8 obaveza poslodavaca i 9 dužnosti radnika: Kompanijama danas ističe rok za plan mera protiv korone

Ovaj pravilnik stupio je na snagu 11. jula, a preduzeća su imala 30 dana za donošenje plana koji je sastavni deo akta o proceni rizika

Ilustracija: Nikola Jovanović Foto: Shutterstock

Poslodavcima u Srbiji danas ističe rok za donošenje Plana primene mera, u skladu sa Pravilnikom o preventivnim merama za bezbedan i zdrav rad u cilju sprečavanja pojave i širenja Covida 19.

Ovaj pravilnik stupio je na snagu 11. jula, a preduzeća su imala 30 dana za donošenje plana koji je sastavni deo akta o proceni rizika, koji se donosi saglasno zakonu i propisima iz oblasti bezbednosti i zdravlja na radu.

Na to je podsetio i ministar Zoran Đorđević.

Inspekcija je vršila kontrolu, poslodavci su dopunili pravilnike. Cilj pravilnika je da napravi prevenciju da ne dođe do zaraze u preduzećima. Naravno, postoji i odgovornost radnika - rekao je on.

On je ukazao da ne postoje kazne konkretno po ovom zakonu, već po Zakonu o bezbednosti o radu.

Tako, kazne za poslodavce kreću se i do milion dinara, dok bi zaposleni za nepoštovanje propisa mogli da budu kažnjeni sa 20.000 dinara.

Kazna za zaposlene koji ne budu poštovali propisane mere kreće se od 10.000 do 20.000 dinara.

Ovom sumom biće kažnjen zaposleni ako ne primenjuje propisane mere za bezbedan i zdrav rad, ako nenamenski koristi sredstva za rad i opasne materije ili ako ne koristi propisana sredstva i opremu za ličnu zaštitu na radu, kao i ako sa njima pažljivo ne rukuje, ako samovoljno isključuje, menja ili uklanja bezbednosne uređaje na sredstvima za rad.

Nakon isteka ovog roka inspektori rada kontrolisaće firme, ali i savetovati i pomagati preduzećima da se prilagode, kažu u Inspektoratu za rad. Oni, takođe, ističu da su se tokom vanrednog stanja poslodavci uglavnom pridržavali mera i poštovali ih.

Inače, Pravilnik sadrži dva dela odredbi – jedan za poslodavce i jedan za zaposlene. Poslodavac pritom ima ulogu i da kontroliše njihovo sprovođenje.

Mi vas podsećamo na iste:

Obaveze poslodavca

1) pre početka rada da obezbedi pisane instrukcije i uputstva o merama i postupcima za sprečavanje pojave epidemije zarazne bolesti, koji sadrže informaciju o simptomima zarazne bolesti;

2) u skladu sa mogućnostima, ukoliko nije organizovan rad u smenama, izvrši preraspodelu radnog vremena uvođenjem druge ili treće smene sa manjim brojem zaposlenih;

3) sprovodi pojačanu higijenu i dezinfekciju radnih i pomoćnih prostorija, što uključuje redovnu dezinfekciju prostorija i često provetravanje radnog prostora;

4) obezbedi zaposlenima dovoljne količine sapuna, ubrusa, tekuće vode i dezinfekcionih sredstava na bazi alkohola za pranje ruku;

5) obezbedi redovno čišćenje svih površina koje se često dodiruju na radnom mestu, posebno prostorija i opreme kao što su toaleti, kvake na vratima, fiksni telefoni, računarska oprema i druga oprema za rad;

6) uredi način vođenja evidencije o dezinfekciji radnih i pomoćnih prostorija koju organizuje i sprovodi;

7) obezbedi izradu uputstava za bezbedan i zdrav rad sa izvođačima radova, dobavljačima, distributerima i spoljnim saradnicima;

8) organizuje i obezbedi redovno uklanjanje otpada i smeća (kante za smeće obložene plastičnom kesom) iz prostorija tako da se mogu isprazniti bez kontakta sa sadržajem.

Obaveze zaposlenih

Foto: Shutterstock

1) sprovodi sve preventivne mere bezbednosti i zdravlja na radu kako bi sačuvao svoje zdravlje, kao i zdravlje drugih zaposlenih;

2) namenski koristi propisana sredstva i opremu za ličnu zaštitu na radu i da sa njima pažljivo rukuje da ne bi ugrozio svoju bezbednost i zdravlje kao i bezbednost i zdravlje drugih lica;

3) dodatno brine o svojoj higijeni tako što će redovno i pravilno prati ruke;

4) ličnu odeću drži odvojenu od sredstava i opreme za ličnu zaštitu na radu i radnog odela;

5) obavezno obavesti poslodavca ukoliko posumnja na simptome zarazne bolesti kod sebe, kod drugih zaposlenih ili članova svoje porodice;

6) pre početka rada pregleda svoje radno mesto uključujući i sredstva za rad koja koristi, kao i sredstva i opremu za ličnu zaštitu na radu i da u slučaju uočenih nedostataka izvesti poslodavca ili drugo ovlašćeno lice;

7) pre napuštanja radnog mesta, da radno mesto i sredstva za rad ostavi u stanju da ne ugrožavaju druge zaposlene;

8) u skladu sa svojim saznanjima, odmah obavesti poslodavca o nepravilnostima, štetnostima, opasnostima ili drugoj pojavi koja bi na radnom mestu mogla da ugrozi njegovu bezbednost i zdravlje ili bezbednost i zdravlje drugih zaposlenih;

9) sarađuje sa poslodavcem i licem za bezbednost i zdravlje na radu kako bi se sprovele dodatne neophodne mere za bezbednost i zdravlje na radu.

(Telegraf Biznis)