U Subotici se pravi baterija koja nas vraća na tehnološku mapu sveta: "Ubrzana trka, sa mnogo kapitala"
Za Telegraf Biznis razgovarali smo sa direktorom kompanije ElevenEs, Nemanjom Mikaćem
Kompanija ElevenEs iz Subotice prva u Evropi u svom razvojnom centru radi na LFP prizmatičnoj bateriji odnosno litijum gvožđe-fosfatnoj bateriji koja bi našu zemlju mogla da stavi na tehnološku mapu sa tehnologijom koja će biti ključna za energetsku tranziciju.
Reč je o podgrupi litijum-jonskih baterija koje imaju specifičnu katodnu hemiju i do sada se isključivo koristila na teritoriji Kine, a od 2019. godine približavaju im se i stručnjaci iz Srbije.
- Vrlo retko se pojavljuje van teritorija Kine, tako da smo prvi u Evropi koji su doneli ovu tehnologiju - započinje razgovor Nemanja Mikać direktor kompanije za Telegraf Biznis.
- Izdvojili smo se iz jedne velike domaće grupacije Al Pack, koja postoji već 30 godina. Kupili smo kompleks mesne industrije 29. novembar 2017. godine, a razvoj baterije smo počeli dve godine kasnije u okviru Al Pack grupe, a 2021. godine smo se izdvojili u novu firmu koja se zove ElevenEs. U odnosu na ostale projekte u Evropi najviše se razlikuje po katodnoj hemiji (LFP), ali ima i druge prednosti poput jednostavne integracije u buduća električna vozila, kamione, autobuse i radne mašine - poručuje Mikać.
Dobitna kombinacija za električne automobile
Na pitanje kako su 2019. godine prepoznali da je potrebno praviti razliku na tržištu, direktor ElevenEs ima spreman odgovor: Shvatili smo da će LFP katodna hemija u kombinaciji sa ćelijom koja se direktno integriše u vozilo biti dobitna kombinacija za električne automobile.
- Bilo je nekoliko faktora, primetili smo da je ova tranzicija u azijskim zemljama počela još 2010. godine, ali je rast potrebe tražnje zabeležen 2019. godine. Ujedno sam primetio da će rast elektromobilnosti i drugih električnih mašina biti veoma značajan u narednih 10 godina i samim tim smo želeli da budemo u korak sa svetom, a nekad i ispred sveta. Samim tim smo tada odlučili da krenemo vrlo ambiciozno i agresivno u ovaj projekat.
Mikać napominje da je veoma teško napraviti taj iskorak zato što su nekonvencionalne tehnologije teške za razumeti nekad i u Americi.
- Evropa je konzervativnija od Amerike, a Srbija još konzervativnija od Evrope po tom pitanju - kaže Mikać i poručuje da je pravljenje nečega što ne postoji u Evropi i Srbiji izazov sa nekoliko strana:
- Sa aspekta shvatanja, tržišta, rizika lokacije, aspekta finansiranja...
Razgovarali sa preko 200 investitora do sada
ElevenEs sarađuje i sa Evropskom alijansom za baterije, a EIT InnoEnergy, koji je osnovao alijansu, je i jedan od prvih njihovih investitora pored matične kompanije. Do sada su razgovore obavili sa 200 različitih investitora.
- Postojali su razni interesi, neki su nastavili dalji proces, a neki su odustajali i to zbog rizika lokacije ili nedovoljnog razumevanja tehnologije. Oni koji nisu odustali biće objavljeni u drugoj polovini godine - pojašnjava Mikać za Telegraf Biznis.
Gde je primena ovih baterija?
Zanimalo nas je i u kom će se smeru razvijati planovi u Subotici, a kako nam poručuje sam direktor, u narednih nekoliko meseci počeće izgradnja mega fabrike.
- Odnosno fabrike od jedan gigavat čas ili ti 1.000 megavat časova nominalnog kapaciteta. To je fabrika koja može da proizvede dovoljno baterija za oko 20.000 električnih automobila. U njoj ćemo praviti prve uzorke baterije za električne automobile, ali i pokrivati potrebe drugih tržišta, pre svega autobusa, kamiona, radnih mašina i baterija za stacionarno skladištenje energije.
Trenutno, u Subotici postoji razvojni centar za proizvodnju baterija, i ujedno je to simulacija velike proizvodnje, odakle se šalju uzorci u Evropu, Ameriku i širom sveta.
