Mogu li ove zemlje da žive od domaćih turista? Grčka nudi dobre uslove, a naše komšije neodlučne

Hrvatska sprema planove, Grci za sada najodlučniji, a Finska hoće da ukine godišnji odmor

Vrahos (Grčka) / Foto: Shutterstock

U karantinu zasigurno nećemo biti večno, a prema rečima lidera iz gotovo svih evropskih zemalja - granice bi trebalo da budu otvorene do početka letnje sezone. Međutim, kako stvari stoje, stranci će u 2020. manje posećivati Hrvatsku, Grčku, Italiju, a više lokalitete svojih zemalja.

Sve više država svoje građane poziva da ovogodišnje praznike provedu unutar svojih granica, najavljujući čak i finansijske mere kojima bi ih podsticale da letnji odmor provedu nedaleko od svojih kuća, prenosi Novac.hr.

Najkonkretnije predloge za sada imaju Grci, čija privredna komora EBEA promoviše organizovanje "diskontnog letovanja" za čak dva miliona Grka, koji bi uz pomoć posebnih kupona imali pokriven trošak letovanja u trajanju od pet dana u domaćoj destinaciji po svom izboru, u periodu od jula do kraja decembra.

Dodatni detalji ovog plana, vrednog milijardu evra, još uvek su nepoznati (recimo, način i izvor finansiranja), ipak, jasno je da popularne evropske destinacije već neko vreme rade na tome da "izvuku" sezonu. U problemu je i Hrvatska, koja u velikoj meri živi od turizma, a u kojoj sada "pucaju" i nemačke kompanije. I ne samo to, nemački turisti osećaju pritisak vlasti i struke, kroz medije, da ove godine zaobiđu popularna hrvatska mesta i letuju u svojoj zemlji.

Predsednik njihovog Udruženja lekara opšte prakse, Klaus Rajnhard, pre tri dana im je poručio da otkažu sve planove za leto, te da "godišnji odmor na kakav su navikli prebace za 2021. godinu", a iz Finske čak stižu predlozi da se ukine godišnji odmor, jer tamošnji ekonomisti smatraju da će jedino tako uspeti da povrate privrednu aktivnost.

Budući da to čini i ostatak Evrope, sasvim je verovatno da će velika očekivanja od domaćih gostiju imati i hrvatski turistički sektor, koji tek treba da definiše plan i program za motivisanje svojih građana. Kako saznaje Jutarnji list, treći set ekonomskih mera (o kojem se upravo pregovara) trebalo bi, između ostalog, da iznedri model pomoću kojeg bi se domaći gosti usmeravali na letovanje u granicama Hrvatske. To će se, moguće je, realizovati preko CRO kartice.

Ova kartica je, naime, prvenstveno podrazumevala da će letovanje svojim zaposlenima podmirivati poslodavci, kojima će se to obračunavati kao neoporezivi trošak, ali u situaciji pandemije - takav model teško da će da zaživi, jer veliki broj poslodavaca nema dovoljno sredstava da radnicima plaća još i godišnji odmor.

U kampanju usmerenu prema domaćim gostima uključiće se i Hrvatska turistička zajednica, iz koje su poručili da u ovom trenutku i dalje smatraju da je važno održati vidljivost na hrvatskim najjačim emitivnim tržištima, uglavnom kroz društvene mreže, dok će aktivnosti prema domaćem tržištu usmeriti "kad se za to steknu uslovi".

Kako će te kampanje izgledati i koliko će novca u njih biti uloženo, još je nepoznanica, ali će osim prema lokalcima, biti usmerene i na goste iz okruženja, tačnije iz zemalja koje su lako povezane putnim pravcima.

Prema podacima, brojke Državnog zavoda za statistiku pokazale su da je 2018. na višednevnom putovanju bilo 1,69 miliona Hrvata, od kojih je 55 odsto, dakle 929 hiljada, putovalo unutar Hrvatske.

Tom prilikom su ostvarili 16,2 miliona noćenja, pa će 2020. biti najbolji test koliko se domaći turizam može osloniti na domaće goste.

Video: Najava pomoći ugostiteljima i hotelijerima uliva optimizam

(Telegraf Biznis)