Kako je najbolje predstaviti kompaniju ili ideju pred investitorima? Ovo su konkretni saveti
... Neko bi vam rekao: Srećno sa investitorima! Ali uz vaš trud, timski rad i dobru pripremu, sreća nema ništa sa tim
Predstavljanje kompanije pred investitorima je vrlo zahtevan poduhvat jer u kratkom vremenu treba ostaviti dobar utisak, treba privući pažnju investitora, ali ne treba preterati u obećanjima jer ih to može odvratiti od želje da se bliže upoznaju sa vašim timom i vašim proizvodom. Prezentacija treba da bude kratka, ali da pošalje ključne poruke koje će investitora zainteresovati da uloži svoja sredstva u vaš tim.
Zbog toga je važno da jasno istaknete vašu viziju i problem koji pokušavate da rešite. Opišite vaš proizvod i akcenat stavite na prednosti vašeg proizvoda i koristi koje će kupci imati, dok je karakteristike potrebno samo pomenuti.
Neophodno je pokazati da ste upoznati ako trenutno postoje određena slična rešenja, šta su njihove prednosti i nedostaci, a šta će biti vaša konkurentna prednost. Potrebno je da znate da li je takav ili sličan proizvod već patentiran, odnosno da ne kršite nečija intelektualna prava svojine.
Opišite vašu ciljnu grupu da investitorima bude jasno da ona postoji, da je dovoljno velika i da poseduje dovoljna finansijska sredstva. Skrenite još jednom pažnju zašto će kupci želeti da kupe baš vaš proizvod i pored konkurencije koja postoji.
Ne tvrdite da konkurencija ne postoji niti da je neće biti! Ako ste samo vi svesni potrebe za novim proizvodom, i niko od postojeće ili buduće konkurencije, možda tržište neće prepoznati važnost vašeg proizvoda i nećete moći da ga prodate! Pokažite da poznajete tržište na koje se spremate da uđete, šta je lokalni, regionalni i globalni potencijal tržišta. Šta je vaš plan za prvu godinu poslovanja, a koje tržišno učešće želite da postignete u srednjem i dugom roku. Jasno naznačite kada ste spremni da sa lokalnog tržišta izađete na regionalno, a kada ste spremni da „osvojite ceo svet“!
Predstavite vaš tim i istoriju zajedničkog rada. Objasnite ko je zadužen za razvoj proizvoda, ko za marketing i komunikaciju sa tržištem, ko će se baviti prodajom a ko finansijama i odnosima sa investitorima. Iako vaš tim može imati manje članova, skrenite pažnju da će sve ove funkcije biti pokrivene od nekog od članova tima, ili ćete za neka pitanja imati eksterne savetnike i mentore.
Napravite jednostavne i lako razumljive finansijske projekcije! U njima mora da se jasno vidi vaš poslovni model i način kako ćete ostvarivati prihode – da li samo kroz inicijalnu prodaju, da li samo kroz održavanje i podršku u korišćenju proizvoda, ili je vaš poslovni model mix prethodno pomenutih. Navedite koju količinu proizvoda planirate da prodate u narednim godinama, koja je cena po kojoj želite da ga plasirate i gde se cenovno nalazite u odnosu na konkurenciju.
Osvrnite se na troškove koje ste planirali i ostavite utisak da ste ovom pitanju posvetili dužnu pažnju – kada krenete u poslovni poduhvat, troškovi će sigurno nastati dok je tajming i iznos prihoda često vrlo neizvestan.
Pokažite investitorima da imate jasnu „exit“ strategiju. Retki su primeri da neko obeća da će se određenom projektu posvetiti do kraja života. Investitori žele da vide mogućnost da će do svojih uloženih sredstava moći da dođu bar u srednjem ili dugom roku, odnosno između 5 i 10 godina.
Budite jasni šta je naredni korak u uspostavljanju saradnje. Da li je investiranje već sada moguće? Da li je potrebno napraviti još neki sastanak da bi se pojasnio sam proizvod i potencijal vaše kompanije? Da li proizvod već postoji i moguće je testirati ga?
Posebno važno jeste da puno puta ponovite vašu prezentaciju. Merite vreme i probajte da budete uvek u okviru 3 ili 5 minuta koliko je obično trajanje prezentacije. Bolje je da ostane nekoliko sekundi do kraja, nego da vas prekinu u pola rečenice.
Na kraju, neko bi vam rekao: Srećno sa investitorima! Ali uz vaš trud, timski rad i dobru pripremu, sreća nema ništa sa tim.
(Autor: Vladimir Pavlović, savetnik i mentor brojnih tradicionalnih i inovativnih kompanija u Srbiji i regionu koje žele da obezbede finansiranje rasta svoje kompanije putem dodatnog kapitala. Vladimir je i aktivan investitor koji podržava inovativne kompanije kroz crowdlending kampanje u Srbiji, a investirao je svoja sredstva (i svoje vreme) i u nekoliko start-up ideja u Srbiji)
Prijavite se na: https://edu.webiz.me/collections?category=usaid-kursevi