Schneider Electric ima rešenja za održivost i energetsku efikasnost

M. P.
Vreme čitanja: oko 8 min.

Za nas su obrazovanje i razvoj zaposlenih ključni prioriteti, poručuje direktor za region Srbije i Crne Gore

Foto: Schneider Electric arhiva

Da li ste znali da u Srbiji posluje kompanija koja je proglašena za najodrživiju kompaniju na svetu? U pitanju je Schneider Electric, globalni lider u oblasti digitalne transformacije upravljanja koji ima za cilj da stvara uticaj (impact) koji vas tera napred. Upravo, to postižu sa ljudima koji su uz kompaniju od samog osnivanja u našoj zemlji. Jedan od njih je i Miloš Vuskanović, koji je sa Schneider-om skoro dve decenije, a od 1. marta imenovan je i za direktora za region Srbije i Crne Gore.

U razgovoru za Telegraf Biznis pričali smo o planovima kompanije, važnosti održivog poslovanja i odnosu prema zaposlenima, za koje Vuksanović ističe da su upravo njihov najveći kapital.

  • Praktično ste od samih početaka Schneider Electric-a u Srbiji deo ove velike kompanije. Od marta ste imenovani za novog direktora za region Srbije i Crne Gore. Upravo, iz vašeg iskustva najbolje možete da sagledate tržište. Koliko su se izazovi menjali tokom godina i šta će za vas na novoj poziciji biti najveći?

Globalno tržište je poslednjih godina imalo brojne izazove i u skladu sa tim kompanije su morale da prilagođavaju svoja poslovanja. Zahtev za prelazak na održivo poslovanje samo pre nekoliko godina, nije imao istu vrednost i isti značaj kao što je to slučaj danas. U jeku energetske krize i jasnih pokazatelja da se mora tragati za stabilnijim rešenjima, prelazak na održivo poslovanje postaje istinski imperativ. Schneider Electric je na ovom putu već dugi niz godina, ali globalni cilj je da se prelazak na održivo poslovanje ubrza, jer ta transformacija može uticati na blisku budućnost. Već sada znamo da ako sad počnemo da ulažemo u pametan decentralizovan energetski sistem, možemo stvoriti značajnu promenu u sledećih pet godina.  Iako smo izuzetno ponosni što smo priznati lider za održivi razvoj, ove poslednje godine, bile su podsetnik da ništa od ovoga nije dovoljno. Cilj da se do 2030. godine dostigne nulta emisija štetnih gasova je zapravo trka sa vremenom. Prema istraživanju naše kompanije, kao osnovu da ostanemo na pravom putu i ograničimo globalni porast temperature ispod 1,5°C emisija ugljen-dioksida mora da se smanji za 30 do 50% u ovoj deceniji, u odnosu na trenutne nivoe. Bez takvog angažmana, postaje gotovo nemoguće da ograničimo globalni porast temperature ispod 1,5°C.   Jedini realističan put do uspeha je primena proverenih digitalnih tehnologija uz pojačanu elektrifikaciju kao najbržeg načina dekarbonizacije zgrada, transporta i industrije. Ono što ovom pristupu daje prednost u odnosu na druge je to što kupuje vreme za suočavanje sa sektorima kod kojih je ove promene teže uvesti. Sve druge strategije bi preterano opteretile potrošače i ne bi delovale pozitivno u adekvatnom roku. To su neki od izazova sa kojim ćemo se suočavati u narednom periodu.

  • Schneider Electric je nedavno proglašen za najodrživiju kompaniju na svetu. Kako se Srbija uklapa u tu sliku? Šta je ono što radite ovde? Spominje se da Schneider Electric planira da do 2025. godine bude tzv. carbon neutral?

