INTERVJU: Predrag Mihajlović, predsednik IO OTP banke Srbija i predsednik UO Udruženja banaka Srbije

Broj jedan kreditor na srpskom tržištu

Foto: Nebojša Babić

OTP Grupa u Srbiji posluje kroz OTP banku i Vojvođansku banku koje se nalaze u procesu integracije i čije spajanje očekujemo naredne godine. Reč je o sigurno najkompleksnijem projektu koji je do sada viđen na našem finansijskom tržištu.

Ukupni neto krediti OTP grupe u Srbiji su dostigli nivo od 3,2 milijarde evra i time držimo učešće od čak 16 odsto i prvu poziciju na tržištu sa rastom kredita na godišnjem nivou od preko osam odsto.

U Srbiji je OTP Grupa zabeležila rekordne rezultate prošle godine i to u godini jedne okončane i druge započete integracije. Pokazali smo da smo sposobni da ostvarimo sjajne rezultate i povećamo tržišno učešće. Ostvaren je rast neto profita od 17 odsto u odnosu na prethodnu godinu sa 89,2 miliona evra, čime smo zauzeli jako drugo mesto na bankarskom tržištu. Operativni prihodi su u odnosu na prethodnu godinu porasli za 15 odsto i dostigli nivo od 263,4 miliona evra, što je uz racionalnu kontrolu i smanjenje troškova od 6 odsto do danas doprinelo značajnom rastu neto rezultata. Ako posmatramo našu ukupnu aktivu koja je dostigla nivo od 4,7 milijardi evra, videćemo da sa tržišnim učešćem od 13 odsto mi zauzimamo visoko drugo mesto u Srbiji.

Ukupni neto krediti OTP grupe su dostigli nivo od 3,2 milijarde evra i time držimo učešće od čak 16 odsto i prvu poziciju na tržištu sa rastom kredita na godišnjem nivou od preko osam odsto. Generator našeg rasta su najpre gotovinski i stambeni krediti gde smo dostigli tržišno učešće od 19,2 i 21.7 odsto – ističe u intervjuu za „Politiku autorki Jasni Petrović Stojanović, Predrag Mihajlović, predsednik Izvršnog odbora OTP banke Srbija i predsednik Upravnog odbora Udruženja banaka Srbije. Mihajlović je i izvršni sponzor projekta integracije OTP banke Srbija i Vojvođanske banke.

  • Šta će doneti spajanje dve banke?

OTP Grupa u Srbiji posluje kroz OTP banku i Vojvođansku banku koje se nalaze u procesu integracije i čije spajanje očekujemo naredne godine. Reč je o sigurno najkompleksnijem projektu koji je viđen do sada na našem finansijskom tržištu sa ciljem formiranja vodeće banke u Srbiji. Odgovornost je velika i puna izazova, ali ponosan sam na 3.200 kolega koji vredno obavljaju svoje svakodnevne bankarske poslove u dve banke, dok su istovremeno posvećeni projektu spajanja. Takođe, smatram da imamo najjaču menadžersku strukturu koja može uspešno da obavi zadatak integracije zadržavajući streteški fokus na dalje unapređenje korisničkog iskustva, inovacija i digitalizacije. Rezultati ukazuju da je naša matična grupa napravila pravi potez akvizicijama u Srbiji poslednjih godina.

  • Šta su za vas bili najveći poslovni izazovi preuzimanjem dve banke?

Zatečena situacija u dve banke se razlikovala. U Vojvođanskoj banci je postojao veliki neiskorišćeni potencijal i odlična baza, bilo je neophodno da se aktivnosti usmere u unapređenje procesa i prodaje kako bismo podigli rezultate. S druge strane, bivša Sosijete Ženeral banka je već izgradila uređen sistem koji je bio vrlo optimizovan, produktivan i orijentisan na korisničko iskustvo, pa je najveći izazov bio ne pasti u rezultatima i tražiti priliku za dalji rast. Brojni parametri u različitim segmentima pokazuju da smo i u tome uspeli, ove godine beležimo rekordni rast depozita i prodaje kredita, a da pri tome ostvarujemo dodatne uštede na troškovima.

  • U koliko zemalja ste prisutni i koliko imate klijenata?

OTP Grupa je sa svojim subsidijarima prisutna u 12 zemalja uključujući Srbiju, sa preko 20 miliona klijenata i više od 36 hiljada zaposlenih. Pored naše integracije dve banke u Srbiji, trenutno je takav proces i u Crnoj Gori, dok je nedavno okončan u Bugarskoj. U prethodnoj godini, bankarska grupa je ostvarila rekordno visok konsolidovani profit od 1,2 milijardi evra, što je rast od 30 odsto u odnosu na 2018. godinu.

  • Kako je banka reagovala u vreme pandemije virusa korona?

Pandemija je postavila pred nas različite izazove koji menjaju naše poslovanje. Brzina i agilnost su postali ključni, a pokazalo se da je odabrani put digitalizacije bio prava odluka.

Finansijski sektor je bio podrška privredi i građanima uz pomoć programa Vlade Srbije. Banke koje posluju u okviru OTP Grupe u Srbiji su do sada iz garantne šeme pustile ukupno 11,1 milijardi dinara odobrenog iznosa. Zahvaljujući dobrom odnosu sa klijentima, i partnerskom pristupu koji primenjujemo u komunikaciji sa njima, naši klijenti su koristili za 84 odsto više digitalne kanale u odnosu na prvi kvartal ove godine. Obe banke su odgovorile na preko 42.500 mejlova koji se odnose na moratorijum, a u kontakt centru su primile više od 200 odsto poziva nego inače, dok su ekspoziture radile u kapacitetu od oko 80 odsto. Klijenati su brzo shvatili da su naše usluge onlajn bankarstva jednostavne, praktične i sigurne.

