Zašto influenseri u Srbiji ne stave "promo" na proizvode koje reklamiraju: Da li tako krše zakon?
Društvene mreže razvile su se do te mere da su mnogima postale ozbiljan i unosan posao
Pitali ste me koliko puta nedeljno koristim ovu sjajnu masku za kosu sa avokadom, pa da vam otkrijem... Da li ste se zaista zapitali koliko prosečan influenser koristi baš određeni preparat?
Tom rečenicom mnogi od njih počinju svoje video snimke, storije, ili postove. Na taj način, ograđuju se od činjenice da su plaćeni da tu masku reklamiraju, iako je verovatno nikada ne koriste.
Tako, našli su idealan prostor da izostave da označe da rade promo, a da njihovi poslodavci odštete državu.
Društvene mreže razvile su se do te mere da su mnogima postale ozbiljan i unosan posao, pa tako danas influenseri na njima razvijaju poslovna carstva, postaju poznate svetske ili lokalne face, a stručnjaci predviđaju da će se taj fenomen nastaviti i u budućnosti, jer ljudi veruju drugim onlajn korisnicima i osećaju bliskost s njima na društvenim medijima.
Reč INFLUENSER u engleskom jeziku označava osobu ili skup osoba, koja ima nekakav uticaj. Dalje, to su osobe koje su u stanju da utiču na poslovne odluke zbog svog “ugleda, položaja ili veza i čije mišljenje i delovanje ima veću težinu, nego mišljenje ili delovanje njihovih kolega ili drugih grupa s kojima bi se mogli uporediti“.
Ipak, za razliku od poznatih osoba, influenseri su često osobe poput svih nas. Nisu slavne zbog uloga u filmovima, zbog sportskog uspeha i slično, već kreiraju određeni sadržaj s kojim se poistovećujemo.
Za razliku od poznatih zvezda, influenseri na društvenim mrežama čine se bližima, dostupnijima i u bliskijem odnosu s korisnicima. Njihove objave je moguće komentarisati, slike je moguće lajkovati, a influenseri često i odgovaraju svojim pratiocima.
Ali, kao što smo naveli, sve ređe označavaju proizvode koje reklamiraju sa "promo". Međutim, našli su rupu u zakonu, pa tako u ovom slučaju nema kršenja zakona, niti obmane potrošača.
- Apsolutno nema kršenja zakona jer koriste manjkavosti zakona. Dok se ne reši saga koja traje a koja se tiče rada influensera u našoj zemlji, to će biti moguće - kaže za naš portal pravni savetnik pri NOPS, Marko Dragić.
Prema njegovim rečima, kako influenseri reklamiraju određeni proizvod, oni za isti dobiju određeni novac.
- Država ne može da primenjuje bilo koji zakon kako bi nešto dokazala u ovom slučaju. Taj novac kompanija koja angažuje influensera, može da isplati na račun, ili na ruke, i država nema uvid, a oštećena je na ime plaćanja poreza. S jedne strane kompanije koje tim putem reklamiraju svoje proizvode taje porez, i štete državi, a takođe i lica koja pristaju na to jer pribavljaju korist reklamirajući i sebe i proizvod - kaže nam Dragić.
On ukazuje da je angažovanje influensera dobra reklama jer publika, naročito mlađa, redovno prati sadržaje i veruje im. Potrošači međutim, teško mogu da primete da je u pitanju plaćena reklama ukoliko ona nije jasno označena.
- Što se samog zakona tiče, kao što sam rekao, kršenja nema, niti ombane. Kompanije koriste manjkavosti da izbegnu plaćanje poreza, a influenseri da uzmu dodatnu zaradu - navodi nam on.
Danas influenserom zovemo svakog pojedinca ili korisnika, koji je eksponiran u digitalnom okruženju - putem zajednice na društvenim mrežama i/ili blogovima - i zbog toga što okupljaju veliki broj korisnika na svojim platformama, kao i dosega, koji njihova poruka može da ostvari (a i popularnost) postaje jako privlačna oglašivačima. Osobe koje imaju veliku zajednicu pratilaca na društvenim mrežama danas dobijaju marketinške ugovore i postaju brend ambasadori.
Da li je to "pravo" zanimanje
I dalje se u javnosti polemiše o tome da li je influenser (uticajna osoba na društvenim mrežama) "pravo zanimanje", a za to vreme svetski brendovi planiraju da ulože čak 15 milijardi dolara u tu vrstu marketinga, do 2022. godine.
To tržište je praktično procvetalo u poslednjih nekoliko godina, iako se neki ljudi tim poslom bave već punu deceniju, pa i više. Posebno primećujemo bum tokom 2020, kada su razni biznisi stali i mnogi su ostali bez posla, a bave se kreativnim stvarima, te su svoj fokus preusmerili upravo na ovaj segment.
Iako deluje jednostavno i naivno, biti influenser je, zapravo, malo komplikovanije. Pre nego odlučite da se bavite tim poslom, imajte na umu nekoliko stvari, a o tome čitajte u našem posebnom tekstu.
Video: Pčela influenserka apelovala na upotrebu pesticida: Proglašene smo najvažnijim bićima na planeti!
(V.B.)
Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Realno
99% influensera nema apsolutno nikakav uticaj na bilo koga pametnog,obrazovanog i uspešnog čoveka koji ima konkretan posao, karijeru i konkretno zanimanje.Da bi na mene neko uticao treba da bude kulturan,harizmatičan,obrazovan,sposoban da u svakom trenutku sagleda sebe i stvarnost.Takvih apsolutno nema među influenserima,blogerima,blogerima i sl. Zato ne koristim društvene mreže u onu svrhu u koju ih na žalost koristi 99% ljudi,a to je objavljivanje gluposti i nebitnih stvari.
Podelite komentar
Chance
Zakonodavci, sta cekate? Nemacka i Britanija npr su uredile ovu oblast, pa prepisite njihove propise. Svakodnevno nas bombarduju sa reklamama kroz navodne iskrene preporuke i to traje godinama, niko da se seti da to regulise, jer ovo nece prestati.
Podelite komentar
ime
Srpski influenser može samo da bude Novak Đoković, koji je jedan od najboljih svetskih sportista i uticao je na dosta nas da zavolimo tenis i da ga pratimo. Ovi ostali nazovi “influenseri” (pošto očigledno ne umeju da nađu bolji naziv za sebe) su kič i šund. Eh evo ustala sam oprala sam zube sad idem u kupovinu - neka mi neko objasni, kakva je to vrsta influensa odnosno uticaja? To je ono što ja čujem od njih svakodnevno.
Podelite komentar