Uprkos važnosti sadašnjeg trenutka u kome je prepoznat značaj održivosti i činjenice da sve veći broj kompanija usvaja ambiciozne ciljeve u cilju borbe sa klimatskim promenama, potreba za ubrzanjem je više nego jasna. Mi u Schneider Electric-u težimo da budemo deo rešenja i da pružimo podršku organizacijama u potrazi za postepenom dekarbonizacijom i ispunjenju strategija koje se tiču klimatskih promena, ubrzavamo proširenje naših konsultantskih usluga na svetskom nivou sa ciljem da odgovorimo na sve veću potrebu za značajnim napretkom u ostvarenju ciljeva, kada je u pitanju tranzicija na polju energije i aktivnosti u borbi protiv klimatskih promena. Mi smo napravili velike promene zajedno sa našom širokom mrežom partnera i upravo ovo iskustvo nam jasno pokazuje da su brojna preduzeća spremna za nove industrije i pozitivne promene, ali im je potreban partner od poverenja koji kombinuje strateško planiranje i određivanje ciljeva u skladu sa proverenim rezultatima u primeni rešenja kako bismo ostvarili brže i vidljivije rezultate. Tome u prilog ide nedavni primer produbljivanja partnerstava na ovim prostorima sa jednom od domaćih kompanija. Rukovodeći se standardima održivosti i efikasnosti u elektroenergetskom sistemu, Schneider Electric je partnerstvo sa SNE Energy, jednim od vodećih srpskih proizvođača srednjenaponskih rasklopnih postrojenja na domaćem tržištu, podigao na viši nivo. Ovaj strateški savez označava licencu za SM AirSet, revolucionarnu tehnologiju rasklopnih postrojenja srednjeg napona bez SF6 koja postavlja novi standard za održivost i efikasnost. Zajedničko partnerstvo nije samo poslovna veza, već dugoročno usmerenje ka zajedničkoj misiji održivosti i inovacijama, a domaća kompanija će kroz naš licencni program, dobiti pristup ekskluzivnim poslovnim uvidima i mogućnostima usavršavanja, što im omogućava da ostanu ažurirani i spremni za izazove budućnosti, za koje sam rekao da nas očekuju.

Foto: Schneider Electric arhiva
  • Koliko je Srbija prilagođena Schneider Electric-ovim rešenjima, gde se ona najbolje vide u našoj zemlji?

Schneider Electric nudi širok spektar rešenja koja omogućavaju našim klijentima da rade efikasnije i troše optimalnu količinu energije. Kao globalni lider u industrijskoj tehnologiji, donosimo u Srbiju našu ekspertizu u elektrifikaciji, automatizaciji i digitalizaciji na tržištima, kao što su industrije, infrastruktura, data centri, zgrade i domovi. Pružamo integrisana industrijska IoT rešenja koja su omogućena od početka do kraja životnog ciklusa sa povezanim proizvodima, upravljanjem(Edge Control), sofverskim aplikacijama i analitikom, kao i uslugama.

Jedno od naših rešenja na koje smo posebno ponosni je ADMS namenjen elektroprivredama. Ovaj softver je razvijen kod nas u Srbiji, ali se nudi širom sveta.

Veoma dobar primer višestrukih rešenja kompanije Schneider Electric je naša nova zgrada u Novom Sadu pod nazivom InGrid. Zgrada ima Leed Platinum sertifikat i ističe se u pogledu svog održivog pristupa, postižući skoro 50% uštede energije u poređenju sa standardnim projektima.

Pored toga, Šnajderove tehnologije pomažu optimizaciji i efikasnosti industrijske proizvodnje, a jedan od primera je saradnja sa lokalnom kompanijom INMOLD.

Donosimo inovacije, obučavamo i licenciramo partnere širom sveta za proizvodnju srednjenaponskih postrojenja SM AirSET. Naš strateški savez sa SNE Energy Srbiji će da donese nove, napredne standarde održivosti sa ekološki prihvatljivom opremom, bez primene štetnog SF6 gasa.

  • Da li Srbija ima dovoljno radne snage i znanja da bi mogla da trči trku "održivosti" koja je  kompanijama širom sveta veoma bitna?

Izuzetno razvijeno obrazovanje, napredak u digitalizaciji i inovacijama, poslovanje po visokim etičkim standardima, održivost svuda – sve su to zajednički interesi Schneider Electric i Srbije. Za nas su obrazovanje i razvoj zaposlenih ključni prioriteti i naš pristup usavršavanju je sveobuhvatan i prilagođen potrebama svakog pojedinca. Naše partnerstvo sa Univerzitetom u Novom Sadu je pravi primer u smislu saradnje koja pokriva mnoge navedene elemente i koje je od ključnog značaja da naši timovi steknu precizno tehničko znanje potrebno za naš ADMS (Advance Distribution Management System) segment poslovanja. Srbija je oduvek cenjena kao zemlja sa kvalitetnim tehničkim profesionalcima i univerzitetima i mi to možemo u potpunosti da potvrdimo i zbog toga možemo samo da pomenemo potrebu stalnog ulaganja u obrazovanje kako bi se održao dobar nivo obrazovane radne snage koja je prednost međunarodnih kompanija u Srbiji.  U Schneider Electric-u možete uskladiti svoju karijeru s ambicijom da ostvarite pozitivan uticaj na svet. Mladim generacijama, koje će postati naši budući zaposleni, izuzetno je bitna naša posvećenost održivosti. Fascinantno je primetiti da su današnji mladi sve više orijentisani prema odgovornim poslodavcima, koji omogućavaju da njihov rad ima stvarnu svrhu.