Litijum gvožđe fosfatna baterija je nešto jeftinija, traje dva do tri puta duže i održivija je za životnu sredinu zato što nema nikla i kobalta. Ima samo litijum od kritičnih sirovina i ujedno daje veće mogućnosti za integraciju jer je bezbednija, poručuje Mikać
- Samim tim može da se ugradi u veći broj komada (kapacitet) u ograničenoj zapremini prostora u automobilu i tako dobijamo bolje iskorišćenje prostora, odnosno bolji domet automobila. Mana ove baterije je što je gustina energije nešto manja u odnosu na druge što znači da je domet, uglavnom automobila, 5 do 10 posto manji i zbog toga će postojati i druge tehnologije na bazi litijum-jona. Ova naša je definitivno dominantna u aspektima stacionarnog skladištenja energije za vetroparkove i solarne elektrane i sve moguće industrijske mašine, autobuse, kamione i jeftinije automobile - dodaje direktor ElevenEs-a.
Odakle nabavljaju sirovine?
ElevenEs svoje sirovine nabavlja van Srbije.
Kako priča Mikać, kompanija ima preko 30 različitih komponenata koje kupuje, aktivnih 80 proizvođača, a 250 je u analizi.
- Suštinska sirovina je katodna i anodna hemija. U katodnoj hemiji je LFP dominantan, odnosno vezan litijum sa gvožđe fosfatom, dok je na anodnoj strani to grafit.
Mi zapravo kupujemo prerađen litijum karbonat sa gvožđe fosfatom. Ispred nas je firma koja radi hemijsku sintezu tog proizvoda i oni su trenutno u Kini. Industrijalizacija van Kine još uvek nije dostupna, ali se radi na tome, i u narednih pet godina očekujemo značajan proboj u toj oblasti.
Postoji ceo jedan lanac snabdevanja koji dovodi do jedne baterije - poručuje Mikać.
Obezbeđenje sirovina jedno od ključnih faktora
Za kompaniju, obezbeđenje sirovina je jedno od ključnih faktora, a udeo u gotovom proizvodu je između 50 i 70 odsto.
- Da bismo obezbedili taj procenat i imali zaokruženu priču, mi moramo da imamo kompletan lanac snabdevanja u Srbiji i regionu - poručuje Mikać.
Za proizvodnju jedne baterije potrebno je oko dve nedelje, ali je proces kontinualan pa se tako svaki dan izbacuju novi proizvodi.
Da li su litijum-jonske baterije stvar prošlosti?
Na naše pitanje da li su ipak litijum-jonske baterije stvar prošlosti, Mikać ima vrlo spreman odgovor i prilično jasne prognoze.
- Litijum - jonske baterije definitivno nisu stvar prošlosti i činiće od 90-95 odsto svih sistema skladištenja energije u narednih 10 godina. Sve što je obnovljivo biće vezano za neke baterije.
Trenutno litijum-jonski tip ima najbolji odnos cene i onoga što nudi i ne vidim u narednih 10 godina neku tehnologiju koja će značajno promeniti to. Litijum-jonske baterije će imati ključnu ulogu u energetskoj tranziciji celog sveta - poručuje on.
Takođe, smatra ga i ključnim elementom za energetsku tranziciju Srbije.
- Mi ovde pričamo o lancu snabdevanja vrednom 20 posto bruto domaćeg proizvoda, kada bi se uključio kompletan lanac.
Tim koji čini 21 nacionalnost
U prilog tome govori i da u njihovom razvojnom centru rade najbolji mozgovi iz cele Srbije, ali i da tim od 100 ljudi čini i 21 nacionalnost.
- U narednih pet godina imamo plan da radimo na industrijalizaciji teoretskog znanja, kako bismo obučili preko 1.000 ljudi da rade u ovoj oblasti - priča on.
Zanimalo nas je i da li je ovo ubrzana trka, te šta još Srbija pored nedostatka sirovina u matičnoj zemlji, treba - da bi iz iste izašla kao pobednik.
- Ovo je definitivno ubrzana trka sa mnogo kapitala. Moramo da budemo aktuelni, inoviramo, da mnogo svojih sredstava ulažemo u razvoj i brzo gradimo i rizikujemo. Bez rizika nema ni dobitka. Moramo da radimo nešto što je nekonvencionalno za Srbiju, da se bavimo potpuno inovativnim tehnologijama i da postavljamo neki "benchmark" u duhu Evrope i sveta - poručio je Mikać i nadovezao se na to šta im još nedostaje:
- U pitanju je nedostatak kompletnog lanca snabdevanja, a druga prepreka će biti kompletan "majndset" zakonodavstva i našeg obrazovanja. Tačnije, sistema "kako da uđem u ovu industriju". To sve mnogo sporo traje, moramo brzo da imamo izvršne stvari, sprovedene odluke i da ih uz pomoć zakona ubrzamo. Nismo navikli da nešto u Srbiji za 10 godina mora od nule da napravi ceo lanac snabdevanja u kom će raditi preko 20.000 ljudi - zaključuje Mikać.
Ceo intervju možete poslušati na početku teksta.
(Telegraf Biznis)