Pitanje je vremena kada će na tržište Srbije ući igrači poput Bolta, Ubera ili čak Amazona
Kod platformi koje prodaju proizvode koje je fizički potrebno videti ili osetiti pre nego što se kupac odluči na kupovinu, potrebno je razmišljati kroz marketing ali i inovacije kako bi se proizvodi što više približili kupcu
Tokom prošle godine svi smo osetili skok kada je u pitanju elektronska trgovina. Ako ne kroz zvanične informacije, onda makar kada smo pokušali da poručimo namirnice I shvatili da se onlajn u jednom trenutku vodila prava mala bitka za slotove isporuke na popularnim šopovima.
Sada, već par meseci u novoj godini, možemo videti i podatke međunarodne platforme za analizu podataka, Statista.com koji govore da je u Srbiji došlo do značajnog porasta elektronske trgovine, preko 20%, što je procentualno najveći rast elektronske trgovine u periodu od 5 godina. Kategorije koje su najviše rasle su, sasvim očekivano, kupovina prehrambenih proizvoda i proizvoda za ličnu negu skoro 26%, kupovina odeće/obuće 20.4%, kupovina raznih uređaja za kuću i nameštaja 19.4% i kupovina elektronskih uređaja 17.6%.
Mnoge trgovine su tako po prvi put zaista iskusile kako je to kada njihov onlajn generiše jedan značajniji deo prometa. Za razliku od klasične trgovine, gde se zarada deli na nekoliko učesnika u trgovini, kod ecommerce-a je najveći deo zarade ostane webshopu, što je mnogima omogućilo veći profit. Dodatno, korišćenjem naprednih marketinških alata, vlasnik webshopa u potpunosti može upoznati svog potrošača i predvideti njegove potrebe što mu omogućava stratešku poziciju u pregovaraju oko cene i mogućnost za veći profit.
Prednosti razvoja onlajn prodaje ne staju tu, sa troškovne strane, gube se troškovi zakupa objekata koji u retail biznisu mogu biti izuzetno visoki i gube se troškovi ljudstva. Ukoliko se webshop kvalitetno optimizuje može doći i do značajnih ušteda u troškovima logistike, administracije i drugim troškovima. Korišćenjem već postojećih webshop platformi, može doći i do značajnog smanjivanja inicijalnih troškova ulaganja u razvoj webshopa i dosta bržeg pozicioniranja webshopa na tržištu.
Pandemija je samo dodatno ubrzala globalni trend razvoja ecommerce-a, koji neminovno osvaja sva tržišta u regionu. Trenutne prognoze rasta za ovu godinu u Srbiji prema Statisti iznose oko 10%, ali će sigurno biti veće, zbog nadolazećih platformi koje će sigurno dosta investirati u marketing kako bi došle do svojih e-potrošača a samim tim pridobili neke druge tradicionalne potrošače koji se još nisu odlučili da kupuju preko interneta.
Prostora ima dosta. Srbija je tržište koje tek treba da doživi ekspanziju elektronske trgovine. Ukoliko pogledate tržište Rumunije, gde etrgovina doživljava neverovatan rast, primetićete da smo mi još uvek na početku i da vreme elektronske trgovine tek dolazi. Elektronska trgovina podrazumeva ceo jedan eko-sistem koji će se razvijati u svim svojim delovima ne samo kroz online prodaju proizvoda, nego usluga, finansijskih servisa, logističkih servisa i ostalo.
Pitanje je vremena kada će na tržište Srbije ući igrači poput Bolta, Ubera ili čak Amazona. Veliki igrači igraju na veliko i njima je svaki korisnik dobitak. Ovo ne treba da obeshrabri male kompanije koje i te kako mogu da dođu do svojih kupaca putem elektronske trgovine. Udruživanje malih proizvođača koji su prepoznati u domenu tradicionalnih proizvoda i kreiranje platforme koja bi imala za cilj da njihove proizvode dopremi do bilo kog kupca u Srbiji može samo da doprinese jačanju njihovog poslovnog rezultata.
Trenutno na tržištu Srbije raste potražnja za kadrovima koji imaju iskustvo u e trgovini, kojih je nažalost veoma malo i koji brzo menjaju svoje pozicije ili kompanije koje ih angžuju.
Najtraženija zanimanja su Performance marketing experti, Webshop experti, Ecommerce manageri ili stratezi, SEO experti, UX/UI experti itd. Zbog nedostatka ljudi na tržištu, marketinški posao preuzimaju agencije koje optimizacijom svojih resursa mogu da pomognu webshopovima da ubrzano rastu i isprate trendove. Agencije su i te koje preuzimaju odgovornost i gde je vrlo lako i transparentno pratiti njihove rezultate. Dobri biznis modeli su kombinacija ecommerce eksperta koji radi kod klijenta koji oustourceuje digital i ecommerce agenciju za marketing, logističku kompaniju za logistiku, knjigovodstvenu agenciju za administraciju itd.
Ključno je da platforma svakodnevno dobro osluškuje svoje potrošače, da prepozna potrebe potrošača i da bude ako ne prva onda najbolja u tome što želi da ponudi svojim potrošačima. Proces je jasan, kada se definiše potreba potrošača kroz istraživanje dolazi se do same ideje ili se kroz istraživanje potvrđuje ideja o kojoj se razmišlja. Nakon toga priprema se plan razvoja sa vrlo jasnim tačkama sa svaku od ključnih stavki (dizajn, razvoj, implementacija celokupnog sistema, testiranje i lansiranje). Lansiranje platforme je tek početak ulaska u svet ecommerce-a, gde dalje idu marketinška ulaganja, kampanje, analitika ponašanja potrošača sve to upakovano u test faze i cikluse koji se konstantno menjaju kako bi se što bolje i efikasnije došlo do kupca.
Kod platformi koje prodaju proizvode koje je fizički potrebno videti ili osetiti pre nego što se kupac odluči na kupovinu, potrebno je razmišljati kroz marketing ali i inovacije kako bi se proizvodi što više približili kupcu. Nikako ne treba razmišljati o preprekama, jer primera radi industrija odeće/obuće beleži neverovatan rast a kupac nije ni ušao u kabinu da proba te proizvode.
Vodeći parfemski lanci beleže veliki porast prodaje putem e trgovine a kupac nije ni osetio parfem, proizvođači ukusne hrane nisu ni stavili svoje proizvode na degustaciju a sve količine su im već rasprodate…ne reba odustajati, nego razmišljati o rešenju.
(Autor: Milivoj Đorđić, direktor, Smartpoint Adria doo)