Foto: Nebojša Babić
  • Konkretno, kakve su bile preporuke tokom i nakon vanrednog stanja?

Kako bi zaštitile klijente i zaposlene, banke svoje klijente upućuju na beskontaktne i digitalne servise, koji su im dostupni 24 časa, sedam dana u nedelji i koje mogu koristiti iz svojih domova. Za sve hitne zahteve, ekspoziture banaka su na raspolaganju, izuzev perioda kada je na snazi bilo vanredno stanje i kada su ekspoziture radile po skraćenom radnom vremenu. Dodatna beneficija je to što klijenti obe banke imaju na raspolaganju više od 300 bankomata, za podizanje sredstava bez naknada.

Takođe, klijentima preko starosne dobi od 65 godina, omogućile su opciju da telefonskim putem podnesu zahtev za izdavanje debitne kartice koja će biti dostavljena na kućnu adresu klijenta. Produžen je rok važenja svih platnih kartica koje ističu u aprilu kako bi klijenti mogli nesmetano da nastave da koriste svoju karticu. Ukinute su fiksne i druge naknade vezane za korišćenje POS terminala čime je omogućeno da trgovci zadrže najveći broj POS terminala na prodajnim mestima i tako obezbede svojim kupcima bezgotovinska plaćanja platnim karticama.

  • Koji je vaš prioritet kao predsednika UO Udruženja banaka u narednom periodu u smislu saradnje bankarskog sektora i privrede?

Prioritet je da održimo kreditnu aktivnost u skladu sa potrebama klijenata kao i da podržimo kompanije koje će usled ove situacije možda ući u problem nelikvidnosti i da budemo tu za njih. Novonastale okolnosti predstavljaju izazov za sve nas, a mi ćemo nastaviti da reagujemo brzo i agilno i da budemo podrška privredi i građanima. Put rasta u narednom periodu zavisiće od ekonomske aktivnosti u narednim mesecima, koliko će brz biti oporavak, hoće li doći do drugog talasa virusa i sekundarnih negativnih uticaja koji mogu uticati na ekonomiju.

  • Kome je namenjen projekat Generator?

Prepoznati smo kao pionir u inovacijama i digitalizaciji. To smo uspeli da prenesemo i na domaće preduzetništvo kroz projekat Generator, a posebno bih naglasio da je ovogodišnji, četvrti Generator Game Changer namenjen upravo onima koji imaju novu ideju ili gotovo rešenje a žele da inoviraju, kako bi pomogli malim i srednjim biznisima da nastave dalje nakon posledica prouzrokovanih pandemijom. Dva najbolja projekta po izboru žirija, OTP banka nagradiće sa po milion dinara, uz vredne nagrade koje će dodeliti Vojvođanska banka, ICT Hub i drugi partneri.

  • Rekli ste da ste okrenuti inovacijama, koje ste novine uveli?

Tokom prethodne godine uveli smo brojna unapređenja procesa i funkcionalnosti. U našoj onlajn ekspozituri, zahvaljujući sistemu dvofaktorske autentifikacije, klijenti mogu realizovati keš kredit, dozvoljeni minus, kupiti osiguranje jednostavnom potvrdom uz pomoć mobilnog telefona bez dolaska u ekspozituru. Slanje novca između prijatelja i članova porodice pojednostavljeno je opcijom P2P za slanje novca u okviru mobilne aplikacije, a od ove godine omogućeno je i plaćanje IPS QR kodom. Za korisnike android telefona omogućena je opcija mCard – plaćanje mobilnim telefonom, a uskoro uvodimo i Apple Pay.

  • Kako je izgledao rad zaposlenih tokom vanrednog stanja, da li imaju na raspolaganju programe usavršavanja ili neke posebne obuke?

Nakon što je proglašena pandemija, za samo dve i po nedelje 95 odsto zaposlenih iz upravnih zgrada i 52 procenata kolega iz mreže je prešlo na svakodnevni rad iz svojih domova.

Nastavljeno je sa online treninzima i usavršavanjem, ali su organizovana i onlajn predavanjea sa stručnim savetima za održavanje metalnog zdravlja tokom izolacije. Na dnevnom nivou, zaposleni obe banke su kroz interni magazin bili informisani o nekim vedrim temama i korisnim savetima kako bi se makar na kratko izmeštali iz situacije koja nas je sve zadesila.

  • Da li je tokom pandemije kovida 19 bilo humanitarnih akcija?

Potpuno svesni odgovornosti koje imamo za svoje klijente, zaposlene i partnere širom regiona, OTP grupa je dala značajan doprinos ublažavanju poteškoća izazvanih pandemijom virusa korona. Do danas, OTP Grupa je donirala oko 5,7 miliona evra ukupno u svim zemljama gde posluje, pri čemu smo se u Srbiji među prvima odazvali pozivu UNICEF-a za kupovinu respiratora. Donirano je i dostavno vozilo Institutu Torlak kako bi se ubrzalo testiranje. Na lokalnom nivou značajna novčana pomoć je upućena ugroženim zdravstvenim institucijama.

Okrenuti smo i podršci olimpijskim vrednostima: Vojvođanska banka kao zvanična banka Olimpijskog tima Srbije protekle dve decenije je podržavala naše najbolje sportiste i omogućavala bolje uslove za pripreme i nastupe na takmičenjima i sa tom praksom ćemo nastaviti.

Suočeni sa situacijom koju niko nije mogao ni da zamisli ni da predvidi, svakodnevno pokazujemo da samo solidarnošću možemo lakše prebroditi novonastale okolnosti i da naučene lekcije ne zaboravimo ni kada kriza bude iza nas.

(Telegraf.rs)