Kupci u Srbiji i dalje čekaju proizvode naručene na Crni petak: Ko je kriv za ovo kašnjenje?
Iz prodavnica i kurirskih službi objašnjavaju da imaju gužve zbog skraćenog radnog vremena
Od Crnog petka prošle su skoro dve pune nedelje, a čitateljka poratala Telegraf Biznis i dalje nije dobila ono što je naručila. I nije jedina. Pojedine kurirske službe sad već ozbiljno kasne sa isporukom naručenih paketa, a neki su na korak do toga da obesmisle svoje postojanje, jer dolazak paketa naručenog u novembru zakazuju za januar.
- Na Crni petak sam naručila dušek koji je bio na popustu i još mi nije stigao. Zovem ih danima, a poslednji put su mi rekli da će mi stići u januaru, jer su u velikoj gužvi - priča čitateljka Telegraf Biznisa.
Njen slučaj nije izolovan. Slično se desilo i jednoj sugrađanki koja je naručila štampač iz jedne prodavnice tehničke opreme.
- Naručila sam ga pre deset dana, a i dalje ga nema. Zovem da se raspitam, žena mi se izvinjava, kaže da izgleda da neće biti ni ove nedelje. Proverava u bazi, čuje se sa kurirskom službom, oni joj kažu da će možda da bude za nedelju dana. Možda. Ubrzo potom su me pozvali i rekli mi da ako mi je hitno mogu da dođem u radnju po štampač - priča ona za Telegraf Biznis i računa koliko bi je u tom slučaju koštala njihova „besplatna dostava“, ako uzme u obzir da bi morala da uzme taksi i do tamo i nazad.
Takođe, druga naša sugrađanka još čeka dečiju garderobu koju je naručila pre deset dana.
- Naručila sam garderobu za dete na Crni petak, a još nije stigla. Kad pokušam da pratim pošiljku, piše da je poslata, ali da je kurir još nije preuzeo. Bojim se da ako se ovo oduži, dete će prerasti kupljene veličine - kaže nam ona.
Na žalbe na rad pojedinih kurirskih službi davno smo navikli - od toga da nam naplate poštarinu više nego što bi trebalo, preko toga da nam kabaste stvari dostavljaju samo do ulaza u zgradu, pa sve do toga da nam za donošenje naručenog naplate i penjanje uz stepenice, sprat po sprat.
Ipak, sada su otišli korak dalje, jer su time što kasne sa isporukom paketa po nekoliko nedelja potpuno obesmislili svoje postojanje, čija je poenta upravo to da bez odlaska u prodavnicu, u razumnom roku dobijemo ono što smo naručili i da uštedimo vreme.
Iz prodavnica i kurirskih službi objašnjavaju da su ovih dana u haosu i da imaju ogromne gužve zbog skraćenog radnog vremena.
Kako oni svakako naručeno isporučuju do 17 sati, čini nam se da skraćanje radnog vremena nema mnogo veze sa njima. Poslalali smo pitanja većini kurirskih službi koje posluju u Srbiji, odgovore smo dobili samo od jedne.
- Skraćeno radno vreme usled novih mera za suzbijanje pandemije jeste smanjilo period u kome kurirske službe mogu preuzimati pakete od pravnih lica, što može za posledicu imati odlaganje dana isporuke. S obzirom na to da možemo govoriti samo u svoje ime, smatramo da smo se dobro prilagodili nastaloj situaciji i da smo preuzimanja dobro organizovali kako bismo smanjili efekat novih uslova rada - kažu u D ekspresu.
Oni su se osvrnuli i na haos oko Crnog petka.
