Regulisani tehnološki kvar pokazao da ceo svet može stati zbog jednog klika: Da li je novo doba sigurnije?
Madnick takođe ističe da moderne tehnologije donose mnoge prednosti, ali je najvažnije pripremiti se za onih 1% situacija kada stvari pođu po zlu.
Kompanija za sajber bezbednost CrowdStrike, napravila je veliku grešku koja je pokazala kako internet može jednostavno prestati da funkcioniše. Uslovno rečeno, ova situacija je jasno pokazala da jedan pogrešan "klik" može imati fatalnu posledicu po ceo svet.
CrowdStrike, kompanija za koju možda ranije niste čuli, postala je poznata po tome što je jedan bag u rutinskom softverskom ažuriranju izazvao verovatno najveći kompjuterski prekid u istoriji. Iako je CrowdStrike povukao pogrešno ažuriranje, problemi koje je izazvalo nisu jednostavni za rešavanje. Naime, bag koji je izazvao plavi ekran smrti na Windows računarima može se popraviti, ali u mnogim slučajevima zahteva mukotrpan rad ljudske ruke.
Ovaj prekid je izazvao haos u kompjuterskim sistemima širom sveta, prizemljio letove u Evropi i SAD-u, poremetio TV emisije u Velikoj Britaniji i uticao na telekomunikacije u Australiji.
- Američki prevoznici Delta i United Airlines prizemljili su sve svoje letove zbog komunikacionih problema - saopštila je Federalna uprava za avijaciju.
Posledice su bile toliko osetne, pa čak i za one koji nisu imali veze sa pomenutom kompanijeom za sajber bezbednost. Microsoft je procenio da je prekid CrowdStrike-a uticao na oko 8,5 miliona Windows uređaja. Avio-kompanije su otkazale 5,000 letova širom sveta, dok su kašnjenja trajala tokom vikenda i do ponedeljka. Bolnice i vladine usluge su bile usporene, a na nekim mestima 911 komunikacije nisu radile.
Lako je kriviti CrowdStrike za ovu grešku, ili avio-kompanije zbog nedostatka rezervnih protokola, ili Microsoft zbog dominacije na tržištu ličnih računara, ali IT stručnjaci kažu da postoje širi sistemski problemi, prenosi CNN.
Centralizovana priroda sajberbezbednosnih kompanija znači da sada imamo "nekoliko velikih tačaka kvara", rekao je Anil Khurana iz Baratta Centra za globalni biznis na Georgetown univerzitetu. Kompanije treba da imaju "bolji model operativne redundancije i rezervnih sistema."
Stuart Madnick sa MIT Sloan School of Management kaže da bi svet mogao očekivati još masovnih prekida:
-Ovo je bilo prilično loše, ali može biti i gore.
Madnick takođe ističe da moderne tehnologije donose mnoge prednosti, ali je najvažnije pripremiti se za onih 1% situacija kada stvari pođu po zlu.
(Telegraf Binis)