Norveška želi da zaštiti svoje čudesne fjordove: Od 2026. na snagu stupa važna zabrana

B. L.
Vreme čitanja: oko 1 min.

Većina goriva se sagoreva u moru, ali oko 20 odsto – ili skoro 34 miliona litara – sagoreva dok su brodovi u luci

Foto: Shutterstock

Počevši od 2026. godine, samo brodovima za krstarenje na alternativna goriva biće dozvoljeno da posećuju fjordove u Norveškoj. Zakonodavci novom normom žele da zaštite jedinstveno prirodno okruženje i spreče da plovila koja koriste morsko dizel ulje utiču negativno na ekosistem. Takođe, misija je "zaštita" od masovnog turizma.

U septembru 2023, norveški ministar trgovine i industrije najavio je da će turizam biti peta strateška inicijativa u vladinoj "izvoznoj reformi". Inicijativa ima za cilj povećanje izvoza i izgradnju konkurentnije turističke industrije koja je i održivija i profitabilnija.

Norveški brodovlasnici su lansirali potpuno nove brodove za krstarenje - sa nultom emisijom, i u skladu sa najsavremenijim tehnologijama. Enormni paketi baterija, moderna jedra i integrisani solarni paneli omogućavaju plovidbu uzburkanim morem - od norveške obale - uz pomoć čiste energije.

Dakle, da ponovimo, do 2026. brodovima koji emituju gasove sa efektom staklene bašte biće zabranjeno da uplove u norveške spektakularne fjordove svetske baštine, uključujući Geirangerfjord i Nærøifjord.

To otvara velike mogućnosti za održivo krstarenje i nova rešenja, navodi businessnorway.com. Inače, norveški kruzerski saobraćaj je doživeo ogroman rast, značajno doprinoseći stvaranju novih vrednosti u okeanskoj industriji te zemlje, u celini. Ipak, sve to je sa sobom donelo i negativne strane.

Prošla godina je bila još jedna rekordna godina za kruzere u Norveškoj, sa procenjenim brojem od 4,9 miliona putnika. U isto vreme, industrija krstarenja ima veliki uticaj na životnu sredinu. Prema Istraživačkom institutu zapadne Norveške, brodovi za krstarenje u Norveškoj troše oko 170 miliona litara goriva godišnje – što predstavlja skoro 3 procenta ukupne emisije gasova staklene bašte u zemlji.

Većina goriva se sagoreva u moru, ali oko 20 odsto – ili skoro 34 miliona litara – sagoreva dok su brodovi u luci.

(Telegraf Biznis)