Donose nam hranu, rezervišu sobe, čiste hotele: Kako roboti menjaju svet u 8 tačaka

Ne traže platu, niti odmor ili bolovanje, ali to ne znači da su idealno rešenje za firme. Ipak, činjenica je da mašine sve više okupiraju radna mesta

Foto: Shutterstock

Mašine su precizne, brze, napredne, olakšavaju nam svakodnevicu, ali i "kradu" poslove. Barem tako deluje u poslednje vreme, budući da je sve više robota "zaposleno" u nekim sektorima.

Na primer, postoji hotel čije osoblje je sastavljeno isključivo od robota, a ima ih i u maloprodaji, skladištima, restoranima, gde rade kao pica majstori ili konobari, pa čak i na Volstritu - tamo se bave analitikom i akcijama.

Dakle, mašine su ušle u sve "pore" društva, ne traže platu, niti odmor ili bolovanje, ali to ne znači da su idealno rešenje za firme. Poslodavci i dalje insistiraju na ljudskoj interakciji, kao i klijenti. Ipak, to ih ne sprečava da povećaju broj "zaposlenih robota" u svojim timovima.

Veštačka inteligencija i implementacija digitalizacije pokazale su se naročito efikasno u doba pandemije, kada je bliski kontakt s ljudima sveden na minimum, a biznis je morao da se nastavi, koliko je moguće.

U uslužnom sektoru roboti dominiraju, i zato što su se kupci navikli na samo-uslugu. Mašine su tu 24/7, čak i onda kada radna snaga koju čine ljudi - nije u stanju da ispuni te uslove. Uglavnom su zaposleni na uslugama čekiranja u hotelima, što ubrzava sam proces.

"Henn-na Hotel" u Japanu

Ovo je prvi svetski hotel čije osoblje čine isključivo roboti. Oni daju informacije gostima, rade za pultom, skladište i bukiraju rezervacije, vrše prijavu/odjavu gostiju iz hotela, a bazirani su na tehnologiji glasa i facijalnog prepoznavanja.

Japanski hotel / Foto: Tanjug/AP

Poznati lanac ide korak dalje

Hilton ima Konija (Connie) - robota konsijerža. To je, inače, osoba zadužena za ispunjavanje specifičnih zahteva gostiju hotela: recimo, obezbeđivanje ulaznica za događaje, bukiranje letova, rezervisanje stola u popularnim restoranima itd. Veštačku inteligenciju koju ima Koni razvila je kompanija IBM.

Robot zvani Travelmate

Ova mašina je u osnovi "samostalni kofer" koji vas prati prilikom putovanja. Koristi tehnologiju koja sprečava sudaranje, ima mogućnost okretanja za 360 stepeni, i jednostavno vam olakšava kretanje - ne morate više da gurate, vučete ili nosite kofer.

Kome treba asistent?

Aerodromi i hoteli sve više koriste robotske pomoćnike, transformišući celokupnu ugostiteljsku industriju. Ovi asistenti su sposobni da izvršavaju različite zadatke, uključujući sobnu uslugu i pružanje informacija. Ključna prednost je sposobnost robota da gostima ponudi podršku na raznim jezicima.

I turizam se modernizuje

Neki turistički agenti takođe razmatraju upotrebu ovakvih mašina u poslovanju, posebno kao "sredstvo za prekvalifikovanje" - u korist kupaca. Na primer, Amadeus je eksperimentisao sa robotom zvanim 1A-TA, koji se napaja veštačkom inteligencijom.

Umesto da primorava kupce da čekaju tokom zauzetih perioda, robot je u mogućnosti da odmah krene na posao i sazna više o njihovim potrebama i preferencijama, a onda te informacije prosleđuje turističkim agencijama.

Roboti bukiraju i letove

Chatbot je poznata softverska aplikacija koja se naširoko koristi. Dobar primer za čitav proces rezervisanja avio-karata ili hotelske sobe jeste SnatchBot Booking Travel Template. Ovakve aplikacije su vrlo korisne, jer računaju sve moguće troškove, zajedno sa taksama, i klijentima daju precizne informacije.

Obezbeđenje na aerodromu

Sigurnost aerodroma je jedno od najvažnijih područja u kojima je nova tehnologija primenjena i roboti su i ovde u upotrebi. Jedan posebno dobar primer za to su roboti Knightscope, koji se sve više koriste za autonomno otkrivanje skrivenog oružja, pomažući tako da putnici budu bezbedni tokom svojih letova.

Batleri, nosači prtljaga...

Postoji niz dodatnih upotreba robota, posebno u hotelijerstvu. Na primer, kao što pokazuje video ispod, postoje primeri hotelskih robota - batlera i nosača prtljaga, koji koriste razne tehnologije, uključujući otkrivanje sudara, Wi-Fi i veštačku inteligenciju, kako bi se kretali kroz prostor i pružali usluge.

Predmet robotike i upotrebe robota za izvršavanje ljudskih zadataka stvar je nekih rasprava, a postoje i prednosti i nedostaci. U pozitivnom smislu, roboti se ne umaraju, ne dosađuju se, mogu da rade 24 sata dnevno, sedam dana u nedelji i ne zahtevaju platu.

Takođe mogu da obrade mnoge zadatke brže od ljudi. U određenim situacijama, mogu da ih izvode sa većim stepenom tačnosti i doslednosti, a "ljudska greška" se eliminiše. Štaviše, roboti mogu da rade i u opasnom ili neprijateljskom okruženju, i mogu biti programirani da izvršavaju radnje koje ljudi ne bi želeli ili ne bi mogli da učine. Ipak, tu su i mane.

Povećana automatizacija može dovesti do krize u zapošljavanju, dok početni troškovi ulaganja i održavanja povezani sa robotima - mogu biti visoki. Takođe, mašine nisu u stanju da deluju van svojih programiranih parametara, što znači da se ne mogu prilagoditi nepredviđenim situacijama.

Roboti i veštačka inteligencija pojavljuju se kao dragocena rešenja za one koji posluju u ugostiteljstvu, a primene su brojne. Međutim, iako roboti mogu poboljšati automatizaciju i izvoditi zadatke bez zamora, važno je prepoznati i ograničenja, uključujući nemogućnost brzog prilagođavanja okolnostima.

Video: Kako da budete produktivnji na poslu: Robot Buddy zna sve odgovore

(Telegraf Biznis)