• 2

Vreme čitanja: oko 2 min.

Kada Sporazum o slobodnoj trgovini stupa na snagu? Obuhvaćeno 10.412 srpskih proizvoda

Vreme čitanja: oko 2 min.

Ministar Momirović ističe da se na sporazumu radilo šest meseci i da je na samoj pripremi bilo šest radnih grupa i 93 člana

  • 2
Aleksandar Vučić u Kini, Kina Foto: Tanjug

Ministar unutrašnje i spoljne trgovine Tomislav Momirović rekao je da se u rekordnom roku pristupa implementaciji Sporazuma o slobodnoj trgovini između Srbije i Kine, čime se stvaraju uslovi da sporazum stupi na pravnu snagu što pre.

Nakon što se pomenuti sporazum potvrdi u parlamentu, pristupa se razmeni nota, objasnio je ministar u intervjuu za Blic.

- Postupak ratifikacije ćemo završiti za manje od sedam dana. Stičemo uslov da razmenimo note sa Kinom, pošto oni treba da završe svoju proceduru. Od razmena nota u roku od 90 dana sporazum stupa na pravnu snagu - rekao je Momirović.

Ministar ističe da se na sporazumu radilo šest meseci i da je na samoj pripremi bilo šest radnih grupa i 93 člana.

- Ekskluzivno da vam otkrijem, imali smo konsultantne iz KPMG kompanije, svetske revizorske kompanije koji su nam pomagali na ovom sporazumu jer je on zaista obiman - rekao je Momirović.

Ministar je objasnio da potpisani ugovori i Sporazum sa Kinom znači da će svaki proizvod napravljen u Srbiji moći da se izveze na kinesko tržište najjeftinije u Evropi.

- Pritom naglašavam da će određeni proizvodi zauvek biti zaštićeni, a takvih je 10 odsto u strukturi cele naše privrede, ali preostalih 90 odsto proizvoda, počev od ratifikacije sporazuma, preko razmene nota, pa u narednih 15 godina, biće oslobođeno carine - rekao je Momirović.

Sporazum obuhvata 10.412 srpskih tarifnih pozicija, dodaje Momirović, odnosno proizvoda i 8.930 sa kineske strane.

- Kruške, jabuke, suve šljive, sojino ulje i drugi. U narednim koracima potrebno je da povećamo interesovanje kompanija koje će moći da izvoze po povoljnijim uslovima. Dodatno, ovo će pokrenuti investicioni talas u našoj zemlji u kojoj će mnoge kompanije, pre svega iz Kine ali i iz Evrope doći da ulažu kako bi mogle da prodaju evropske proizvode - rekao je ministar.

Na pitanje kako će EU da reaguje na ovaj sporazum ministar je rekao da misli da će oni biti zadovoljni, jer smo upravo mi napravili mogućnost da naša privreda raste.

- Čvrsto smo opredeljeni da jednog dana pristupimo EU. Bićemo potpuno usklađeni sa svim aspektima njihove politike. Nažalost, mi ne vidimo da će se to desiti sledeće, ni možda naredne četiri godine. U tim okolnostima moramo da se borimo za naše građane i stvorimo što više prilika za razvoj - rekao je ministar.

Momirović je najavio da bi sporazum, što se srpskih procedura tiče, već početkom marta naredne godine trebalo da stupi na snagu, ali da proceduru treba da prođe i Kina.

- Računamo da će od juna konačno stupiti na snagu, a da će prave efekte ljudi početi da osećaju krajem 2024. godine. Ovo je strateški cilj, efekti će se samo širiti kako godine budu prolazile - zaključio je Momirović.

Video: Nenad Radić je svetski prvak u pravljenju varalica za pecanje

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • @ Kiki

    21. oktobar 2023 | 13:20

    Znači njima prodajemo jevtino. A za nas poskupljuje. Već viđeno naši proizvodi su jevtiniji u makedoniji nego kod nas.

  • Vitez Koja

    21. oktobar 2023 | 13:47

    To bi bilo lepo da imamo kapacitete.Trenutni kapaciteti svih zajedno proizvođača u Srbiji da se skupe i da sve što proizvedu plasiraju u Kinu, ne bi zadovoljili potrebe jednog grada u Kini.Ako ćemo da podižemo proizvodnju i plasman svake proizvodnje za minimum 300% za šta je potrebno neviđeno puno investicija, ali i radne snage koje nema, onda bi trebalo da ekonomijom obima cene proizvoda budu puno jeftinije, a to se ni tada neće desiti.To je dobar sporazum, ali uglavnom za Kinu.Ne kažem da nije šansa za nas ali za to je potrebna dugoročna strategija, a ne vidim da je ima. Takođe je Kina budući svetski lider, pa je to i neminovnost pre ili kasnije.Nama je ovde tržište regiona od 15-20 miliona ljudi maksimum kapaciteta, a jedan grad u Kini ima 30 miliona.Jednostavno ne možete zadovoljiti potrebe tog tržišta, jer ne možete da uspostavite konstantnu snabdevenost, a na domaćim tržištu bi imali nestašicu, koju bi pokrili drugi proizvođači(koji ne izvoze u Kinu) i preuzeli ova tržišta.To mogu samo velike korporacije koje imaju proizvodnje svuda po svetu, a mi takve nemamo.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>