Da li će kriza u Crvenom moru uticati na cene hrane? Brodovi se usidravaju, drugi menjaju rute
Ovo je usledilo kao odgovor na pomorske napade jemenskih Huta orijentisanih prema Iranu
Veliki broj kontejnerskih brodova usidreno je u Crvenom moru, a drugi su isključili svoj sistem praćenja, dok trgovci prilagođavaju rute i cene kao odgovor na pomorske napade jemenskih Huta orijentisanih prema Iranu na glavnoj svetskoj trgovinskoj ruti Istok-Zapad.
Napadi, koji se dešavaju poslednjih dana, na brodove na glavnoj brodskoj ruti Crvenog mora izazvali su još jedan nalet poremećaja u međunarodnoj trgovini, navodeći međunarodne snage predvođene SAD da patroliraju vodama u blizini Jemena.
Crveno more je povezano sa Mediteranom Sueckim kanalom, koji stvara najkraći brodski put između Evrope i Azije. Oko 12% svetskog pomorskog saobraćaja prolazi kroz kanal.
Glavni špediteri, uključujući MSC i Maersk, glavnog naftaša BP i grupu tankera za naftu Frontline, rekli su da će izbegavati rutu Crvenog mora.
Najmanje 11 kontejnerskih brodova koji su prošli kroz Suecki kanal i približavali se Jemenu, prevozeći robu široke potrošnje i žitarice za zemlje uključujući Singapur, Maleziju i Ujedinjene Arapske Emirate, sada je usidreno u Crvenom moru između Sudana i Saudijske Arabije, pokazali su podaci LSEG-a.
Neki brodovi pokušavaju da prikriju svoje pozicije pingovanjem na drugim lokacijama, kao mera predostrožnosti prilikom ulaska na obalu Jemena, rekao je Joanis Papadimitriju, viši analitičar tereta u Vorteki.
Pobunjenici Huti, koje podržava Iran, trenutno gađaju brodove koji putuju kroz moreuz Bab al-Mandab – poznat i kao Kapija suza – a koji je širok 32 km, i poznat po tome što je opasan za plovidbu. Pobunjenici su izjavili da podržavaju Hamas i rekli su da gađaju brodove koji putuju ka Izraelu, koristeći dronove i rakete protiv plovila u stranom vlasništvu.
Rojters dodaje da su Huti napali dva komercijalna broda u južnom delu Crvenog mora juče.
Izvori iz industrije kažu da će uticaj na globalnu trgovinu zavisiti od toga koliko dugo kriza potraje, ali bi premije osiguranja i duži putevi bili neposredni teret.
Malo je verovatno da će poremećaj energetskih tokova u Crvenom moru imati velike efekte na cene sirovog i tečnog prirodnog gasa (LNG), rekao je u ponedeljak Goldman Sachs, pošto se brodovi mogu preusmeriti.
- Procenjujemo da bi hipotetičko produženo preusmeravanje svih 7 miliona barela dnevno bruto tokova nafte (severno i južno) podiglo spot cene sirove nafte u odnosu na dugoročne cene za 3-4 dolara po barelu - saopštila je investiciona banka.
(Telegraf Biznis)