EDUTEJMENT: Hleba i igara, a ponešto i da naučimo
Nedavno na LinkedIn-u se povela rasprava o svrsishodnosti organizovanja kompanijskih tim bilding događaja.
Dve su škole mišljenja dominantne, jedna koja team building programima i aktivnostima pridaje nesrazmerno veliki značaj u odnosu na druge razvojne programe i druga koja ih svodi na hladno pivo i dobru rakiju u gumenom čamcu na Tari.
Lično bliži sam drugoj školi, ali profesionalno i iskustveno znam da je istina na pola puta između tih krajnosti. Tu negde svoje mesto pronalazi i koncept koji želim da predstavim: edutejment (Edutainment).
Šta je Edutainment?
Sam termin upućuje na pojmove od kojih je sklepan na zapadu pre više decenija. Dakle, engleski education i entertainment. Pre svega je bio namenjen predškolskoj i školskoj deci koja najlakše i najvoljnije uče kroz igru i zabavu. Kako se dinamika života ubrzavala a pažnja dece skraćivala ovaj koncept je dobijao na zamahu. Vremenom je počeo da se primenjuje i u radu sa odraslima. Edutainment je način da kroz razonodu i u opuštenoj neformalnoj atmosferi naučimo nove korisne stvari, uz napomenu da je korisnost relativan pojam koji svako lično procenjuje u odnosu na sopstvene potrebe i svetonazore.
Edutejment u korporativnom svetu
Brojne su upotrebe ovog koncepta u poslovne svrhe, recimo gejmifikacija onboarding-a je tipičan edutejment (namerno sam napisao ovako rogobatno a znači: korišćenje namenski kreiranih video igara u svrhu učenja novozaposlenog o radnom mestu, pravilima, procedurama, očekivanjima...).
Meni lično najbliža je upotreba u svrhu razvoja timova i timske dinamike. Razvoj timske saradnje i kohezije je dobro poznat koncept u ovdašnjem poslovnom okruženju, nekad su to bile radničko - sportske igre a od nedavno team building ili tim bilding kako vam više odgovara.
Klasični tim bildinzi najčešće sadrže kombinaciju sportsko - zabavno - kafanskih aktivnosti. Kod edutejmenta uz sve to, pristutna je i edukativna komponenta u vidu 1-2 kreativno-motivacione radionice na temu koja je od interesa za kompaniju. Time se postiže ravnoteža vrednosti za pojedinca u vidu bega od stresne poslovne svakodnevice i vrednosti koju kompanija dobija usavršavanjem i motivisanjem zaposlenih.
Edutainment kao način neformalnog učenja i usavršavanja pojedinaca
U vreme demokratizacije pristupa znanju koje su omogućile pre svega digitalne tehnologije edutainment koncept je u usponu svuda oko nas. Navodim tek nekoliko primera i lokacija za istraživanje i učenje, za koje ste sigurno čuli i već ih koristite a predstavljaju tipične primere edutainment-a.
- "Kako da"’ video klipovi na You tube – od zamene sijalice do čišćenja turbine dizel motora
- TED talks – odvojite 15 – 20 minuta nekoliko puta nedeljno koje ste uštedeli od skrolovanja story-ja i iz autobusa ili kućne fotelje poslušajte ideje vredne deljenja
- Zanimljivo iskustvo uz ozbiljno neformalno znanje možete da steknete na brojnim obrazovnim platformama, pre svih edX.org i Coursera
- Brojni You tube kanali sa intervjuima, gostima u studiju, putopisima, podcastima, audio knjigama... na zabavan način prikazuju ,,ozbiljne’’ pojave, ljude i događaje. Primer: kanal koji je na slikovit način predstavlja srednjovekovne i novovekovne Srpske bitke
Toliko za ovaj put, nadam se da će nekom koristiti, a za sledeći mesec najavljujem blog na temu internog preduzetništva.
(Autor: Bojan Balaž, rukovodilac marketinga i prodaje, Mokrogorska škola menadžmenta)