srbije, i obuhvatiće  više od 40.000 dece.

  • Imate i novi konkurs Telenor fondacije "Zamisli sve“

- Da. U toku je otvoreni poziv na konkurs "Zamisli sve“. Poziv važi za sve humanitarne, nevladine i neprofitne organizacije, institucije i fondacije registrovane u Srbiji sa inovativnim rešenjima za prevazilaženje aktuelnih društvenih izazova. Rok za prijavu je 16. april 2020. godine, a osim novčane podrške u iznosu od 1.000 do 15.000 evra, naša kompanija sa pobednicima konkursa gradi partnerski odnos i stavlja na raspolaganje neophodne resurse, kako bi projekti bili uspešno realizovani.

Ideja konkursa #ZamisliSve je podizanje svesti o važnim društvenim temama kao što su razvoj obrazovanja, socijalna inkluzija društveno ugroženih grupa, kultura i umetnost, i zaštita životne sredine.

  • Koliko su važna partnerstva u tome da biznis ostavite po strani zarad zajedinice

- Principijelno smo na stanovištu da dobar biznis i jeste u interesu šire zajednice, ali kao odgovorna kompanija imamo i projekte od šireg društvenog značaja. Osim kroz partnerstva Fondacije, uključeni smo u različite poslovne asocijacije a često i sa delom društva koji nisu striktno poslovni svet.

Partnerstvo nalazimo i sa državom, naravno, i postoji ozbiljno međusobno razumevanje, a to nije lak put jer je često potrebno uvezati sredstva koja nisu jednako dostupna svima.

Na primer, mi koliko možemo utičemo na zaštitu životne sredine jer insistiramo na e- računima i plaćanje elektronskim putem, a imamo i poseban partnerski projekat kroz koji stimulišemo reciklažu. Dodatno radimo intenzivno na tome da naš sistem bude energetski efikasan, kao i da se u budućnosti sve više oslanja na obnovljive izvore energije.

Samo kroz rad Telenor fondacije, kroz više od 200 projekata ostvarili smo saradnju sa više 300 partnera. Uključeni smo i u rad mnogih asocijacija i društava koja se bore za stvari koje mislimo da su važne, kao što su Naled i Inicijativa Digitalna Srbija na primer. Otvoreni smo da delimo naša iskustva i znanja, i kroz odgovorno poslovanje pomognemo u rešavanju važnih društvenih pitanja. 

  • A država? Koliko je važno njeno ohrabrenje

Imamo dobar dijalog sa državom i cenimo podršku koju smo imali do sada. Saradnja vladinog i biznis sektora neophodna je kako bismo mogli da planiramo imali predvidivu investicionu klimu. Nastavljamo da radimo transparentno sa vladom, kao i sa svim ostalim partnerima.

- Postoji još mnogo stvari na kojima treba zajedno da radimo. Konkretno, kada je reč o uvezivanju sa energetikom, postoje projekti koji su tek u začetku a koji bi trebalo da uključe sinergiju različitih industrija.

Jedan od tih primera je koncept smart sitija, znam da Grad Beograd o tome razmišlja intezivno već neko vreme.

Mislim da smo tek na početku, ali da nećemo imati privilegiju da mnogo čekamo zato što prosto u celom svetu se događaju veliki koraci. Dosta posla je pred nama.

KBF, telenor Foto: Tanjug/Zoran Žestić
  • Odakle bi moglo da se počne?

- Prvo mesto gde to vidim je automatizacija procesa u industriji koji, kao što smo na panelu čuli, donosi novu revoluciju. Mi kao operator vidimo tu veliku šansu.

Možemo da omogućimo tehniku i infrastrukturu za više ključnih tačaka. Na primer, ako se radi o razvoju pametnih gradova mogli bismo da se uvežemo sa elektroprivredom, pa sa celom energetikom, zarad veće efikasnosti i brže razmene informacija.

Postoji bezbroj primera na koji način telekomunikaciona infrastruktura može da bude od koristi, na primer, na optimizaciji saobraćaja, parking mesta, merenja kvaliteta vazduha, komunikaciju vozila sa saobraćajnom infrastrukturom ...

  • Čuli smo na forumu i videli primer Kine kako podatke koristi u borbi protiv korona virusa, koji je njihov značaj prema vašem mišljenju?

- To je stalna tema, mislim da sedimo na velikim podacima kao industrija. To mora da se dodatno iskoristi, kako putem saradnje sa različitim kompanijama tako i generalno u pravcu dalje digitalizacije društva. Evo čuli smo i na panelu na Kopaonik biznis forumu, podaci su kiseonik ovog društva.

Samo jedna od sfera je saradnja sa startapima i  čini mi se da je projekat sa 5G-om nova renesansa te saradnje.

  • Gde najbrže vidite primenu?

- Sektori za koje mislim da će biti najšire uključeni, može biti sektor poljoprivrede, koji  ima veliki potencijal. U svakom slučaju, to su prvo industrijski procesi u kojima će se povećati nivo automatizacije.

Imamo podatke, znanje, tehnologiju i infrastrukturu sa kojima možemo da radimo na mnogobrojnim projektima, međutim, mogućnosti koje donosi 5G tehnologija još uvek ne možemo u celosti da sagledamo.

  • Dakle, potpuno ste spremni?

- Spremni smo, ali moram da kažem da postoje određeni preduslovi za komercijalno uvođenje 5G-a koje ne očekujemo da će se ostvariti pre 2021

Smatram da ne treba da žurimo, jer iako smo tehnički spremni, trebalo bi da sačekamo da regulatorni okvir bude u potpunosti formiran, i da sve zaživi na globalnom nivou da bismo bili efikasni do kraja. Takođe, potrebna je i šira dostupnost  uređaja koji podržavaju 5G,  kao i  određena zrelost tržišta, tj. spremnost korisnika i industrija da se transformišu.

Telenor se trudi da bude lider u inovacijama, ali takođe tražimo načine da i naša ulaganja kao operatora budu održiva.

  • U Telenoru ste od maja 2019, za nepunih godinu dana, koje promene ste uneli, na šta ste posebno obratili pažnju?

- Prezadovoljan sam kompanijom, video sam da se radi o izvanrednom društveno-odgovornom timu. Čast mi je da budem deo te zajednice. Primenio sam petnaestogodišnje iskustvo u advokaturi i rad na najsloženijim projektima na tržištu i drago mi je što sam u prilici da donosim vrednosti iz tog multindustrijskog ugla, koje je neophodno za telekomunikacionu industriju.

(V. B.)

Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>