Foto: Schneider Electric arhiva
  • Na koji način motivišete radnike da zajedno stvarate uticaj (tzv. impact)?

Mi u Schneider-u verujemo da su naši zaposleni naš najveći kapital. Naša posvećenost inkluzivnosti omogućava zaposlenima da se osećaju cenjenima kreirajući kulturu prihvatanja i neprekidnog napredovanja.  Takva kultura ne samo da privlači talentovane ljude, već ih i zadržava, motiviše i podstiče na maksimalnu produktivnost. DNK naše kompanije predstavljaju naša uverenje, vrednosti i stavovi. To se sve održava na pravac u kom idemo kao kompanija. U Schneider Electric-u, naše IMPACT vrednosti – Inkluzija (Inclusion), Stručnost (Mastery), Svrha (Purpose), Akcija (Action), Radoznalost (Curiosity) i Timski rad (Teamwork) – čine suštinu naše kulture i vode nas u svakodnevnim aktivnostima. One nam pomažu da prihvatimo različite perspektive, inoviramo sa svrhom i radimo kao tim, što je ključ našeg uspeha na tržištu, ali i uspeha u privlačenju i zadržavanju vrhunskih talenata.

Zbog toga smo se benefitima posebno posvetili prethodnih godina. Verujemo da je fleksibilnost i individualni pristup ka istima jako bitan i zato smo radili na rešenjima koja to omogućavaju. Dakle, svi zaposleni su u mogućnosti da biraju benefite koji im najviše odgovaraju putem benefit platforme. Takođe, tu su i benefiti koji su fiksni, tj. benefiti za koje verujemo da su neophodni za sve zaposlene – životno osiguranje, privatno zdravstveno osiguranje, Family policy – slobodni dani za rođenje deteta, negu roditelja, posebni benefiti vezani za porodiljsko odusustvo, dodatno školovanje. U kompaniji smo posebno ponosni na niz pogodnosti, resursa i wellbeing podrške, kao načina da pomognemo zaposlenima da najbolje iskoriste svoje vreme — na poslu, kod kuće i svuda između.  Svakom zaposlenom pružamo individualni razvojni plan koji definiše učinak i razvojne ciljeve te svako ima jasnu putanju napredovanja. Koristimo našu OTM (Open Talent Market) platformu, koja koristi veštačku inteligenciju kako bi povezala veštine zaposlenih sa prilikama i projektima širom sveta. Takođe, naša MLL (My Learning Link) platforma omogućava pristup raznim kursevima koji pomažu zaposlenima da unaprede svoje veštine i znanja u različitim oblastima.   Kada govorimo o uslovima za zaposlene mnogi ističu da im okruženje pomaže da budu produktivniji i kreativniji, što potvrđuje da ulaganje u kvalitetno radno okruženje direktno utiče na njihove performanse i zadovoljstvo, a to najbolje oslikava rad u našoj InGrid poslovnoj zgradi u Novom Sadu, kao i u našem sedištu u Beogradu.

Foto: Schneider Electric arhiva
  • Kada jednog dana odete na neku višu poziciju, kako biste voleli da vas pamte?

Hvala Vam na lepim željama. Pošto sam tek počeo sa ovom pozicijom u Srbiji i Crnoj Gori, ne razmišljam trenutno o sledećoj, već sam maksimalno skoncentrisan na svoj IMPACT sada. Interno, svakako želim da ostanem upamćen po pristupačnosti i otvorenosti. Kao neko ko je vodio sa puno energije, sopstvenim primerom. Posebno će mi biti drago ako posle mene ostane da živi kultura zajedništva, lične odgovornosti i pobedničkog duha. Želim da vrednosti na kojima sam odrastao prilagodim novom vremenu i prenesem ih na mlađe kolege koji će nastaviti da dalje razvijaju ovu firmu. Eksterno, želim da partnerska mreža i klijenti osete sve benefite profesionalnog stava i ponašanja ka njima koji su u našem fokusu i da to dovede do većeg utiacaja na unapređenje zajedničkog poslovanja, a time i kvaliteta korišćenja resursa kroz digitalizaciju i elektrifikaciju.

(Telegraf Biznis)