Tri putokaza za avio-kompanije: Ako žele da opstanu na tržištu, moraće da posluju održivije
Globalni igrači već uveliko rade na unapređenju svojih poslovanja u cilju smanjenja štetnih emisija, a među pionirima na tom polju je KLM grupa
Evropske vlade i kompanije su sebi postavile jasne, ali i ambiciozne ciljeve kada je reč o CO2 emisijama. Utvrđeno je da na tom putu ima pomaka, iako trenutna dešavanja - rat i inflacija - donekle "koče" planove EU.
Ipak, paralelno sa vladama, državne i privatne kompanije takođe intenzivno rade na smanjenju štetnog uticaja, pre svega kroz svoje poslovanje.
Poznato je da su industrije u kojima se emituje najviše štetnih čestica vezane za proizvodnju energije, čelika, hrane, papira, ali i za transport.
I svetski, ali i domaći lideri su sve posvećeniji temi održivosti, a avioni na biogorivo do kraja decenije - dolaze kao sve izvesnija opcija.
Za ispunjenje tog cilja potrebno je više stvari: unapređenje mlaznih sistema, povećanje potražnje za mešanim gorivima, kao i dobijanje sertifikata o bezbednosti, koje izdaju globalni regulatori.
Globalne avio-kompanije već uveliko rade na unapređenju svojih poslovanja u tom smislu, a među pionirima je Air France – KLM avio-grupa, koju čine avio-kompanije Air France, KLM i Transavia, a koja je kao svoj strateški cilj postavila smanjenje emisija gasova sa efektom staklene bašte za 30% u odnosu na 2019. godinu.
Kako bi postigla navedeni cilj, ova avio-grupa će uložiti čak 2 milijarde evra godišnje u avione nove generacije.
Pomenuta strategija se zasniva na tri ključne poluge, a to su:
- modernizacija flote
- upotreba održivog avio-goriva
- optimizacija operacija
Ono što je važno istaći jeste potkovanost ovakvih strategija, što je bitno ne samo za kompaniju, već i za njene klijente, ulagače. Investitori nerado ulažu svoj novac u opcije koje nisu dovoljno ispitane ili održive.
KLM avio-grupa ima podršku Inicijative naučno zasnovanih ciljeva (SBTi), međunarodne organizacije koja pomaže kompanijama da dostignu ekološke ciljeve dogovorene Pariskim sporazumom o klimatskim promenama.
Prema SBTi, metodologija i ciljevi ove grupe su naučno zasnovani i u skladu su sa Pariskim sporazumom, koji kao globalni cilj proklamuje zadržavanje povećanja globalne prosečne temperature znatno ispod 2 °C u odnosu na predindustrijski period.
U kom smeru avio-kompanije treba da razmišljaju?
1. Modernizacija flote
Ovo je primarno, početak svake promene. Ne možete očekivati usklađivanje poslovanja sa eko standardima, a imati stare letelice, koje ne odgovaraju aktuelnim standardima. Primera radi, cilj Air France-KLM je da do 2028. godine u svojoj floti ima 64% letelica nove generacije. U te svrhe, grupa trenutno ulaže više od 2 milijarde evra godišnje, a atraktivne letelice su: Airbus A220s, Airbus A320 i A321neos, Airbus A350s, Boeing 787s i Embraer 195-E2s.
Treba istaći da avioni najnovije generacije emituju do 25% manje CO2 u odnosu na svoje prethodnike.
2. Upotreba održivog avio-goriva
Nefosilno, održivo avio-gorivo (SAF - Sustainable Aviation Fuel) se proizvodi od industrijskog ili kućnog otpada i može smanjiti emisiju CO2 za čak 80%. U eri e-vozila, reciklaže i korišćenja obnovljivih resursa, ali i u doba nezapamćene energetske krize - ovakve inicijative i rešenja su dodatni "vetar u leđa" kompanijama da promene smer poslovanja.
Air France i KLM bili su pioniri u korišćenju alternativnih goriva, a cilj grupe je da do 2030. godine SAF učestvuje sa 10% u ukupnoj količini mlaznog goriva. Kako je upotreba fosilnog goriva glavni uzrok emisije štetnih gasova, tako je prelazak na trenutno četiri puta skuplje održivo avio-gorivo ključno za dekarbonizaciju vazdušnog saobraćaja.
3. Optimizacija operacija
Ovo je korak koji svakako ne treba potceniti, jer podrazumeva niz procedura koje dovode do smanjene potrošnje goriva, a tu spadaju eko-pilotiranje, taksiranje koriščenjem jednog motora itd.
(Telegraf Biznis)