- S obzirom da je u kratkom vremenskom intervalu veliki broj pošiljaka prebačen na kurirske službe, definitivno je postojala mogućnost kašnjenja. Kada se tome doda i da su sami pošiljaoci imali poteškoća da obrade veliki broj porudžbina i pripreme pošiljke za slanje, imamo i odloženo vreme preuzimanja, što odlaže momenat kada će kupac dobiti poručenu robu, a svi znamo da vreme izuzetno sporo teče kada čekamo porudžbinu. Kupac to doživljava kao kašnjenje u isporuci, a ono to suštinski nije - kažu u ovoj službi.
Ne smemo zaboraviti na to da virus nije zaobišao ni zaposlene u kurirskim službama, pa se pored svega bore i za manjim brojem zaposlenih koji su na značajno dužim bolovanjima nego inače.
- Gledajući celu branšu, počev od Crnog petka pa sve do kraja godine ulazimo u vrhunac sezone i mesec u kome su kurirske službe najopterećenije. Ove godne očekujemo da će opterećenje biti izraženije, upravo zbog gore pomenutih mera i ograničenja radnog vremena. Pripremali smo se, nadamo se dobrom zdravlju zaposlenih i trudićemo se da svi naši pošiljaoci i primaoci budu zadovoljni - zaključuju oni.
Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije, kaže za Telegraf Biznis da na kurirske službe imaju mnogo primedbi.
- One najčešće nemaju stalno zaposlene radnike i često nam se žale da im stižu otvoreni paketi, ili da pošiljke uopšte ne budu isporučene. Po Zakonu o poštanskom saobraćaju mi imamo pravo da otvorimo paket ispred poštara i da proverimo da li je sve na mestu i da je to to što smo naručili, ali većina njihto ne dozvoljava - kaže Papović.
On objašnjava da skraćeno vreme prodavica ne bi smelo mnogo da utiče na kurirske službe i da je realnija situacija da se paket negde izgubio, ili da naručenog nema na lageru, pa prodavnica čeka da se dopune zalihe.
- Prave službe daju vam mogućnost da pratite pošiljke i da vidite dokle je stigla vaša - kaže Papović.
Iako i kurirse službe i prodavnice reklamiraju dostavu u roku od nekoliko radnih dana, zakonski rok za isporuku proizvoda je 30 dana, ukoliko ugovorom drugačije nije ugovoreno, tako da je to čekanje na isporuku zakonski opravdano. Jedino je ako je naznačen kraći rok za isporuku.
Koje sve probleme imamo sa Kurirskim službama
Naplaćuju dostavu po spratu
Ukoliko naručite nešto lagano, kurir će vam najverovatnije to dostaviti do vrata stana, ali ukoliko naručite sto, kauč, ili televizor, sve su šanse da će vam kurirska služba naplatiti redovnu poštarinu, obračunatu u odnosu na težinu paketa, plus određen iznos, najčešće 200, 300 dinara, po spratu. Ukoliko živite na 4. spratu, to je dodatnih 1.200 dinara troška.
Napišu veću težinu od stvarne
Cena poštarine obračunava se u odnosu na težinu paketa. Ipak, kupcima neretko kuriri naplate više nego što bi trebalo, što oni shvate tek kada dostavljač ode. Onima koji imaju kućne vage često nije mrsko da provere stvarnu težinu paketa i da je uporede sa napisanom i zanimljivo je da se često ne poklapaju. Ipak, pojedine službe tu ne staju, pa izmere jednu težinu, napišu drugu, a naplate o tarifi za još teži proizvod.
Neće da se popnu do stana
Iako mnogi naručuju stvari preko interneta zato što ne mogu iz ovog, ili onog razloga da se keću, nije retka situacija gde kuriri ne žele da se popnu do stana, pogotovo ako zgrada od nekoliko spretova nema lift.
Pošiljkama fali deo sadržaja
Ljudi koji naručuju prehrambene proizvode od proizvođača koji ih šalju preko kurirskih službi često primete da u paketu nešto fali i da je kutija otvarana. U kurirskim službama upućuju ih da pošalju žalbu na koju retko ko ikada dobije odgovor.
(Telegraf Biznis)